אלוף (מיל') עמוס ירון, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדברים שאמר אמש ב"שבתרבות" בחולון, כשטען כי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, פגע ביכולת הצבאית הישראלית כשדחה את ההצטיידות במטוסי תדלוק שיאפשרו תקיפה באיראן.

"הממשלה הייתה צריכה לקבל החלטה הרבה יותר מוקדם על הדרישה של צה"ל להצטיידות במטוסי תדלוק, במסוקים, במטוסים ובאמצעי לחימה אחרים, הרבה יותר זמן לפני שהיא קיבלה את זה. ההחלטה הזאת נמשכה הרבה זמן. למה? את זה אתה צריך לשאול את הגורמים שלא קיבלו את ההחלטה. אני לא חושב שזאת הייתה בעיה של תקציב, מכיוון שההחלטה נגעה לשימוש בכסף שבא מהסיוע האמריקני", פתח ירון את דבריו.  

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כשנשאל מדוע הדבר לא בוצע בסופו של דבר, השיב: "אין לי תשובה טובה, אני רק בא ואומר שזאת התוצאה. אולי למישהו יש כן תשובה טובה, כי בסופו של דבר, אני לא חושב שהיה צריך להיות ויכוח על זה. אני חושב שעכשיו, בימים האלה, בשבועות האלה סגרו את ההסכם, ואם אתה רק עכשיו חותם על חוזה, הם עכשיו מתחילים לייצר וזה לוקח ארבע שנים, ואת הזמן הזה היה צריך לחסוך. איבדנו לוח זמנים ארוך יותר למוכנות".  

כשנשאל כיצד הוא מתייחס להחלטת הממשלה לדחוק החוצה מתוך ההסכם עם איראן את ארה"ב של טראמפ, השיב: "הבעיה האיראנית בעניין הזה, הרצון שלהם להמשיך ולפתח נשק גרעיני, היא נובעת מהרצון שלהם להיות מדינה עם הגמוניה בכל האזור, הקרוב והיותר רחוק שלה, וקשה לי להאמין שמעבר למהלכים קשים מאוד שיצטרכו להתבצע מול איראן, מישהו יוכל למנוע את זה, אם בכלל. ההסכם כרגע דוחה את האפשרות להמשיך לפתח, הוא נותן איזושהי תקווה, אבל שום דבר רציני וכזה שימנע מהם בעתיד להמשיך ולעסוק בזה".  

"אני חושב שזאת הייתה שגיאה. הייתי מוכן לקבל החלטה כזאת של ביטול, אם יש משהו במקום. אתה יוצא מהסכם שנתן לך לוח זמנים די ארוך לאפשרות שהאיראנים יפסיקו את ההעשרה. באותו רגע שאתה מקבל את ההחלטה להפסיק את ההסכם הזה, אתה צריך לבוא עם תוכנית שאומרת איך אתה מונע את ההעשרה. עובדה, מאז שבוטל ההסכם, האיראנים הצליחו להעשיר אורניום בכמויות שלא היו להם לפני", הוסיף.  

"יש עוד הרבה דברים לפני התקיפה שהאמריקנים יכלו לעשות, כמו כל מיני סנקציות בתחומים אחרים והם לא עשו אותם. מה שהם עשו, הם פשוט ביטלו הסכם אחד ולא דאגו למשהו שיחליף אותו, וזו שגיאה גדולה מאוד. מדינת ישראל היא מדינה קטנה בעולם עוין, באזור עוין, והאמריקנים הם בני ברית שאנחנו נשענים עליהם. אנחנו גם תורמים להם הרבה, אבל בלעדיהם, אנחנו בבעיה גדולה מאוד", סיים ירון את דבריו.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103