ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא, נאם הבוקר (חמישי) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. בראשית דבריו, ראש המל"ל התייחס ליחסי ישראל וארצות הברית וציין: "ארה"ב הייתה ותהיה עוגן מרכזי ועמוד התווך של החוסן הלאומי שלנו. מחויבות הנשיא ביידן ברורה וחזקה וביקורו בארץ לפני כחודשיים שיקף זאת".

שר החוץ האמריקאי: תגובתה של איראן לנוסח האחרון של הסכם הגרעין מהווה צעד אחורה
גורם מדיני בביקורת על ארה"ב: "היצמדותם לחזרה להסכם הגרעין הקודם - טעות"
צה"ל פעל בכפר ממנו יצא המחבל שרצח את רס"ן בר פלח, שני מבוקשים נעצרו

"החתימה על הצהרת ירושלים המשותפת והסכם שיתוף פעולה טכנולוגי מדגימים את הבסיס האיתן של הקשרים", הדגיש, "על אף שישנן מחלוקות בסוגיות שונות, ישראל עומדת על האינטרסים הביטחוניים שלה וממשל ארה"ב קשוב ומגיב לכך". נושא נוסף שעלה במהלך נאומו הוא המצב המתוח מול איראן. "טהרן היא האיום המרכזי והראשון על ישראל מזה שנים רבות. המחויבות והעמידה של ישראל שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני זה עניין ברור וראשון במעלה".

הוא ציין כי "במשך שני, הדרג המדיני מתנגד להסכם ורואה בו הסכם שלא משקף את הביטחון הישראלי. התשובה שלנו ברורה - ההסכמה של איראן איננה רלוונטית, מנהיג איראן לא מצופה לחזור למשא ומתן. המנהיג צריך להבין שאם לא יסכים להיכנס לדיאלוג יקבל סנקציות עליו ועל אזרחיו". חולתא הוסיף כי "הדרג המדיני וראש הממשלה מבהירים את עמדתם באופן גלוי מתוך דיאלוג מתמשך על הסכם הגרעין המדובר בימים אלה ואנחנו רואים פירות ומזהים קשב לעמדות ולטיעונים שלנו. לצד המאבק המדיני אנחנו עומדים ומבהירים שישראל תשמר את חופש הפעולות שלה כל עוד שיידרש. ההסכם לא מחייב את ישראל והיא תגן על עצמה ותתכונן לכל תרחיש".

רה"מ יאיר לפיד מתייחס להסכם הגרעין עם איראן, רועי אברהם /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

בהמשך הנאום, הוא התייחס גם למצב המתוח ביהודה ושומרון, ולהיתקלות במהלכה נהרג רס"ן בר פלח ז"ל. "הדירקטיבה המדינית היא לפעול בנחישות לסיכול חוליות הטרור, ולהמשיך את המאמץ ההגנתי בקן התפר. אנחנו נמצאים לפני בחירות ולפני החגים, ויש לכך השפעה נרחבת". לדבריו, פעם אחר פעם עולה השאלה על האחריות הפלסטינית במצב, ואנחנו מדגישים כי אנחנו מעוניינים שהרשות תפעל לסיכול הטרור.

"תפקידם של כוחות הביטחון להוות חומה בצורה ולהגן על האזרחים ואנחנו רואים זאת בצורה ישירה, גם עם מותו המצער של אמש סגן מפקד סיירת נח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל אמש", הסביר, "חמאס וגורמים נוספים נמצאים במאמצים תמידיים כדי להוביל להסלמה, וליצירת נרטיב לפיו אל אקצא בסכנה, וכך למעשה להפוך את ירושלים לחומר נפץ".

"אנחנו מתמודדים בימים אלה עם איומי נסראללה, וחשים בתעוזה גוברת של הפעילים שלו בשטח. ישראל מעוניינת בלבנון יציבה ואין לישראל עניין בהתפרקות לבנון, אלא בהיחלשות חיזבאללה בלבנון", הסביר ראש המל"ל, "ישראל לא תורתע מהאיומים האלה ותמשיך לפעול ולמלא את האינטרסים האנרגטיים שלה, תפעיל את אסדת כריש ותממש את ההסכמים החשובים שחתמה עליהם, ביניהם עם המצרים ועם האיחוד האירופי".

חסן נסראללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
חסן נסראללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

בסיום דבריו, התייחס חולתא למצב בזירה הדרומית ולעניין השבויים והנעדרים. "הזירה הדרומית נמצאת במצב יציב וגם כאן הדרג המדיני פועל לייצירת מציאות של שקט ורגיעה", סיכם, "הצלחנו במאמץ מרוכז לצמצם את זמן המערכה של "עלות השחר" ולבצע מערכה מדויקת וממוקדת. אני מנצל את הבמה הזאת כדי להודות שוב למצרים ולנשיא סיסי למעורבותו בנושא. אנחנו משקיעים מאמצים רבים בכדי להגיע לפתרון ולהסכם הומניטרי להשבת השבויים והנעדרים שלנו ואני כאן מדגיש כי עניין זה נמצא בעיסוק גבוה מאוד".