אוהד חמו ('חדשות 12'), שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וגיא פלג בתכניתם ב-103FM ברקע ההסלמה הביטחונית נוכח הפיגועים האחרונים, ונשאל על הסיבות למצב הנוכחי, כמו גם פירט כיצד פעילות צה"ל בשטח נתפסת בעיניו.

"הרשות הפלסטינית היא לא הבעיה, היא חלק מהפתרון. אם כי מה שאנחנו רואים עכשיו נולד בגלל חולשה של הרשות בשני מקומות", אמר חמו בפתח הריאיון. "יש לנו חלק בהיווצרות של החולשה הזו, זה בין היתר תוצאה של יותר מעשור של היעדר שיח עם הרשות, העובדה שהרשות נתפסת כשכפ"ץ ולא יותר מזה", ציין.

עוד הוסיף הפרשן כי "אם נחזור אחורה בזמן, לשיח בישראל על הסיפוח, אותו שיח שגרם ביוני 2020 להחלטה של הרשות לנתק את התיאום הביטחוני עם ישראל, ובעקבות זאת ישראל מונעת מהרשות הפלסטינית לשלוח כוחות לפריפריה הרחוקה של רמאללה, כלומר לשכם ובעיקר לג'נין, ומכאן מתפתח כל הסיפור שאנחנו רואים בג'נין, שם הכול נולד, שם הכול מתחיל ומשם זה יוצא החוצה".

בכל הנוגע למשבר הפוליטי בישראל, חמו טען כי לדעתו, ההסלמה הביטחונית לא קשורה לכך. "אני לא חושב שזה קשור. אתמול דיברתי עם כמה חבר'ה משכם, הם לא יודעים, ואני אומר ברצינות, מי ראש הממשלה. ברמת השטח ומה שאנחנו רואים זה זנב שמקשקש, בסוף אתה מדבר על בסה"כ 200-150 חמושים, לחלקם באמת ובתמים אין להם מושג מי יושב בבלפור או לא, הם לא יודעים שום דבר. הם צעירי טיקטוק, מסיבותיהם שלהם החליטו לקחת נשק, מתודלקים בכסף של חמאס וג'יהאד אסלאמי".

לשאלה כיצד הכסף עובר לאותם צעירים, השיב חמו ש"כשאתה רואה ילד בן 22 שלא עבד מאז ומעולם, ועדיין מחזיק נשק שעולה 80 אלף ש"ח, מה קורה שם? זה כסף. חמאס וג'יהאד מתדלקים מבחינה כספית את האירוע. הטבות על פיגועי ירי למשל. מספרים לי שכל פיגוע מהסוג הזה - מקבלים כסף. מה שמפחיד זה התעוזה שהולכת וגוברת, ולא מדובר באתגר טיקטוק. זה משהו רציני".

הפרשן המשיך ואמר באותו נושא ש"חמאס וג'יהאד מביאים את הכסף בעיקר מחיזבאללה ואיראן, יש מסלולי הברחה ידועים, הכסף מגיע משם לצפון הגדה, עד לאחרונה הגיע רק למחנה בג'נין. בחודשים האחרונים הוא מגיע לשכם. מי שמקבל את הכסף, מחלק אותו ובונה את החוליות זה אותו בחור, איש חמאס שמצא מקלט בשכם, האיש שנעצר לפני כמה שבועות והמעצר שלו יצר בלגן כל כך גדול. יותר ממיליון דולר של כסף שמגיע אליו, והוא קונה צעירים, אנשי פת"ח במקור, ממש קונה אותם, מגייס אותם, קונה להם נשקים וכו', וככה נולדות תשתיות טרור. מפה זה מתחיל – כסף, חמאס, ג'יהאד אסלאמי, ומנצלים את החולשה של הרשות הפלסטינית". 

מעבר לכך, העיתונאי טען שזה לא אפקטיבי מצדה של ישראל לצאת למבצע צבאי: "לא רק שזה לא יחזיר את הביטחון, זה לא רציני. אי אפשר לדבר על זה בכלל. אין לך מטרות, מעבדות נפץ, תשתיות. לאסוף נשק מאותה רשות שבמשך שנים הולכת שכם אל שכם לצידה של ישראל? נכון שיוצאים מחבלים, אבל זה לחלוטין בשוליים וזו תופעה שהרשות מתנגדת לה. אנחנו מדברים על אנשים שחמאס כן שם עליהם את העין, חלק מההנחיות הייתה ללכת על ילדים של אנשי מנגנוני פלסטינים ועל אנשי המנגנונים עצמם. יש פה אסטרטגיה של חמאס. יש תיאום ביטחוני מלא גם היום עם הרשות הפלסטינית, שיתוף פעולה צבא־רשות. אסור לשפוך את המים עם התינוק".

לסיום, נשאל פרשן 'חדשות 12' על רמת הפעילות של צה"ל בשטח, ולדבריו, נרשמה "להיטות יתר" בקרב החיילים: "אני חושב שיכול להיות שאולי היה פה משהו אינטנסיבי מדי. יכול להיות שבתקופה האחרונה ראינו קצת להיטות יתר, ולהיטות יתר מהסוג הזה עלולה לנער שטח, יכול להיות שזה דחף במובן מסוים. אנחנו מדברים על למעלה מ-90 הרוגים בצד הפלסטיני. נכון שרובם חמושים, שרובם מחבלים, הכול נכון, ועדיין יש פה פעילות מאוד אינטנסיבית של הצבא. מפה ועד חומת מגן 2? זה לא רציני".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM