האלוף (במיל') יצחק בריק, לשעבר ראש נציב קבילות החיילים ומפקד המכללות הצבאיות, וחבר ב"פרויקט הניצחון הישראלי", התראיין היום (שני) בתוכניתם של חיים לוינסון וינון מגל ב-103FM, והתייחס לדוח מבקר המדינה על חוסר ההיערכות של צה"ל.

מבקר המדינה מתריע: "צה"ל לא ערוך להימשכות הלחימה באיו"ש"
בכיר במשרד מבקר המדינה מסביר מניין נובעות הבעיות בדוח על צה"ל

"לפני כארבע שנים הוצאתי דו"ח בריק, 15 נושאים המצביעים על חוסר המוכנות של צה"ל למלחמה", אמר בפתח הריאיון האלוף (במיל') בריק, "אחד הנושאים המרכזיים שהוצג בדו"ח שלי היה הנושא הלוגיסטי שהוא בתהליך של התפוררות עמוקה, הוא נמסך על מאות התחקירים שביצעתי, ביקורות קשות של מבקר המדינה, מבקר הצבא, וביקורות שמראות על חוסר מוכנות הלוגיסטית למלחמה ובעיות קשות גם בשגרה ולא רקק ביו"ש אלא ברוב יחידות הצבא".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"מאז הדו"ח שהוצאתי ועד היום אני מקבל דיווח שוטף מקצינים בכירים מאוד וחיילים על המצב החמור מאוד בתחום הטיפול באנשים, מצב כלי הרכב הלא תקינים שלא מאפשרים לבצע משימות, פערים קשים בכוח אדם אל מולה משימות, מצב חמור ברפואה, בעיות מזון, מצב שגרה לא תקין", הוסיף. 

"אנחנו היום במצב של חוסר מוכנות מוחלט למלחמה הבאה, מה שדיברנו על יו"ש זה קצה הקרחון", טען בריק, "בשנים האחרונות הפריטו כמעט את כל הלוגיסטיקה לחברות אזרחיות, מדובר על מעל אלף מפעלים חיוניים שהם נותנים את השירות האזרחי לצבא במלחמה בכל התחומים. היום יש הרבה מאוד נהגים בצבא שנוהגים על רכבים כבדים, שעכשיו משתחררים בגלל כל הפורמליות הזו של משרד הבריאות, עושים להם את המוות, יש היום המון ותיקים שמוכנים להתנדב".

כיפת ברזל בפעולה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
כיפת ברזל בפעולה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בנוסף ציין: "חסרים אלפי נהגים במדינת ישראל ומי שקיים זה ערבים שלא יגיעו להוביל שום דבר. לכן לא תהיה לוגיסטיקה ולא יהיה שום דבר. בתוך האלף האלה ש־60 אחוזים לא כשירים, המפעלים החיוניים צריכים לספק את הלוגיסטיקה, זאת אומרת שהצבא יעמוד מלאכת תוך מספר שעות. זאת שערורייה שאין כדוגמתה. אני הוצאתי המלצות וקיבלו אותן בכל הרמות אבל לא עשו שום דבר. אם תשמע את מה שאמר האלוף מחיל האוויר, הוא טוען שיש כבר אלפי טילים מדויקים בתוך המערכות של איראן והסביבה, מדובר באלפי טילים שיפלו כל יום על מדינת ישראל".

לאחר מכן התייחס האלוף (במיל') בריק לאפשרות של הגנה אווירית ואמר: "כיפת ברזל אזלה לנו כמעט בשומר החומות כי המלאים צריכים להיות נקיים במלחמה רב זירתית. אין לצה"ל יכולת ואין גם מספיק סוללות לפרוס על כל המדינה במלחמה רב זירתית. אין להם טילים יותר מיום יומיים ורק על רקטות. אין למדינת ישראל הגנה רב שכבתית".

"על פי התסריט של הצבא כל יום יפלו רק מהחיזבאללה 2,500 טילים עם 100 אתרי הרס, זה 100 דירות בסביבת הטיל שמתפוצץ. עכשיו אמר האלוף פיקוד החדש שבימים הראשונים יפלו 5,000. קח בחשבון שמתוכן יהיו המיליציות השיעיות, את החמאס שגם יורה, את האיראנים שיש להם מעל 1000 טילים מדויקים. זה מחריב את המדינה כמו פצצה גרעינית רק בלי נשורת גרעינית".

לסיום אמר האלוף (במיל') בריק: "כוכבי לא טיפש, הוא שמע ואמר 'אני מקבל את ההמלצות שלכם'. היום להגיד את מה שבריק אומר, שאין מי שיאסוף את הרסיסים, שיסתום את הבורות, אין מי שיכבה את השריפות, הוא עכשיו יצטרך להגיד 'מה? איפה לא הייתי עד עכשיו?'. צריך לעשות הכול שיהיה לייזר עוצמתי, שיפגעו במשגרים תוך דקות, נ"מ שמגן על שדה התעופה - כל זה לא קרה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM