על רקע המתיחות הביטחונית והעלייה במספר הפיגועים ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה, ארגונים במזרח ירושלים קראו הערב (חמישי) לפלסטינים לעלות מחר להר הבית, לקיים את תפילת הבוקר ולהתעמת עם כוחות הכיבוש, במסגרת קמפיין "השחר הגדול", שמטרתו להילחם בתוכניות "לייהד את הר הבית" ולהילחם ב"פלישות המתנחלים".

בתוך כך, סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" דיווחה כי "מאות מתנחלים הסתערו ביומיים האחרונים על חצרות מסגד אל-אקצא, לרגל מה שמכונה יום הכיפורים העברי. במהלך חודש ספטמבר הסתערו כ-4,821 מתנחלים על מסגד אל-אקצא ה מבורך ושיא הפלישה הגיע בראש השנה העברי".

מהומות בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
מהומות בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

כמו כן, המופתי לשעבר של ירושלים, השייח' עכרמה צברי, קרא לאומה האסלאמית והערבית "להעצים את מאמציה, לחזק את עמדותיה ולהתאחד כדי להגן על מסגד אל-אקצא, הסכנות העומדות בפניו, ולשמור על הנכסים הדתיים הקדושים בעיר ירושלים ובפלסטין".

כאמור, הקריאות לעימותים מגיעות על רקע המתיחות הביטחונית הגוברת בשבועות האחרונים ברחבי יהודה ושומרון. ביום ראשון האחרון, התרחש פיגוע ירי בסמוך לאיתמר, בו נפצע באורח קל לוחם צה"ל שפונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בלינסון. קבוצת ״גוב האריות״ לקחו אחריות על הפיגוע דובר חמאס, חאזם קאסם, מסר כי "ההתנגדות היא המאבק נגד הכיבוש ולא תפסק עד שתשיג את המטרות שהן חופש ועצמאות". 

מוקדם יותר באותו יום, בוצע פיגוע ירי לעבר אוטובוס ומונית בין אלון מורה לבית פוריק שבשומרון. נהג המונית, כבן 40. תושב השומרון, נפצע קל בגבו, אך המשיך בנסיעה.הכביש בין אלון מורה לאיתמר נחסם לתנועה. זמן קצר לאחר הפיגוע, סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" דיווחה כי קבוצת "גוב האריות" לקחה אחריות על הירי.