שרידי גופותיהם של טוראי יצחק רובינשטיין ז"ל וטוראי בנימין (יורק) איזנברג ז"ל שנפלו בקרב ביד מרדכי ב-1948 אותרו, כך הותר לפרסום היום (שישי). החללים אותרו באופן ודאי בשבועות האחרונות, והיום בבוקר כינסו את בני המשפחות.

קרב יד מרדכי היה קרב בלימה שנערך במלחמת העצמאות בניסיון לעצור את הצבא המצרי הסדיר שנע צפונה לעבר תל אביב. במשך שישה ימים, החל מ-18 במאי ועד ל-23 במאי 1948, נערכו ניסיונות של חטיבה מצרית סדירה לכבוש את קיבוץ יד מרדכי.

במהלך פינוי פצוע ולאחר התקלות בכח מצרי, נלקחה בשבי חוליית לוחמי פלמ״ח בת שלושה חברים. על החוליה, שעקבותיה לא נודעו, נמנו בנימין אייזנברג, ששכב פצוע באלונקה, וכן הלוחם יצחק רובינשטיין והחובשת ליבקה שפר שנשאו אותה. עם הגופות עשו המצרים תהלוכה בעירה אל מג'דל (אשקלון). בשנת 1952 הכריז הרבצ״ר דאז, אלוף שלמה גורן ז״ל, על השלושה כחללים אשר מקום קבורתם לא נודע. 

חברי הקיבוץ למעשה הביאו את הגופות מבית העלמין המוסלמי באשקלון וקברו בניצנים. במשך השנים היו בטוחים בקיבוץ שמדובר בלוחמים של הקיבוץ אבל לאחר שאלה אותרו במשך השנים, התרבו סימני שאלה לגבי זהותם הגופות שקבורות בקיבוץ.

בין 2012-2018 ערכה חקירת איתור נעדרים, שהעלתה כי בפעולות שהתקיימו לאיתור חללי קיבוץ ניצנים, נאספה בשנת 1949 גופתה של ליבקה שפר ז״ל ממג׳דל (אשקלון), ונקברה בקבר האחים בניצנים. בשנת 2018 אותרה גופתה של ליבקה שפר ז״ל בתום חקירה מסועפת ושמה התווסף לקבר האחים בקיבוץ ניצנים.

איתור חללי קרב יד מרדכי (צילום: דובר צה''ל)
איתור חללי קרב יד מרדכי (צילום: דובר צה''ל)

טוראי רובינשטיין ז"ל נולד באוקראינה (גליציה דאז) בשנת 1913, ועלה ארצה בשנת 1938 באניית מעפילים. התגייס לפלמ״ח והיה בין מגיני קיבוץ מרדכי במלחמת העצמאות. טוראי איזנברג ז"ל  נולד בפולין בשנת 1927, ועלה ארצה בשנת 1946 באניית מעפילים. בשנת 1947 התגייס לפלמ״ח והיה בין מגני קיבוץ יד מרדכי במלחמת העצמאות.

בשבועות הקרובים ייסגר המעגל ויתקיים טקס לגילוי מצבותיהם של החללים, במהלכו, לאחר 74 שנים, יתווספו שמותיהם של בנימין אריה (יורק) איזנברג ז״ל ויצחק רובינשטיין ז״ל לקבר האחים בקיבוץ ניצנים. ראש אכ"א, אלוף יניב עשור : "תדע כל אם עבריה שלא נחדל עד אשר נשיב את כל הבנים לקבר ישראל ונגלה את מקום קבורתם של חללינו אשר מקום קבורתם לא נודע. לוחמי דור תש״ח חלמו על המדינה ולחמו על תקומתה, חלקם שורדי שואה אשר לחמו בגבורה, בקרבות עזים מול צבאות ערב על עצמאותה של מדינת ישראל".

"קביעת קבר ללוחמים אשר מקום קבורתם לא נודע, גם 74 שנים לאחר נפילתם, היא מחויבות עמוקה ואותנטית של עם ישראל ושל צה״ל, הנובעת מרעות החוצה דורות ומחברת את הלוחמים בעבר ובהווה. היום, מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל ממלאים חוב מוסרי בקביעת קברם של בנימין אריה אייזנברג ויצחק רובינשטיין ז״ל בקבר האחים בניצנים", הוסיף.