"גוב האריות", ההתארגנות החדשה בשכם שנטלה אחריות על כמה מהפיגועים שפקדו לאחרונה את אזור יהודה ושומרון, ממשיכה להטריד את ישראל והרשות הפלסטינית. כיצד היא צברה פופולריות בשטחי הגדה המערבית, ומדוע צה"ל לא ביצע עד כה פעולה מבצעית נרחבת על מנת להביא לסיום פעילותה? הכתב הצבאי של מעריב, טל לב רם, ופרשן חדשות 12, אוהד חמו, ניסו הבוקר (חמישי) לענות על השאלות הללו בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

לדברי לב רם, "התופעה הזו היא בעיקר רעיון, יותר מאשר התארגנות. גם חמאס נמצא מאחורי הקלעים של הרבה דברים, הוא מבין את הפוטנציאל של התופעה הזאת של ארגון 'גוב האריות'. הוא מסית, הוא ברשתות החברתיות. כשאתה מסתכל על התפקיד של חמאס בגל הטרור האחרון - חד משמעית יש לו תפקיד. הוא רוצה לגרוף את הקופונים, למרות שהרבה פעמים זו לא העבודה שלו".

"סיפור שכם הוא מאוד מעניין וסיפור 'גוב האריות' הוא עוד יותר מעניין. אני לא מסכים עם האמירה הזו שיש 100-150 צעירים, וזה הסיפור. יותר מאשר התארגנות, ויש מחבלים שמכירים, זה רעיון. הרבה פעמים קורה שמישהו יוצא לבצע פיגוע, ואחרי כמה זמן הוא אומר שהוא מגוב האריות. זה לא מה שאנחנו מכירים בארגון ממוסד עם תשתיות. התופעה הזו מאוד מסוכנת, ככל שעובר הזמן הם משתכללים, הפיגועים שלהם טובים יותר והם לומדים לקחים".

במערכת הביטחון מנסים לסתום את זליגת הנשק ליו"ש, אך כמויות האמל"ח פשוט דמיוניות
חבריו ומכריו של סמ"ר עידו ברוך ז"ל ספדו לו: "כל מי שהכיר אותו אהב אותו"
החוליה החלשה: האויב הגדול של הצבא בזירת לחימה הוא השגרה

"יש להם השפעה גדולה מאוד"

"היו נסיונות של הרשות הפלסטינית לדבר איתם ולפרק אותם מנשקם באמצעות שיח", ציין חמו בפתח השיחה עם ניסים משעל וענת דוידוב. "הרשות הפלסטינית הציעה להם הצעות די מפליגות, כמו לקנות מהם את הנשקים וכיוצא בזה. מדובר בפרקטיקה שעבדה בעבר. עם זאת, הצעירים של גוב האריות לא הסכימו לזה, והם עדיין מסתובבים חמושים", אמר.

עוד הוסיף הפרשן כי התופעה של 'גוב האריות' הינה מעניינת משום שמדובר פה בעדות לצימאון לסמלים של צעירים ביהודה ושומרון: "עשרות אלפים ואפילו יותר, שרואים כבר שנים את עזה מייצרת סמלי 'ההתנגדות', ויהודה ושומרון כבר שקטה 17 שנה. היא לא מצליחה לייצר עבור הדור הצעיר סמלי מאבק, ופתאום מגיעים חבר'ה צעירים שמסעירים את הדמיון. יש פה אנשים שמתעדים את הפיגועים ומעלים אותם לרשת. יש כבר הבנה של איך התקשורת עובדת". 

לשאלה מדוע צה"ל לא נכנס במבצע מאסיבי לגדה על מנת לפרק את הארגון, השיב חמו כי "צה"ל עושה. הם אומרים שכל הסיפור הזה נולד מחיסול של צה"ל בשכם. זה אירוע שמתגלגל ומוביל להקמת הקבוצה הזו, כך הם טוענים. יכול להיות שצה"ל ייכנס, אני לא יודע". 

בכל הנוגע למידת ההשפעה שלהם, הסביר: "יש להם השפעה מאוד גדולה, הם כאב ראש לרשות ולישראל. לא כל כך פשוט לחסל אותם. ראינו פעולות של הימ"ס בשכם, מדובר פה על מאות ואלפי נשקים שנמצאים באזור. זה אירוע מאוד מורכב מבחינה מבצעית". 

לטענה כי צה"ל כבר ידע מבצעים מורכבים יותר, ענה חמו ש"נכון, אפשר להכניס גם חטיבה ולכבוש את כל הקסבה של שכם. השאלה היא אם אתה רוצה לעשות את זה. אבל אף אחד לא שוקל מבצע גדול של כיבוש, ואני יכול להבין את הדבר הזה. האם אנחנו רוצים להפוך את שכם לג'נין?"