הפלסטינים טוענים כי ישראל היא האחראית לחיסולו של בכיר בארגון גוב האריות בשכם אתמול. תאמר אל־כילאני נהרג מפיצוץ מטען חבלה אשר הוטמן באופנוע חונה שלידו עבר, סמוך לקסבה של שכם. לטענת גורמים פלסטיניים, במצלמות האבטחה שנבדקו לאחר הפיצוץ נראה משתף פעולה פלסטיני כשהוא טומן את המטען באופנוע, זמן קצר לפני שאל־כילאני עבר במקום.

נכלא בעבר, אחראי על שורת פיגועים: כל הפרטים על בכיר גוב האריות שחוסל

חיסול בכיר ב"גוב האריות", צילום: רשתות ערביות

אל־כילאני בן 33 מוכר למערכת הביטחון, ואף היה בכלא הישראלי. הוא נחשב לאחד ממובילי גוב האריות, ארגון שתפס לאחרונה תאוצה בשכם, אם כי יש להתייחס בספקנות לתיאורו כ"בכיר". לפי המידע שיש בידי מערכת הביטחון, הוא הכווין פיגועים גם מחוץ לשכם והגדה. על פי החשד, הוא גם עמד מאחורי הכוונת המחבל שנשלח לבצע פיגוע בתל אביב ונלכד ביפו לפני כחודש וחצי, כשברשותו שני מטעני חבלה ומקלע אישי מסוג קרלו.

במערכת הביטחון מסמנים פיגועים נוספים שבהם היה מעורב - הנחת מטען נפץ בתחנת דלק בקדומים, ניסיון פיגוע באמצעות מטען באזור הר ברכה וזריקת רימון רסס לעבר כוח צה"ל סמוך לחוות גלעד. במערכת הביטחון לא מגיבים לפרסומים משכם, וישראל לא נטלה אחריות על החיסול. מדובר באירוע, שאם אכן ישראל עומדת מאחוריו, לא התרחש ביו"ש זה שנים רבות.

בכל הקשור לחיסולים ממוקדים, המדיניות הישראלית ביו"ש היא שהפעלת נוהל חיסול ממוקד מהווה כלי מבצעי כאשר מחבל מהווה איום מיידי לביצוע פיגועים נוספים. שימוש בחיסול ממוקד נעשה רק כאשר אין אפשרות להפעלת דפוס פעולה אחר כדי לעצור מבוקש, או שפעילות כזו היא בעלת רמת סיכון גבוהה לכוחות ויש בה כדי לגרום להסלמה בשטח. לפיכך, פעולה בלב העיר בשכם עלולה לגרום ללחימה בין כוחות צה"ל לפעילים חמושים פלסטינים.

לאחר מבצע חומת מגן ובשל חופש הפעולה של כוחות צה"ל בלב הערים הפלסטיניות, הפסיקה ישראל להשתמש בחיסולים ממוקדים כבר לפני יותר מ־15 שנה, כך שפעולה כזו המיוחסת לישראל היא עניין נדיר. זאת שלא כמו ברצועת עזה, שבה המציאות שונה לחלוטין. לאחרונה זומנו כמה דיונים ביטחוניים דחופים אצל ראש הממשלה יאיר לפיד, ולא מן הנמנע כי בדיונים אלה קיבל הדרג הביטחוני אור ירוק לשינוי המדיניות כחלק מהמאמץ לעצור את מגמת ההשפעה הגדלה של ארגון גוב האריות בשכם.

אם ישראל אכן עומדת מאחורי הפעולה, נדרש לשם כך אישור דרג מדיני. מאחר שמדובר במחבל שאינו משתייך לארגוני טרור גדולים כמו חמאס וג'יהאד אסלאמי אלא בהתארגנות חדשה ומקומית, במערכת הביטחון העריכו כי ניתן לבצע את הפעולה בלי שתוביל להסלמה בשטח ובכך גם לחזק את ההרתעה מול התארגנות של גוב האריות, שאנשיו יכולים להבין ממנה כי מערכת הביטחון יכולה להשיג אותם גם כשהם סבורים שאנשיהם מוגנים בקסבה של שכם או באחד ממחנות הפליטים בעיר.

המחבל בגוב האריות, תאמר כילאני (צילום: וואלה! סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)
המחבל בגוב האריות, תאמר כילאני (צילום: וואלה! סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)

מכל מקום, בעקבות הקריאות לנקמה על חיסולו של אל־כילאני, המיוחס לישראל, תישמר הכוננות הגבוהה גם בימים הקרובים, כאשר האיום המשמעותי ביותר הוא פיגועי ירי בצירי התנועה לעבר אזרחים וכוחות צה"ל, בעיקר באזור שכם.

כוחות הביטחון המשיכו במאמציהם לעצור מבוקשים, ובמהלך הלילה שבין שבת ליום ראשון נעצרו תשעה מבוקשים החשודים בטרור והועברו לחקירת השב"כ. ככלל, פעולות המעצרים באזור שונים ברחבי הגדה עברו בשקט יחסי וללא אירועים מיוחדים.