במבצע מערצים משותף של כוחות הביטחון היום (חמישי) במחנה הפליטים אלפערה בג'נין חוסל פארוק סלאמה, מחבל המשויך לארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי. המחבל היה מעורב באירוע בו נהרג לוחם הימ"מ, רב-נגד נעם רז ז"ל, חשוד בקשירת קשר לתשתית הטרור ״גוב האריות״ ובשיתוף פעולה עם פעילי התשתית במטרה להוציא לפועל פיגועים משמעותיים. 

במהלך הפעילות שבוצעה בעקבות מידע מודיני של שב"כ, פשטו הכוחות על מבנה בו נכח המחבל ובמקום התפתחו חילופי ירי. הוא נמלט מהמקום, והלוחמים פתחו אחריו במרדף, במהלכו שלף אקדח לעברם. הלוחמים הגיבו בירי והוא נוטרל. כמו כן, הלוחמים ירו לעבר חמושים שירו לעברם.

ההזמנה לחתונה של פעיל הג'יהאד האיסלאמי פארוק סלאמה (צילום: רשתות ערביות)
ההזמנה לחתונה של פעיל הג'יהאד האיסלאמי פארוק סלאמה (צילום: רשתות ערביות)


משרד הבריאות הפלסטיני מסר ושלושה נוספים נפצעו קל. כמו כן, הפלסטינים דיווחו כי פעיל הג'יהאד היה אמור להתחתן מחרתיים. בתוך כך, כוחות צה"ל עצרו חמישה מבוקשים נוספים כשברשותם אקדח ונשק מסוג M-16. בנוסף, הוחרם האקדח שכוון לעבר הלוחמים. 

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן שוחח עם מפקד יחידת המסתערבים ושיבח את פעילות הכוחות: "באור יום, ובמרחב סואן פעלתם בנחישות ובגבורה יוצאת דופן. תחת סכנה ואיום ממשי לכוחותינו הצלחתם לסכל את המבוקש שעסק בפעילות טרור משמעותית ואף היה מעורב באירוע בו נפל לוחם הימ"מ רנ"ג נעם רז ז"ל. נמשיך לרדוף ולפגוע בכל מי שמאיים על ביטחון אזרחי מדינת ישראל וכוחות הביטחון".

משפחתו של נועם רז מסרה: "המשפחה מלאת הערכה ותודה לאל ולכוחות הביטחון שפועלים ללא לאות במקצועיות, נחישות ונאמנות. כשעדכן אותנו היום ראש השב"כ על סגירת המעגל, התרגשנו לגלות שבדיוק היום חלפה חצי שנה מאז הפעם האחרונה שראינו את נעם, ביום הולדתו. ומאז לא שב".

כלי הנשק שנתפסו בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)
כלי הנשק שנתפסו בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)

כזכור, רז ז"ל נהרג במהלך קרב עם מחבלים חמושים בפעילות מבצעית בכפר בורקין שבאזור ג'נין. במהלך קרב היריות של לוחמי הימ"מ עם המחבלים החמושים, נפצע רס"ב רז ז"ל באורח קשה ופונה במסוק לבית החולים רמב"ם, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. רס"ב רז ז"ל, תושב היישוב קידה, התגייס ליחידת הימ"מ בשנת 1999 ושימש במשך כ-23 שנים ביחידה כלוחם, פארמדיק, פורץ וצלף.

"פעילות לא פשוטה בכלל במחנה הפליטים"

פרשן מעריב, טל לב-רם, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לפעילות: "זו הייתה פעילות בלב יום במחנה הפליטים ג'נין. כוח ימ"ס, שזו לא הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שהוא מוביל את הפעילות המבצעית בשטח כאשר היא מורכבת. הוא נכנס למחנה הפליטים כשהיעד הוא פארוק סלמה, פעיל טרור מוכר, מחבל, איש טרור של הג'יהאד האסלמי, חטיבת ג'נין. מגיע מידע מהשב"כ שהוא נמצא באזור של איזושהי חנות, סוג של אטליז, מבנה. הכוח מגיע מסוערב לנקודה זו, ומתפתחים חילופי אש עם אותו מחבל. הוא מצליח לברוח מאותה הנקודה, אבל רודפים אחריו. על פי הדיווחים של הכוח הוא גם שולף לעבריהם את האקדח. בסופו של דבר הם יורים ומחסלים אותו".

"במקביל, כוחות נוספים שפועלים עוצרים עוד חמישה מבוקשים. הפלסטינים מדווחים על עוד הרוג אחד. לאחר כסדר גודל של שעתיים יוצאים משם בלי הסתבכויות, בלב יום, בפעילות לא פשוטה בכלל במחנה הפליטים. בעצם, הפעולה הזו מסתיימת בהצלחה. כמה מילים על האיש הזה: הוא בכלל פעיל הג'יהאד האסלמי, אבל יש קשר בין ההתארגנות הזו של הג'יהאד האסלמי, שמאוד התחזק בג'נין בשנים האחרונות, לבין גוב האריות בשכם. בכלל, הקשרים שבין ג'נין לבין שכם הם קשרים ידועים. מעבר לזה, פארוק סלמה, מי שנמצא דומיננטי מאוד במחנה הפליטים, היה פעיל באותו האירוע בו נהרג לוחם הימ"מ נועם רז", הוסיף.

לדבריו, "בשנה האחרונה אנחנו רואים כפול פיגועים מאשר בשנת 2021, וגם לצערנו נפגעים מתוך אותם פיגועי הטרור או קרבות מול כוחות צה"ל בכל מיני מקומות. מנגד, ההמון הפלסטיני עדיין לא יוצא לרחובות. כלומר, אנחנו לא רואים איזו אינתיפאדה עממית, אבל אנחנו כן רואים נגישות לנשק ופיגועים יותר קטלניים. דבר נוסף שמעניין הוא שאנחנו התרגלנו לסוג של משוואה - שאם צה"ל עובד ופועל בשטח והורג פעילי טרור יש תגובה מעזה. פה אנחנו רואים שזה לא קורה, אבל זה לא מבטיח משהו לעתיד. יש להם אינטרסים משלהם, וטוב להם שיהודה ושומרון מתחממת ועזה לא".