המאבק בניסיונות האיראנים להברחת נשק לסוריה נמשך כל הזמן, כאשר רק השבוע נרשמה תקיפה בגבול עיראק-סוריה, שמטרתה על פי הדיווחים, הייתה שיירת כלי רכב, שככל הנראה הבריחה נשק איראני. הדיווחים השונים ייחסו את התקיפה לישראל, שממשיכה לשמור על מדיניות העמימות הרגילה, ולא לקחה אחריות על האירוע.

שיירה שהבריחה נשק איראני: פרטים חדשים על התקיפה המיוחסת לישראל בסוריה
דיווח: ישראל תקפה אתרים הנמצאים בשליטת אחיו של אסד

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל על התקיפה המדוברת. בראשית דבריו 103FM הסביר יחזקאלי: "ככל הנראה התקבלה התרעה על מעבר של שיירת נשק, לא שיירת דלק ולא נוסעים, זה עוד משלוח נשק. האיראנים ממשיכים בנחישותם לנסות ולהכניס נשק לתוך סוריה, כד שזה יעבור לחיזבאללה".

"לא פעם ישראל סיכלה משלוחי נשק שנוחתים בדמשק, ולאחר ששדות התעופה הותקפו, ושובש חלק ממנגנון ההעברה האווירי, בטהרן ממשיכים לנסות - וישראל קלטה זאת", ציין והסביר על האזור בו התרחשה התקיפה המדוברת: "מדובר באזור שעד לפני כמה שנים היה בשליטת דאעש, והמשלוחים החלו לעבור שם רק כאשר נשיא סוריה בשאר אסד חזר לשלטון".

לדבריו, מדובר במשלוחים שישראל מגדירה כ'מפרי איזון', כאלה שמצדיקים תקיפה. "כל זה קורה כאשר איראן עדיין נמצאת בתוך גל הפגנות, ונאבקת על חייה - ללא הסכם גרעין", ציין, "תראה כמה אנרגיה יש להם להעביר משלוחי נשק לאיראנים. איראן נותנת לרוסיה כטב"מים, בהם נעשה שימוש באוקראינה, ובתמורה הם מקבלים חופש פעולה רחב יותר משהיה להם בסוריה. לכן, ישראל מודאגת".

הפרשן המשיך והסביר כי "מדובר היה בתקיפת איתות וסימון לכך שישראל תמשיך לתקוף. הדבר המדאיג מבחינת ישראל, הוא שאיראן, לא משנה מה קורה לה בבית, מתעקשת ונחושה להמשיך להכניס נשק לסוריה". הוא התייחס לתגובה האמריקאית, שהתנערה למעשה מאחריות, ואמר: "התגובה שלהם הסגירה את ישראל, שכן ברגע ששומרים על עמימות אף אחד לא אומר כלום. גם להתנערות הזו יש משמעות - ביידן רוצה לחזור למו"מ עם האיראנים על תוכנית הגרעין והוא מושיט להם יד לעזרה".

"ודאי שהאמריקאים רואים ויודעים, אבל הם לא רוצים לעזור למפגינים באיראן - הם לא קוראים את המפה כי יש להם רק תנאי אחד, הם לא רוצים להיכנס למלחמה עם טהרן, אלא רוצים פתרון דיפלומטי בכל מחיר", ציין, "האמריקאים יתנו הכול - הם כבר היו קרובים להסכם והאיראנים אמרו 'לא', והנה עכשיו ארה"ב רוצה לחזור למו"מ. בסופו של דבר, האיראנים מתוחכמים והם יודעים למה הם מחכים, הם יודעים שעד סוף הקדנציה של ביידן הם יכולים להשיג את ההסכם הזה".

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

האיראנים מקבלים מהרוסים חופש פעולה גדול יותר בסוריה?
"בוודאי, אין חלל ריק במזרח התיכון, אין פעולה ללא תמורה. התמורה לחימוש האיראני שעוזר לרוסים במלחמה באוקראינה זה חופש פעולה ברוסיה למורת רוחה של ישראל, וככה על הדרך הרוסים מכניסים לישראל עוד עקיצה על היותם תומכים באוקראינה ולא ברוסיה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm