תחקיר נפילתה של הלוחמת סמל נועה לזר ז״ל במעבר שועפט הוצג אמש לרמטכ"ל אביב כוכבי, למפכ"ל קובי שבתאי ולשר לביטחון הפנים, עומר בר-לב, על-ידי מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן. מהתחקיר עלה כי זוהו כשלים בשגרת הפיקוד במחסום, במהירות התגובה ובאיכותה, ובאי-חתירה למגע עם המחבל. על כך, אמה של נועה, קארין, שוחחה הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM וסיפרה על התחושות הקשות.

בפתח דבריה, אמה של נועה התייחסה לתחקיר ואמרה: "לפני שזה פורסם ישבו איתנו אתמול בערב. זה כבר לא יעזור, זה לא משנה, זה כבר לא יחזיר. אם יסיקו מסקנות בשביל חייל אחר, לי זה לא משנה. יש בי קצת כעס, זה הצבא שלנו ויש לנו צבא אחד, זה הצבא שלנו וזהו. זה מקומם, קשה לשמוע שזה היה יכול להימנע באיזשהו מקום. אני הכי כועסת שנזכרים לעשות את הדברים אחרי".

סמל נועה לזר ז״ל (צילום: דובר צה''ל)
סמל נועה לזר ז״ל (צילום: דובר צה''ל)

"זה אסון אז כולנו חכמים ויש תחקירים ומסקנות. למה לא עושים אלת זה לפני שקורה אסון? למה לא עושים הערכות מצב ובודקים את הדברים האלה כל כמה חודשים לראות שהכל עובד? תמיד זה אחרי? קשה לי עם זה וזה תמיד מסתובב לי בראש. בטח שישתנה, כל ההתנהלות במחסום השתנתה, זה היה צריך לקרות כשנועה הייתה שם", הוסיפה.

כמו כן, קארין לזר התייחסה לתחושות שסובבו אותה בזמן שנועה ז"ל שירתה במחסום בשועפאט: "לא ידעתי שהיא בכזאת סכנה, כנראה שהיא ידעה. תמיד שאלתי אותה אם היא מפחדת ומרגישה לא בטוחה, והיא אמרה שלא יעשו שום פיגוע במחסום ושהיא הכי מרגישה הכי בטוחה שיש. אמרה שאף אחד לא יעשה כלום, היא לא פחדה. שאלתי גם את חברות שלה והן גם אמרו שהיא לא פחדה".

"שאלה שלא אדע לעולם, זה אם היא ידעה את הסכנה האמיתית שהיא נמצאת בה. חצי שנה לא ישנתי, אני דאגתי, חצי שנה לא ישנתי בלילה, אבל התסריט הזה לא עלה לי בראש. היא אמרה שהיא מוגנת מדקירות, אף פעם לא היה לה תסריט של ירי למרות שהיא תודרכה לזה. לא עלתה לי אפשרות שמישהו יירה במחסום".

"נועה הגנה עלינו במה שהיא עשתה, כדי שלא יעשו פיגוע מאוד גדול. היו תפיסות מאוד חשובות שם של הברחות ומניעת פיגועים גדולים. יש קושי, אני לא מדברת בטלפון מאז שזה קרה, אתם הראשונים שאני מדברת איתם. ידעתי שיש לה את האכפתיות לאחר, אך אני שומעת כמה הייתה עוזרת לאחרים, היה איש מאוד מבוגר שהניה שם ומאז הפיגוע הוא אמר לחיילים שהוא מצטער על החיילת שנפלה, ערבי מאוד זקן. הוא אמר שהיא הייתה קונה לו אוכל כל פעם שהוא היה עובר. דברים שלא הכרתי בה עד כדי כך. זה כיף לשמוע את זה, שכולם אהבו אותה והיא דאגה תמיד לכולם, גם לחברות שלה", הוסיפה.

בסיום, סיפרה על הרגשות הקשים במשפחה לאחר מותה של נועה ז"ל : "החלום שלה היה להיות מדריכת כושר, החלום שלי היה גם החלום שלה לפתוח סטודיו על שמה. אני פשוט לא פנויה כרגע לחשוב על זה עדיין. יש לה אחות אחת, הן היו מחוברות ולא נפרדו לרגע, זה החצי השני שלה, כל עולמה. קשה מאוד. אני גם חושבת איך להמשיך, אני חיה את השעות, שעה לשעה ולא יותר מזה, אני עוד לא יודעת. לא חזרתי לעבודה עדיין, לא מנהלים ממש חיים אלא מנסים לשרוד. התחקיר לא משנה לי כלום, לא ראיתי את הסרטונים. אם חיילים ימשיכו לעמוד במחסומים ודבר כזה יכול להימנע ולא לפגוע בחייל אחר, זה עשה את שלו".