ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, הזהיר היום (שני) למצב בטהרן במהלך כנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי כי איראן שוקלת "להפריע למשחקי המונדיאל בקטאר" ומה שמונע מהם זה "המחשבה איך הקטארים יגיבו".

"לדאעש יש חשבון ארוך": האם ארגוני הטרור יפגעו במונדיאל בקטאר?
גורם אמריקאי הצהיר על "תכנית הגנה משולבת נגד איראן" - כך הגיב חמינאי

״אלו ימים של מונדיאל, וצריך לומר שאיראן על כל המגרש, גם מתחת למגרש. צריך להסתכל על ההתרחשויות המהירות ואת עוצמתן. בהכי רע, הכי חריג. בלונדון מתכוננים למתקפה איראנית והם יודעים על מה הם מדברים. ארה"ב של אמריקה מתכוננת לטרור איראני. אני לא משוכנע שהעולם מבין עדיין את העוצמה שהאיראנים מביאים ברמה הגלובלית. ההסתכלות צריכה להיות שלמה", אמר חליוה בפתח דבריו.

בעניין המחאות באיראן, הסביר: "המחאות הנוכחיות הן החריגות ביותר בהתלכדות של משך ועוצמה. ההפגנות עברו לפסים של מרי אזרחי מבחינת מספר ההרוגים והפגיעה בסמלי השלטון. זה מטריד מאוד את המשטר האיראני, במיוחד בשילוב הסנקציות, הלחץ הבינ"ל הקיים והמצב הכלכלי הקשה. מוטרדים שם מאוד מסכנה למשטר. אני לא רואה בנקודת הזמן הזאת סכנה מיידית למשטר, אבל יש כאן תופעות אזרחיות ואנרגיה שיכולה להמשיך להיות מוזנת".

המחאה באיראן (צילום: AFP)
המחאה באיראן (צילום: AFP)

"בבריטניה וארה"ב מתכוננים לפיגועי טרור"

בהמשך דבריו הזהיר חליוה כי "בבריטניה מתכוננים לתקיפת טרור של איראן, ויכול להיות שגם ארה"ב תחווה פיגוע טרור. כיום יש עשרות רבות של פעילויות התקפיות איראניות. איראן בלחץ, וכשהיא בלחץ הפעולות שלה הופכות לאגרסיביות".

בהמשך, ראש אמ"ן הדגיש כי "מה שישפיע על איראן בהתנהלותה לקראת הפצצה זה קודם כל החלטה. אם המשטר יחשוב ששרידותו תלויה בפריצה קדימה הוא יקבל את ההחלטה. כרגע הוא לא חש ששרידותו בבעיה". באשר לתוכנית ההעשרה בעת הנוכחית, הסביר כי איראן מתקדמת בתוכנית ההעשרה "והעולם לא נוקט בצעדים אפקטיביים".

מנגד, הסביר כי רק במצב בו איראן פוגעת בזכויות אדם ומסייעת לרוסיה בכטב"מים העולם מרים ראש וקשה לקהילה הבינלאומית להתעלם מכך. ראש אמ"ן ציין כי ההתפתחות זו משפיעה על העמדה בהקשר לגרעין. ״בנקודת הזמן הזאת ואל מול הצעדים האיראנים כולם, אני סבור שיש פוטנציאל לפתיחת שיח שונה לגמרי להסכם משופר ושונה", ציין חליוה.

"סעיפים רבים כבר לא רלוונטיים, ואני סבור שאפשר להתחיל לדבר עם איראן או על הפעלת כוח מולם או על הסכם במושגים אחרים לגמרי מזה שדיברו עליו שהופך לא רלוונטי".  לדבריו, "ישראל פועלת לבדה בלי גיבוי פורמלי או לא פורמלי, ולוקחת החלטות שקשורות לביטחון הלאומי שלה. יש גיבוי אמריקאי, לא תמיכה ממשית או פעולה משותפת. נקרא לזה שתיקה של הסכמה", אמר.

לדבריו, "הנסיעה של הרמטכ"ל לוושינגטון מגיעה בנקודת זמן קריטית. הייתי שמח שאם בקצה השמדת יכולות הגרעין תהיה באמצעים קינטיים ארה״ב תהיה לציידנו. ארה״ב מבינה שאיראן היא איום על הסדר העולמי כולו".

"מזהים טביעות אצבע איראניות גם בזירה הפלסטינית, בדגש על יהודה ושומרון"

בהתייחסו לחזית הצפון, הזהיר ראש אמ"ן כי ״חיזבאללה ונסראללה הם מזמן לא שלוחים של איראן אלא חלק מרכזי בקבלת ההחלטות באיראן. זה כבר לא הדיון של מגן לבנון או העדה השיעית- חיזבאללה הוא הציר. כשנערכנו בחודשים האחרונים למערכה סביב הסכם הגבול הימי- האיראנים עסקו בהאצת העברת אמצעים לחיזבאללה. אנו צריכים להיות ערוכים למערכה של פירוק רעיון השלוחים-הכסף האיראני במאות מיליוני דולרים ממשיך לזרום לאותן קבוצות".

דגל חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ali Hashisho)
דגל חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ali Hashisho)


״אנו מזהים טביעות אצבע איראניות גם בזירה הפלסטינית בדגש על יהודה ושומרון. המחשבה היא שזה יכול להעסיק את ישראל על חשבון דברים אחרים. לונדון, גנין ושכם אחד הם בראייה האיראנית", הוסיף.