המתיחות הביטחונית נמשכת: פיגוע טרור משולב התרחש הבוקר (רביעי) בירושלים, כאשר מטען חבלה רב עוצמה התפוצץ בתחנת אוטובוס בעיר. כחצי שעה מאוחר יותר, נשמע פיצוץ נוסף - כאשר מטען שני התפוצץ בשכונת רמות בעיר. בפיגוע הקשה נרצח הנער אריה שצ'ופק, ונפצעו 22 בני אדם נוספים. צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13', שוחח עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר על רצף ההתרחשויות בבירה, ועל המתיחות הביטחונית המשמעותית. 

בן גביר בזירת הפיגוע: "חייבים להקים ממשלה במהירות, הטרור לא מחכה"
חמאס מגיב לפיגוע המשולב בירושלים: "הזהרנו שלא נשתוק על הפשעים הציוניים"
עד ראיה לפיגוע הראשון משחזר: "עמדתי עם עשרות אנשים, אולי מאות. זה פשוט נס"

"אירועי הבוקר החזירו לנו את הזיכרון מהפיגועים של האוטובוסים בירושלים, ולא בכדי", אמר בראשית דבריו ב-103FM, "פיגוע כזה דורש תכנון במעבדת נפץ - כדוריות וברגים, וגם ארגון ותזמון - כך שזה סיפור אחר, ולא סכין שרצים איתה לעבר לוחם מג"ב בשער שכם". הוא הוסיף: "קודם כל, מי החשוד המיידי? לדעתי, אם אני מסתכל על מרחב ירושלים, פת"ח בירושלים חזקים יותר מחמאס. זאת אומרת, שאם אני מסתכל גם על המחבלים האחרונים שיצאו מירושלים, אני יכול להמר לנוכח גם מה שקורה בגדה שזו אותה חזרה של תנועת הפת"ח לפיגועים".

זירת הפיגוע בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
זירת הפיגוע בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

הוא הוסיף: "אני יכול כרגע להעריך שני דברים - ברור לנו שזו לא פצצה שהוכנסה מהשטחים דרך הגדר, אלא זה משהו שיוצר בירושלים, מישהו שמכיר את השגרה ואת העיר. אני יכול להעירך גם לנוכח מה שאני מכיר, אני מדבר עם פעילי פת"ח, שיש אנרגיה בשטח שאומרת 'המרחב הזה נוח לפעולה ואפילו לעליית מדרגה'. הדבר השני שאני אומר, זה העניין של כוחות הביטחון - יש פה קריאת השכמה". לדבריו, כנראה שלא מחפשים נכון או סורקים לא נכון את גל הפיגועים האחרון.

"נכון שאי אפשר להיכנס לראש של מחבל שקם בבוקר ולקח סכין, אבל כן אפשר לעשות הרבה פעולות מקדימות. ראו, הסתה והכוונה של הרשות הפלסטינית. הפיגוע באריאל היה איש פת"ח", הדגיש.

אופנהיימר ציין כי "טרור זה טרור נגד כולם, אבל אם מנתחים את הצד השני בואו ננתח את מה שקרה עד עכשיו - עד עכשיו הפת"ח הקפיד לפגוע במתנחלים, שוטרים וחיילים. לכן הפיגוע היום הוא חריג". יחזקאלי השיב: "אם אתה הולך לפי הכלל שלך, שאתה אומר שהיה כלל, אז אתה אומר 'זה לא פת"ח'. אני אומר שפת"ח עלה מדרגה".

למה האוכלוסייה בשטחים כל כך תומכת בטרור? למה יש תמיכה היום?
"למה יש היום יותר תמיכה בפיגועים מלפני כמה שנים? כי ככל שהפלסטינים מקבלים אישורים, ויודעים שאם יעשו פיגועים לא יפגעו בהם, הם הולכים על שני הכיוונים. אם אתה עכשיו מנהל מאבק לאורך כל כך הרבה שנים, ויש מולך ישות שיכולה לספוג פיגועים ולהעניק לך כניסה, לא תעשה את זה? זו תוצאה של אפשור. גם השב"כ נתפס במגמה הזו, התנועה והאנרגיה בשטח היא של אינתיפאדה, מי יכול יעשה".

יחזקאלי הוסיף: "לצערי, בטח ובטח בעלי תעודות זהות כחולות יכולים לעשות את זה. אחת מהבעיות של מוח מערבי, שהוא ברוב הזמן לא מערבי, אחת הבעיות שלנו בפיענוח המזרח התיכון זה לקשר סיבה ותוצאה.  מתוקף היכרותי את הפלסטינים, אני יכול לומר לך שנפרדתי מדבר אחד - מסיבה ותוצאה. אתה חושב שאם לא יעשו את כל הדברים הכול יהיה בסדר, לא יהיה בסדר. אני חושב שהאנרגיה, הפיגועים שקורים כרגע, זה אפשור. הם רואים אותך כאחד שיכול לסבול ולא לשבור סדרי בראשית". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm