הטרור חזר השבוע לרחובות ירושלים, כאשר פיגוע טרור משולב אירע בשתי נקודות בעיר. בשני הפיצוצים נפצעו כ-18 בני אדם, ונרצח הנער אריה שצ'ופק בן ה-16. על כך, עמי אילון, לשעבר ראש השב"כ, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והעריך האם פנינו להסלמה ביטחונית, וגם התייחס לעבודתו של השב"כ.

בפתח השיחה, התייחס לביקורת על השב"כ ועל הפיגוע במשולב בבירה: "כל פיגוע שהוא לא סוכל זה כישלון. אני חושב שהשב"כ מבין את זה יותר טוב מכל אחד אחר. צריך לעשות הבחנה בין פיגועי יחידים שכמעט לא ניתן לסכל, ופיגועים, הפיגועים בירושלים זה כבר לא פיגועי יחידים, זה פיגועי ארגון. האם זה חמאס, הג'יהאד או כל ארגון אחר, זה כמעט לא חשוב. ברור שיש ארגון, תכנון, תיאום, חומרי נפץ - יש מערכת".

תמונה מזירת הפיגוע בי-ם (צילום: מרק ישראל סלם)
תמונה מזירת הפיגוע בי-ם (צילום: מרק ישראל סלם)

"השב"כ לא הצליח למנוע, אני חושב שראש השב"כ ואנשי השב"כ מבינים את זה יותר מכל אחד אחר. תפקידו של שב"כ זה לסכל פיגועים, ששב"כ לא מסכל פיגועים אין ספק שמשהו פה לא עבד כפי שהיינו רוצים שיעבוד. מבחינתי זה לא הדיון, משום שאני יודע שהשב"כ מודע לזה, אנשי השב"כ יודעים טוב יותר מכל אחד אחר שהם כשלו. אני אומר את זה על רקע הבנה שהידיעה הזו מביאה את השב"כ לחקור את עצמו ולהפיק לקחים על מנת לעשות כל מה שניתן למנוע את זה בפעם הבאה", הוסיף.

לאחר מכן, אילון נשאל האם פנינו להסלמה, והשיב: "אנחנו בהסלמה. צריך להבין את המגמה, אנחנו רואים מה היה לפני שנה, לפני שלוש שנים - אנחנו בהסלמה. להערכתי אנחנו הולכים להסלמה משמעותית מאוד. אני לא יודע האם צריך לקרוא לזה אינתיפאדה. אינתיפאדה המשמעות שלה זו התקוממות עממית, זו לא אלימות שאין לה רקע. כרגע זה עדיין לא המצב. מה זה אומר בשטח קשה מאוד לדעת, יש הבדל בן פיגועי אל קעאדה או דעא"ש, שמידת האכזריות שבהן יותר גבוהה ממה שראינו. מצד שני, אנחנו לא רואים אלפים או עשרות אלפים ברחובות".

בהמשך, ראש השב"כ לשעבר העריך האם הטרור המאורגן מרים ראש. לדבריו, "הכול מרים ראש. אנחנו נמצאים במציאות שבה יש אנרגיה דתית לאומית. מבחינת הפלסטינים אל אקצא, בדיוק כפי שמבחינתנו ירושלים והר הבית, זה כבר לא סמל דתי בלבד, זה סמל דתי לאומי. זה יכול להיות שצורת אינתיפאדה כפי שהורגלנו, אבל ברגע שזה קורה אז כבר אי אפשר לעצור טרור - הטרור גם של יחידים וגם של ארגונים. האם זה ארגונים כדוגמת חמאס? אני לא יודע לומר אבל מצד שני יש ארגונים אחרים שאנחנו בעבר קראנו זה מגה אירועים".

"אנשים ימותו, אנשים ייפצעו, לא יודע להגיד כמה - לשם אנחנו הולכים. זה לא יקרה מחר, אני לא יודע להגיד בדיוק מתי זה יקרה, אבל אנחנו יודעים לומר שזה יקרה משום שהאנרגיה קיימת, היא מוזנת על ידי עוני, חוסר תקווה, ותוסיף לזה חוסר מנהיגות מוחלט. היום ברשות אין מנהיגות שיכולה לרסן את העם הפלסטיני משום שהמנהיגות שהייתה לו נהרסה לחלוטין. המדיניות של ישראל כפי שאני רואה אותה היום, כפי שאני צופה לטווח הקרוב, היא לחלוטין לא מנהיגות מרסנת. אין מנהיגות מרסנת בשני הצדדים. האלמנטיים הדתיים לאומיים הולכים ומתעצמים. בצד הפלסטיני מצטרף לזה גם עוני וקבוצות גדולות שמרגישות השפלה", הוסיף.

בסיום, נשאל האם ישראל תחזור למבצעים צבאיים ולסיכולים הממוקדים. אילון השיב כי "ברור לגמרי. יש עדיין אנשים בישראל שחושבים שניתן להכריע טרור, הם מוזמנים באידיאולוגיות ולא מבינים את תופעת הטרור. כפי שאני מבין, אנחנו נעשה עוד מבצעים גדולים, ביו"ש, בעזה, זה ייתן לנו תקופות קצרות יחסית של שקט אבל ממש לא יפתור את הבעיה ולא ישנה את המגמה. יש לנו אלטרנטיבה אחרת, ואנחנו צריכים להבין שאנחנו יכולים לייצר אופק מדיני, כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להגיד 'אנחנו מנהלים מו"מ על בסיס ההחלטות הבינלאומיות ויוזמת השלום הערבי".