יום ההוקרה לפצועי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה נפתח הבוקר (שלישי) באירוע בהר הרצל. האירוע בארגון זהות-איגוד המרכזים לזהות יהודית, התקיים במעמד הרב הראשי דוד לאו, חברי הכנסת אופיר סופר ומיכל וולדיגר, פצועי צה"ל ונפגעי פעולות איבה.  

ח"כ אופיר סופר שבשנת 96 חילץ פצועים מקבר יוסף במהלך מהומות מנהרת הכותל, נפצע באורח קשה ועל פועלו זכה בצל"ש ציין: "אני פצוע צה"ל גאה שחי את הפציעה באופן יומיומי, חווה אותה ויש בה בבחינת 'חתמת בבשרינו'. בקבר יוסף איבדתי חברים, פקודים ומפקדים יקרים, וכשנפצעתי זה היה ברור שהמפקד חייב להמשיך ולהילחם והיה ברור שזוהי הנורמה. החשוב ביותר הוא לשמור בכל מחיר על מעמדו הממלכתי של צה"ל, וגם כאשר היא נשמעת היא צריכה להיעשות בצורה זהירה וקדושה, כדי שבפק"ל של כל לוחם מסתער יישבו תמיד המסורת, הערכים והאחריות הלאומית העצומה שבשמם הוא נשלח למשימה". 

יום ההוקרה לפצועי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה  (צילום: ארגון זהות)
יום ההוקרה לפצועי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה (צילום: ארגון זהות)

ח"כ מיכל וולדיגר ציינה: "התאריך של היום מסמל את הקשר הגורדי בין תקומת מדינת ישראל לעול שאתם נושאים על גבכם עבורנו. חלקכם נפצעתם בגוף וחלקכם בנפש וברוב המקרים בשניהם. דאגה לטיפול ולמעטפת לנפגעים הוא לא עוד סוגייה שמצריכה טיפול אלא צורך לאומי דחוף. אני מתחייבת לעשות ככל יכולתי כדי שלא תופקרו, וכדי שהכאב שלכם לא יוזנח וייזרק לקרן זווית. זו חובתי וחובתנו כחברה". 

מנהל חטיבת החינוך בקרן קיימת לישראל שר שלום ג'רבי שיקיים בימים הקרובים דרגת סא"ל: "לא לחינם בחרה ישראל לקיים יום זה בכ"ט בנובמבר, שמסמל את הזיקה העמוקה בין קיומה של מדינת ישראל לבין לוחמיה ופצועיה ששומרים על המשך קיומה". ג'רבי שיתף בפציעת חתנו, מ"פ שעבר שטף דם בימים האחרונים במהלך שירות מילואים ומאושפז כעת בטיפול נמרץ. "עם ישראל מתמודד עם אתגרים ביטחוניים בלתי פוסקים לאורך כל ההיסטוריה. אלו ההתמודדויות שלנו, זהו החינוך שלנו לאהבת העם, הארץ, המורשת. זו המדינה שלנו".

יו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל ציין: "למעלה מ-70 אלף פצועי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה חיים בקרבנו. הם נושאים את כאבם וממשיכים לשאת כל חייהם צלקות פיזיות ונפשיות, נכויות, כוויות וטיפולים, אבל היום, אנחנו עוצרים לרגע ומוקירים להם תודה על ההקרבה שהם נושאים מדי יום למען חיים בטוחים יותר של כלנו על חלקת האלוהים שאנחנו כל כך אוהבים".

ראש האגף לתרבות יהודית במשרדך החינוך הרב איתיאל בר לוי ציין: "פרשות השבוע צריכות ללמד אותנו את כוחה של ההתמודדות. יעקב אבינו כל הזמן נופל ומתמודד מול צרות קשות. אנחנו מתקשים להבין מה נגזר על אדם שנפצע ועם אלו אתגרים בלתי אפשריים הוא מתמודד בשארית חייו. אנחנו מחזיקים בחובה להגביר את התודעה, לעזור ולהתחשב במי שיש לו קושי". 

אורן אור ביטון, לוחם ומפקד לשעבר ביחידת המסתערבים של מג"ב, נכה צה"ל הלום קרב, המשמש כיו"ר עמותת "Trauma4Good" שמטפל בנפגעי הלם קרב: "החלטתי שאני לא מתבייש יותר ואני מגיע לכל מקום שיזמינו אותי כי העובדה שאני עדיין בחיים זהו סיפור הצלחה. זה משהו טוב שקרה לי כי אני יכול לסייע לאנשים שאיבדו תקווה בחייהם ולמנוע מהם מלשים יד בנפשם". עוד הוסיף: "מתאבדים בארץ לא מעט הלומי קרב. המערכת לא חושפת את המספר המדויק אבל אני טוען שכ-50 אלף הלומי קרב מסתובבים בינינו".

מלי סגל שנפצעה בפיגוע סמוך לעמנואל לפני 18 שיתפה בתחושות של אותו רגע: "פחדים, צעקות, מבטים מסביב, חרדות ניתוחים והרשימה עוד עמוקה - אלו רגעים שנשארים איתך עמוק בפנים. הסיפור הזה הוא שלי אבל הוא גם של מעל 70 אלף פצועים שמסתובבים בינינו וחיים את הלילה ההוא יום יום ושעה שעה. אני לא יצאתי לקרב, הקרב בחר בי - ואני בוחרת בחיים".

מנכ"ל ארגון זהות אלי ליפשיץ: "התמודדות הפצועים טומנת בחובה עליות ומורדות, קשיים ואתגרים יומיומיים ארוכי שנים, לצד התמודדות המשפחה, האישה והילדים עם האבא הפצוע, התמודדות פיזית ורגשית כאחד. תעצומות הנפש שעמם והמשברים עמם מתמודד הפצוע הוא שיעור עבור כולנו. שבוע ההוקרה הוא ההזדמנות שלנו להכיר בתרומה העצומה של אותם אנשים, בקושי ובאתגרים איתם הם מתמודדים מהיום ששינה להם את החיים. בשבוע זה ארגון זהות מקיים מאות טקסים ואלפי שיעורים כדי שתלמידי ישראל יכירו ביום החשוב הזה. זה שבוע אחד בשנה בו אנחנו יכולים לתת להם כוח להתמודדות שלהם למשך השנה כולה".

יום ההוקרה לפצועי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה (צילום: ארגון זהות)
יום ההוקרה לפצועי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה (צילום: ארגון זהות)

מאז החלה מדינת ישראל לציין את יום ההוקרה לפצועי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, איגוד זהות מוביל ומלווה את היום המיוחד ומפתח תכנים חשובים בנושא. התכנים המועברים בחינוך הפורמלי המ"מ והממ"ד וכן בחינוך הבלתי פורמלי, בתנועות הנוער, במכינות ובטקסים רשמיים.

התכנים כוללים מערכי שיעור, טקסטים, וסרטונים על הפצועים, אלו מועלים לאתר הוקרה ופתוחים לכלל הציבור. כיום ישנם 45 מרכזי זהות הפועלים ברחבי הארץ, אלו מביאים את התכנים החשובים אל בתי הספר ומעבירים את השיעורים בכיתות ג' עד יב', בשיעורים הילדים נפגשים עם התוכן המשמעותי נחשפים אל הסיפורים דרך הסרטונים ומערכי השיעור כשאלו מחברים אותם את הזהות היהודית והישראלית.