ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגיא פלג על התבטאותו של המפכ"ל יעקב שבתאי, לפיו הוא רוצה לראות "מחבל הרוג בפיגוע", ואמר: "השאלה באמת היא לא מה הוא אמר, אלא למה. אם הוא אמר את זה בראייה מבצעית, שהוא מאמין בזה, ההתייחסות שלי היא התייחסות אחת, אבל אם הוא אמר את זה כסוג של כניעה ללא תנאי לגביר החדש שהגיע לעיירה והולך לגנוב ממנו את הסמכויות הכי חשובות שלו, זו התייחסות אחרת".

"אם זה באמת מה שהוא מאמין - אז זה בסדר", הדגיש עמית ב-103FM, "זה לא נכון מבצעית, כי מה שהכי נכון לעשות זה לנטרל מחבל, ולהשאיר אותו בחיים כדי להוציא ממנו מודיעין". בהמשך דבריו, הבכיר לשעבר התייחס לסמכויות הרבות שצפוי לקבל חבר הכנסת איתמר בן גביר, בעת שישמש כשר לביטחון לאומי: "ברגע ששמעתי על זה - אמרתי שהמפכ"ל צריך לקחת את כל שדרת הפיקוד הבכיר - ולהתפטר, כי בן גביר הולך להפוך אותו לבובת סמרטוטים, והרס נוראי למשטרה - כי ברגע שהפוליטיקה תיכנס לשיקולים מבצעיים - זה יהיה מסוכן ומפחיד".

המגישים השיבו כי "השאלה היא כמה סמכויות בן גביר באמת יקבל", ועמית השיב: "מי יעצור אותו? את רואה שהשיטה שלהם, של כל הכנופייה החדשה הזו, שכל מה שלא מוצא חן בעיניהם יאללה חוק חדש".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי על הפיגוע בכוכב יעקב (צילום: דוברות המשטרה)

מי הכנופייה?
"אלה שהולכים לשבת בממשלה. ברגע שמדובר בזה שעל פניו בצורה כי גלויה הם אומרים 'נשנה את פקודת המשטרה', זה מפחיד, זה רצח הדמוקרטיה. אם היה מדובר בבן אדם שהוא בעל ניסיון ידע והבנה בנושא ביטחון פנים הייתי אומר שאני מוכן להתחיל להתווכח על זה, אבל כשמדובר בבן גביר, הוא בן אדם קיצוני. תבינו את המשמעות של כניסה של שר לתוך הקישקע של המשטרה, הוא לוקח מהמפכ"ל את הסמכויות שניתנו לו כחוק, כדי שמשטרה תהיה נקייה מפוליטיקה ותפעל רק על פי המקצועיות האמיתית שנדרשת ממנה. זה שהמשטרה חלשה, ששוטרים לא מתפקדים כמו שצריך, זה סיפור אחר. המשטרה הוחלשה על ידי ראש ממשלה במשך 20 שנה בצורה אסטרטגית של להחליש את הכוח שנלחם עבור שלטון החוק".

אתה מאמין במה שאתה אומר?
"בוודאי. כשראש ממשלה אומר משהו רע על המשטרה, הוא לא אומר שהוא אומר משהו רע דווקא על היחידה שחוקרת אותו. המשטרה הלכה ונחלשה, המוטיבציה של השוטרים התרסקה עוד ועוד, המקצועיות הלכה והתקלקלה. אנחנו היום במצב שיש לנו משטרה באמת חלשה. יש לנו מפכ"ל שנותן שיתנו לו בראש ולא נלחם על זה, יש מלא ניצבים".

הוא חלש מתוקף זה שהעתיד שלו תלוי בפוליטיקאים
"אני מסכים אבל זה שמפכ"ל או ניצבים מרגישים שהם מחויבים לדמות פוליטית ולא לחוק, זה שורש הבעיה. אני יודע על ניצבים, גם ניצבים בדימוס, שמחפשים כל מיני תפקידים, פנו כבר לגביר החדש בשקט. זה מפחיד, זה לא יכול להיות הדבר הזה".

הוא נשאל האם ישנם קצינים בכירים המעוניינים לעזוב, והשיב: "לא, אין. שתיקת הכבשים, כלום. הם לא מדברים בכלל על זה. לוקחים ממפכ"ל המשטרה את הסמכויות הכי חשובות שלו ואף אחד לא מדבר. יש כבר אווירה בשטח שאין נצרות יותר לכלי הנשק, בן גביר בא לעשות סדר, אנחנו נעשה מה שצריך". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm