הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, תקף היום (רביעי) בחריפות את ח"כ איתמר בן גביר במהלך דברים שנשא בטקס קבלת אות ההוקרה של אוניברסיטת בן גוריון. הוא גיבה את מפקדי צה"ל והבהיר: "שום פוליטיקאי לא יתערב בהחלטות פיקודיות". 

כוכבי הדגיש כי "יש לצה"ל קוד ערכי. הוא נקרא רוח צה"ל והיא אינה משתנה עם שינויי מזג האוויר. רק המפקדים בצה"ל ייקבעו את הנהלים, הפקודות, הטיפול באנשים והטיפול באירועים חריגים בצה"ל". 

גנץ לנתניהו: "אתה יודע מה תוצאותיה של הסתה, אל תכשיר את השרץ"

הרמטכ''ל כוכבי  (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

בפתח דבריו אמר כוכבי: "אני אומר מראש - לא אני עומד פה, צה"ל עומד פה. באמת ללא הצטנעות, אני מרגיש שצה"ל הוא זה שקיבל את האות. זה התחיל לפני הרבה מאוד שנים, המעבר לנגב או הדגש להאצת המעבר לנגב וההשתתפות בפיתוח הנגב וכך זה ימשך בשנים הבאות.
יצא שאני מייצג את צה"ל, אבל צה"ל עומד פה".

"בכל זאת מכיוון שביקשו ממני לשאת כמה דברים נוספים אז אני בכמה דקות קצרות אדבר על צה"ל בהקשרי הנגב ובהקשרי אקטואליה. כאן בנגב כבר נמצא כאמור 40% מהסד"כ של צה"ל, זה המון. הרוב המכריע של ההכשרות של צה"ל מתבצע כאן בנגב, לרבות קורסי מ"כים, בה"ד 1 כמובן, קורסי הפיקוד ועוד. וכמובן בסיסי הכשרה של החילות והזרועות".

"אנחנו מלמדים שני דברים עיקריים בצבא. האחד הוא המקצוע מיסודותיו ועד לטפחות שלו, ואנחנו מלמדים ערכים. בסוף היום כשאתה שואל מה זה צבא, ובייחוד צבא ההגנה לישראל, זה מקצוע וערכים ברמה גבוהה. אנחנו בזכות המקצועיות הזאת מצליחים, כפי שבצדק נאמר, לייצר ביטחון ולאפשר לאזרחי ישראל רוב הימים לישון בשקט.

"בסוף היום כשאתה רואה מה המצב ברצועת עזה, אם המצב יימשך עד חודש אפריל אלו יהיו השנתיים השקטות ביותר ב-15 שנה האחרונות, להוציא 55 שעות של המבצע האחרון, "עלות השחר". זה בזכות רמה מקצועית גבוהה, זה בזכות יכולות גבוהות בתחום המודיעין, בתחום הפעלת האש, בתחום ההגנה, בתחום ההתקפה. אלו היסודות שנבנים כאן בנגב. והיסודות האלה עושים ביטחון לעם ישראל.

"ובמעבר חד לזירה הצפונית – יכולנו לשבת כאן עכשיו והייתי יכול לספר לכם שבסוריה יש מרחב שלם איראני שהתבסס עם אלפי טילי קרקע-קרקע וקרקע-אוויר, עם עשרות אלפי אנשי מיליציה ועם ארגון חיזבאללה 2.0, עם ארגון חדש שנקרא חיזבאללה בסוריה. שלושת הדברים האלו שובשו לחלוטין, הם כמעט כבר לא קיימים. יש עוד עבודה להשלים, אבל הם שובשו לחלוטין בזכות רמה מקצועית גבוהה".

"ורמה מקצועית גבוהה היא כמובן הפעילות שמתבצעת לילה לילה כדי לעקור טרור בתוך שטחי יהודה ושומרון כדי לשמור ולהגן על אזרחי המדינה, וזה הייעוד המרכזי שלנו. אבל הבסיס להכל הוא רמה מקצועית מאוד גבוהה. אני גאה בחיילים שלנו וביחידות שלנו, חלקם אגב כל כך צעירים. אין עוד צבא צעיר כזה בעולם וגם אין צבא כל כך מוקף בזירות ובאויבים".

"אבל אמרתי שאנחנו גם עוסקים בערכים. אין לי בכלל ספק ואני אומר מידיעה ולאחר מפגשים רבים עם המקבילים שלי בכל העולם, ואני אומר את זה מתוך היכרות עמוקה עם האופן שבו צה"ל פועל – צה"ל הוא צבא ערכי ביותר. הדוגמא הטובה ביותר הוא מבצע עלות השחר. ש לנו גם אירועים חריגים. ואני גאה שבאירועים החריגים באלה אנחנו מטפלים באופן נוקב, באופן שלא מתנדנד משום משב רוח, שהמצפן הערכי שלנו הוא יציב, ברור וחד".

כוכבי התייחס לביקורת שהושמעה כלפי מפקדי צה"ל והבהיר נחרצות: "יש לצה"ל קוד ערכי, הוא נקרא רוח צה"ל. ורוח צה"ל לא משתנה כתוצאה ממזג אוויר, מרוחות של רגע. היא קבועה יציבה והיא מסמנת לנו את הכיוון בצורה מאוד ברורה. ורק המפקדים בצה"ל ייקבעו את הערכים של צה"ל, את הנהלים בצה"ל, את הפקודות בצה"ל, את הטיפול באנשים בצה"ל ואת הטיפול באירועים חריגים בצה"ל".