עיר במלחמה: שעות ספורות לאחר הרצח הכפול בנצרת, שבמסגרתו נורו למוות פיראס הייב (33) ובנו הפעוט פארס, בן שנתיים בלבד, ניתן היה לחתוך את המתח באוויר בסכין. התושבים מבינים שהנקמה על המוות המזעזע של הפעוט הקטן היא רק עניין של זמן.

כשבנו על ברכיו: גבר בן 33 ופעוט בן שנתיים נורו למוות, שני חשודים נעצרו

"המצב קריטי פה בעיר", סיפר ל"מעריב" אחד מתושביה. "התגובה למה שקרה תהיה קשה הרבה יותר ממה שמישהו יכול לתאר לעצמו".
מאות אנשים ליוו אמש למנוחות את האב ובנו. "אני הפסדתי את הבן שלי ואת הנכד שלי", אמר בכאב חאלד הייב. "אני לא מאמין למה שקורה פה". ראש העירייה עלי סלאם תקף את הרשויות, וטען כי הן נושאות באחריות לאירועים הקשים בעיר: "אלו התוצאות של היחס שכולם, כולל המשטרה, נתנו לנו פה בעיר בשנים האחרונות".

בעקבות החיסול הכפול הוטלה החקירה על היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז צפון. זמן קצר לאחר מכן, עצרו בלשי ימ"ר כמה חשודים במעורבות בסכסוך שנמשך תקופה ארוכה בין ארגוני הפשיעה בצפון, שהוביל, על פי ההערכות, לרצח הייב ובנו.

הנרצחים בחיסול הכפול בנצרת (צילום: וואלה! סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)
הנרצחים בחיסול הכפול בנצרת (צילום: וואלה! סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)

למרות המעצר, התושבים בנצרת לא מתרשמים: "מדובר במעצר ראווה בלבד", מספרים כמה מהגורמים בעיר. "המשטרה לא עצרה בכלל חשוד שמעורב בחיסול, אלא גורמים שקשורים לסכסוך הכללי. כמה זמן יחזיקו אותם במעצר? מה הראיות שיש נגדם? זה מה שמעניין את בית המשפט".

אמש הוחלט לשחרר את החשודים, לאחר שלא נמצא קשר בינם לבין החיסול הכפול. ל"מעריב" נודע כי חוקרי הימ"ר מעריכים כי מקרי הרצח האחרונים בעיר, כולל חיסולם של הייב ובנו, קשורים לסכסוך בתוך משפחת הפשע חרירי, וכן לעימות בין ארגון זה לארגון הפשיעה של בכרי.

מיד לאחר החיסול הכפול שלשום כמה דמויות מפתח בארגוני הפשיעה ירדו למחתרת, ובלשי הימ"ר עושים מאמצים כעת בניסיון לאתרם. במחוז הצפוני נערכים כעת לקראת חגיגות הסילבסטר וחג המולד בעוד כמה ימים במטרה למנוע הסלמה באלימות. בין היתר מתכננים הבלשים להתחפש ולהתערות בתוך האוכלוסייה בעיר.

"אף אחד לא פוצה פה, וכולם יודעים למה"

לטענת כמה מהתושבים בעיר, שעות אחדות לאחר החיסול הכפול התרחש אירוע ירי נוסף בעיר - כאשר אלמונים ירו לעברו של תושב נצרת וקרוב משפחתו של ראאב זועבי, שנרצח לפני כעשרה ימים. "הגבר שנורה אתמול נפצע באורח קל. על פי מה שאמרו לנו, פינו אותו ברכב לקבל טיפול".

התושבים מפחדים כי במסגרת הנקמה שתתרחש על החיסול הכפול ייאלצו חפים מפשע נוספים לשלם בחייהם: "הנוקמים ייכנסו לבתים ויורידו את כל מי שבפנים - נשים, ילדים ומבוגרים. ראינו שלשום שאין יותר גבולות וכבוד בסיפור הזה. אנשים שמעורבים בארגוני הפשיעה פה, כשהם רוצים לחסל בן אדם, לא מעניין אותם כלום. גם אם ליד היעד לחיסול עומדת אשתו או ילדיו, מבחינת העבריינים, העיקר שהם יחסלו את המטרה".

זירה בנצרת (צילום: דוברות המשטרה)
זירה בנצרת (צילום: דוברות המשטרה)

למרות ניסיונות מצד המשטרה להראות נוכחות במקום ולבצע פעולות חקירה רבות במטרה לאתר את החשודים, התושבים במקום לא אופטימיים: "אף אחד לא מוכן לדבר ולא מוכן לשתף פעולה. אנשים מפחדים. מי מטומטם מספיק כדי לאבד את החיים שלו ככה סתם, בשביל לתת מידע או לסייע לחוקרי המשטרה? תהיה מלחמה בנצרת, וזה יותר קרוב ממה שכולם חושבים. תוך שבוע, אולי שבוע וחצי, יהיה בלגן פה. כולם מבינים את זה. האזרחים הנורמטיביים בעיר פשוט מפחדים פחד מוות".

לדברי כמה גורמים בעיר, תושב המתגורר סמוך לזירת החיסול התבקש על ידי המשטרה להעביר אליהם את מצלמות האבטחה בניסיון לסייע בחקירה, אולם הוא דרש מהם צו של בית המשפט. "הוא חושש שיחסלו אותו", הם מסבירים. "המשטרה לא עושה מספיק, וגם אם הייתה רוצה - היא לא יכולה היום להיכנס לסכסוך הזה. לא מדובר רק בעימות בין ארגוני הפשיעה של חרירי ובכרי, אלא גם בסכסוך פנימי בתוך משפחת חרירי עצמה. זה לא הסוף.

"העובדה היא שארגוני הפשיעה כל כך נחושים בדעתם לבצע את החיסולים האלה, שאפילו תינוק בן שנתיים לא עוצר אותם. על כזה דבר אף אחד בארגון שנפגע לא יסלח ולא יעבור בשתיקה. אף אחד לא פוצה פה, וכולם יודעים למה. העיר מדממת וזו רק ההתחלה. אנשי הדת והבכירים בנצרת יודעים שהפעם אסור להם אפילו לנסות לתווך בין המעורבים כי אף אחד לא יישמע להם - וחייהם יהיו בסכנה".