זו הייתה רק שאלה של זמן. היה ברור שבתוך המהומה הכללית, הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי וצמרת הצבא ימצאו את עצמם עמוק בתוך הרפש הפוליטי.

לוחמי גבעתי בחברון, הוויכוח הציבורי שהתפתח והטענות שעלו כלפי הקצונה הבכירה על חוסר גיבוי לכאורה ללוחמים בשטח והטענות כלפי דובר צה"ל תת־אלוף רן כוכב כי הוא אחראי להפיכתה של יחידת דובר צה"ל לסניף פוליטי של מרצ, בעקבות התבטאויות פוליטיות ברשתות החברתיות של שלושה חיילים ביחידה – כל אלה היו רק קדימון לפרשה האחרונה, שבה השרים המיועדים של הציונות הדתית מאשימים את כוכבי בהתערבות פוליטית גסה בהסכמים הקואליציוניים.

האצבע המאשימה מכוונת כעת כלפי הרמטכ"ל, תוך התעלמות מכך שבשיחת הטלפון בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לכוכבי הוסכם - בניגוד להסכמים שכבר נחתמו בין הליכוד לציונות הדתית - כי לגבי השינויים המתוכננים הנוגעים לצה"ל בכל הקשור לאחריות על המנהל האזרחי, הכפפת מג"ב איו"ש לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, שינוי מעמד הרבצ"ר וסעיפים נוספים, ההחלטות הסופיות תתקבלנה רק לאחר שצה"ל יציג את המשמעויות הנגזרות מההחלטות שהתקבלו בהסכמים הקואליציוניים.

ברור כי בסמכותה של ממשלה נבחרת לבצע שינויים ולקדם את המדיניות כפי שהיא רואה לנכון, גם כאשר מתגלה מחלוקת עם גורמי המקצוע, שמתנגדים לשינויים או להחלטות. לא על זה הוויכוח. רק שבמקרה הזה, הממשלה המיועדת פסחה מראש על עבודת המטה הנדרשת, הצגת המלצות ונגזרות להחלטות מצד גורמי המקצוע וייעוץ משפטי שנדרש בחלק גדול מסעיפי השינוי המהותיים. את זה הרמטכ"ל מבקש להציג, גם אם זה כבר יקרה בקדנציה של מחליפו, האלוף הרצי הלוי.

את פרשת כוכבי האחרונה, שבה מוצא את עצמו הרמטכ"ל במוקד המהומה ומואשם על ידי בצלאל סמוטריץ' ובן גביר בהתערבות פוליטית גסה, צריך לחלק לשניים: שיחת הטלפון בין נתניהו וכוכבי, שהתנהלה על פי כל הנהלים והאישורים המחייבים, לעומת האופן שהודלפה השיחה שהתקיימה בשבוע שעבר. הודלפו ציטוטים המיוחסים לכאורה לרמטכ"ל והכוונה הייתה לחולל ספין פוליטי, תוך כדי החקיקה המזורזת במליאת הכנסת.

עצם יוזמת הרמטכ"ל לשיחה עם ראש הממשלה המיועד, אין בה התרסה כלפי הממשלה המיועדת, כפי שהוצג בחלק מהפרסומים. זהו תהליך לגיטימי ותקין שאושר כנדרש. זו אפילו מחובתו של הרמטכ"ל להציג את עמדת הצבא לדרג המדיני לאור הבעיות שעולות מהשינויים המסתמנים, במיוחד כאשר מדובר בתהליך החקיקה וכשלצה"ל לא הייתה הזדמנות להביע את עמדתו המקצועית לפני קבלת ההחלטות.

סחרירי רשת שקישרו באופן מיידי בין הערכות אפשריות שבעתיד יבקש כוכבי להשתלב במערכת הפוליטית לבין הציטוטים שהופיעו בתקשורת בשם הרמטכ"ל, הספיקו לשרים המיועדים בן גביר וסמוטריץ' כדי להצביע בעקיפין על כך שכוכבי או מי מאנשיו הם אלה שעומדים מאחורי ההדלפה. זאת, על מנת לבצר את מעמדו הפוליטי העתידי של כוכבי כמי שמוכן לנהל מערכה מול נתניהו.

הסימון של כוכבי כמקור ההדלפה הוא שאפשר גם את המתקפה החריפה כנגדו והטענות לפוליטיזציה של צה"ל. לא באמת ניתן לקבוע מי מקור ההדלפה, אך סמוטריץ' ובן גביר, כשחקנים פוליטיים מנוסים, יודעים היטב כי לצד הטענה כי ההדלפה מקורה בצבא וברמטכ"ל קיימות עוד הרבה אפשרויות סבירות אחרות על המגרש, בהן גם שההדלפה הגיעה דווקא מהצד של מקורבי נתניהו או מצד שחקנים פוליטיים אחרים.

"פוליטיזציה בוטה": סמוטריץ' ובן גביר במתקפה חריפה על הרמטכ"ל

כל זה לא מעניין את סמוטריץ' ובן גביר, שטענו כי מדובר במהלך פוליטי של כוכבי. בדרך אלגנטית הם גם בחרו להתעלם מהודעה רשמית של דובר צה"ל ,שיצאה לאחר פרסום השיחה, שלפיה נתניהו וכוכבי סיכמו כי החלטות סופיות תתקבלנה רק לאחר שצה"ל יציג את המשמעויות המקצועיות לדרג המדיני.

זו הודעה רשמית שבסבירות גבוהה תואמה בין נתניהו וכוכבי ולא הוכחשה מצד סביבת ראש הממשלה המיועד. הודעה שיש בה מהאיתות גם כלפי השותפות העתידיות של הליכוד לממשלה, כי למרות ההסכמים הקואליציוניים, לא הכל באמת סגור וחתום.

מהאיתות הזה בחרו שני השרים המיועדים להתעלם, ולפחות פומבית לא ביקשו הבהרות מנתניהו. היה להם הרבה יותר נוח לתקוף את הרמטכ"ל ביצירת קונספירציה פוליטית וקידום הקריירה העתידית שלו.
הנזק הוא כבר על חשבון כולנו.