פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) הגישה היום (שישי) כתב אישום נגד המחבל אסלאם פרוק, תושב ירושלים בן 26, שביצע את פיגוע המטענים הכפול לפני כחודש בירושלים בו נרצחו אריה שצ'ופק ז"ל וטדסה טשומה ז"ל.

כתב האישום מייחס לנאשם ביצוע עבירות של רצח בנסיבות מחמירות, מעשי טרור של ניסיון רצח, חברות פעילה בארגון טרור ופעולה בנשק למטרות טרור. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

זירת הפיגוע הכפול בירושלים. צילום: TPS

על פי כתב האישום שהוגש באמצעות עוה"ד שגיא אופיר ואילן אקוקה, הנאשם אימץ את השקפת העולם ופעילותו של ארגון דאע"ש. בין השנים 2022-2017 למד הנאשם הנדסת מכונות במוסד ישראלי וניצל את הכשרתו למימוש כוונותיו לבצע פיגוע המוני באזור ירושלים ולהביא למותם של תושבים יהודים, ברוח משנתו של הארגון ולנוכח האיבה שחש כלפי מדינת ישראל ואזרחיה.

כתב האישום טוען כי הנאשם נערך בצורה קפדנית על מנת לממש את תוכניתו וכוונותיו, למד אודות הכנת חומרי נפץ ומטעני חבלה, הקים מעבדה לייצור חומרי הנפץ באזור גבעי ברמאללה, תרגל את ייצורו ויעילותו של חומר הנפץ ואיתר זירות מתאימות למימוש כוונותיו.

עוד עולה כי במהלך חודש ספטמבר האחרון החליט הנאשם לממש את תוכניתו ולהוציאה אל הפועל. לשם כך רכש במקומות שונים חומרים ועזרים מתאימים וייצר במעבדה שמונה ק"ג של חומרי נפץ.

כמו כן, הנאשם רכש קטנוע משומש, צבע אותו בשתי שכבות צבע, ניסה למחוק את מספר השלדה על מנת להסוות אותו והסליק אותו בשטח נטוש באזור מח'מס שבמדבר יהודה. כמו כן, כחלק מהכנת ציר הבריחה, הסליק הנאשם בגדים להחלפה לאורך כביש מספר 1 היורד לים המלח.

כתב האישום מפרט עוד כי לפני כחודש, בלילה שבין 23.11.22-22.11.22, הרכיב הנאשם שלושה מטעני חבלה ונסע עם שני מטענים לצומת רמות. בכוונתו של הנאשם הייתה להטמין שני מטענים בנפרד, כך שמטען אחד יתפוצץ וימשוך לזירה כוחות סיוע ומשטרה וכעבור זמן מה יתפוצץ המטען השני ויפגע אנושות בכוחות ההצלה.

עם הגיעו לזירה הבחין הנאשם בתקלה במערכת ההשהיה של מטען אחד, ולכן החליט להצמיד את שני המטענים למטען עוצמתי אחד, הסווה אותם בסמוך לגב תחנת האוטובוס וחזר לאסוף את המטען הנוסף. הנאשם העביר את המטען האחרון באמצעות הקטנוע אל הגדר שניצבת בגב תחנת ההסעה שבצומת גבעת שאול בכניסה לירושלים, הצמיד אותו לאופניים שהיו שעונים על הגדר ומיהר לעזוב את המקום.

לאחר מכן נסע הנאשם באמצעות הקטנוע על כביש מספר 1 לכיוון מדבר יהודה בהתאם לתוואי הבריחה שהכין. זמן קצר לאחר מכן נקרעה שרשרת ההינע של הקטנוע והוא הושבת. הנאשם נטש את הקטנוע בסמוך לצד הדרך באזור חאן אל אחמר, לקח עמו את הקסדה, הנשק, המטענים והבגדים ופיזר אותם בשטח הסמוך לנקודה בה נטש את הקטנוע.

לפי כתב האישום, בשעה 07:03 הקדים מנגנון ההפעלה של המטען שהונח בגבעת שאול להפעיל את המטען והוא התפוצץ בזמן שנמצאו במקום נוסעים רבים ובהם אריה שצ'ופק ז"ל וטדסה טשומה ז"ל. מספר נוסעים נוספים ספגו פגיעות ברמות חומרה שונות ונזקקו לטיפול רפואי וכן נגרם נזק למכוניות שחלפו במקום.

כתב האישום מציין עוד כי יום לאחר הפיגועים שלח הנאשם באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שלו הודעה באמצעות אפליקציית "טלגרם" לערוץ "נאשר ניוז" המזוהה עם הארגון ובמסגרתה נטל אחריות על ביצוע הפיגועים. כאמור, הפרקליטות ביקשה לעצור אותו עד תום ההליכים.