צה"ל פעל הלילה (שני) בכפר דאן הסמוכה לג'נין להריסת בתי המחבלים שחוסלו בהיתקלות שבה נפל רב סרן בר פלח ז"ל בספטמבר האחרון. במקביל, כלי תקשורת בסוריה טענו כי ישראל ביצעה תקיפה באזור נמל התעופה הבינלאומי בדמשק.

בצה"ל מעריכים: בוצעה פגיעה משמעותית באמל"ח איראני בסוריה ב-2022 | מסכמים שנה

הכתב והפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם, שוחח הבוקר עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לאירועים הביטחוניים: "בג'נין פעולה של צה"ל להריסת בתי המחבלים שהרגו את בר פלח שנפל בהתקלות, ועד לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, שזה האחרון מרצף האירועים שקורים הלילה. תקיפה המיוחסת לישראל, על פי הדיווחים הסוריים השדה מושבת".

"אנחנו יודעים שהמטרות או מה שעובר לשם הם בעיקר דברים שמגיעים ישירות מאיראן לשדה התעופה ומשם לידיים של המליציות או לידיים של חיזבאללה. הסורים מדווחים על שני הרוגים. בדרך כלל שיש הרוגים לאחר התקיפה זה לא פעם למעשה כוחות ההגנה האוויריים שיורים לעבר המטוסים ואז סופגים עוד איזו תקיפה והרוגים. זה לא משהו שלא קורה. אני מזכיר לנו שהתקיפה האחרונה הייתה לפני כ־10 ימים המיוחסת לישראל, זו מטרה חדשה כבר - להשבית את שדה התעופה", ציין.

לדבריו, "לא יכול להגיד מה מידת הנזק או מה ההיקף כי זה תלוי בעיקר בסורים. אנחנו יודעים שפעמיים בשנה האחרונה היו תקיפות, בשנה החולפת למעשה, ובפעמיים הללו התקיפה הייתה בעיקר במסלולים, בדרך כלל פעילות של יום יומיים וזה חוזר לפעילות. המטרה של ישראל היא לא להשבית את שדה התעופה הבינלאומי בסוריה, אז כמובן שאם זו הייתה ישראל היא יודעת לעשות את זה הדבר הזה. זו דרך של העברת מסר אבל מעבר להעברת מסר גם פגעו במשהו שקשור או לטילים ממדויקים, דברים שבדרך כלל מיוחס לישראל שהיא מחפשת בתקיפות הללו".

בהמשך, התייחס לחילופי השרים במשרד הביטחון ולדבריו של השר הנכנס יואב גלנט ואמר כי "אלה דברים שהרוח שלהם היא גם מסר אבל לכאורה הכי טריוויאליים. אני חושב שהציטוטים שנאמרו לא לגמרי מדויקים. השורה התחתונה של הדברים שהוא אמר שזה שאחדות הפיקוד בצה"ל חיונית לקיום הצבא. הוא נותן בדברים הללו המ"מ שכפוך למג"ד, והולך מפה עד לרמה העליונה, ברור שיש פה קריצה לסמוטריץ', שזה מסר מאוד ברור. ברור שזה מתייחס גם לשינויים".

גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"אני חושב שבאופן מובנה המציאות תוביל לחיכוכים. אנחנו מדברים על שינויים, על הכפיפות למג"ב, נדמה לי, אני מכיר את גלנט לא רע, נדמה לי שבדברים האלה אחדות הפיקוד, מפקד אחד, הוא דבר מאוד טבעי לגלנט בתפיסה. לפני שהוא מעביר מסר לסמוטריץ' זה באמת משהו שהוא מאמין בו. תרשו לי להמר שהסיפור מעבר להסכמות שיהיו לא פשוט כל כך מבחינה משפטית, עד שהדברים יקרו בשטח אם באמת, סביב הסוגייה של יו"ש יהיו וויכוחים גדולים מאוד", הוסיף.

עוד אמר כי "המסר אם אני שומע טוב, מצד אחד לערוץ הפוליטי, אבל אני חושב שיש גם אמירה והציטוט הזה גם כלפי הצבא. הוא מדגיש את הכפיפות של הרמטכ"ל במידה כזו אטו אחרת לשר הביטחון, נציג הממשלה. המסר כפול פעמיים. אבל נדמה לי שגלנט בסיפור של הצבא מול שרים אחרים העמדה שלו חד משמעית. בעניין של גבולות גזרה הוא צפוי להיות מאוד אגרסיבי - צפו למתחים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm