הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי סיים היום (שני) את תפקידו, וסיכם גם באופן אישי כ־40 שנות שירות בצבא. בטקס שהתקיים הבוקר (שני) בקריה בתל אביב הוא העביר את שרביט הפיקוד על הצבא לאלוף הרצי הלוי, שהועלה לדרגת רב־אלוף והפך לרמטכ"ל ה־23 של צה"ל.

"צה"ל, ביום פקודה, יידע לפגוע פגיעה משמעותית בפרויקט הגרעין האיראני"- אביב כוכבי מדבר 

יום הטקסים החגיגי החל עם טקס קבלת מינוי והענקת דרגות רב־אלוף לרמטכ"ל הנכנס הלוי, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, במשרד ראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מעניקים את הדרגות לרמטכ''ל הנכנס הרצי הלוי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מעניקים את הדרגות לרמטכ''ל הנכנס הרצי הלוי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)

"נעשה כל שיידרש כדי להשיב מלחמה לצוררנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה הראשון לשאת דברים, ואמר כי "כל מפקד בצה"ל צריך ראש חושב, לב שומע וכתפיים איתנות וחסונות. יש עוצמה מיוחדת בכתפיים כי עליהם מוטל עול האחריות לביטחון ישראל ועליהם מונחות הדרגות שמסמלות את מדרג הסמכות בשרשרת הפיקוד. במעמד זה, כולנו זוכרים את הזכות הנעלה להטות כתף, ולהתייצב כתף אל כתף להבטחת קיומה של מדינת ישראל. אביב, מאחוריך למעלה מ-40 שנים, של שירות מסור בצה"ל, אתמול וגם היום נפגשנו לסכם את פועלך, הודתי לך על שירותך, על ההישגים והתרומה שלך לצה"ל וביטחון ישראל במהלך השנים ובארבע השנים האחרונות כרמטכ"ל צבא ישראל, המהלך הארוך שהחל בבסיס טירונים של צנחנים הגיע לסיומו".

"לפני ארבע שנים עמדנו כאן כשנכנסת לתפקיד ואמרתי כי אם נהיה נכונים להגן על מדינתנו, ייתכן כי לא נדרש למערכה כוללת, וצה"ל יעמוד באתגר ואזרחי ישראל, מלוכים בשעת מבחן, ביחד נבטיח את נצח ישראל. דברים אלו קיימים גם היום, משום שזהו האני המאמין שלי. אל מול האיומים מולנו, בעיקר מצד איראן ושלוחות הטרור שלה עלינו להפגין נחישות מטרה, כך עשינו בעשור האחרון ובכלל זה אביב בארבע שנות כהונתך כרמטכ"ל וכך נמשיך לעשות. יזמנו פעולות חסרות פשרות לבלימת ההתבוססות האיראנית בסוריה, מנענו נשק מדויק מסוריה ללבנון, המשכנו לפעול נגד פעילות הגרעין של איראן. מבצע שומר החומר תחת פיקודך הנחית על חמאס את המהלומה הגדולה בתולדותיו, השקט ברצועה הוא בזכות אגרוף הברזל של צה"ל", הוסיף ראש הממשלה.

"באזורנו הרוצה בשלום יכוון למלחמה, והנכון למלחמה ישיג שלום. העובדה שאנחנו חזקים יותר במודיעין, מבצעים, טכנולוגיה, חדשנות וגם בדיפלמוטיה ובכלכלה הביאה את הסכמי אברהם. ביקרת בבחריין ואז במרוקו, וראיתי את תמונתך עם מפקדי הצבא של המדינות האלו. על רקע שיתוף הפעולה המתדהק, אין ביטוי טוב יותר למעמד החדש של ישראל במרחב מהמפרץ הערבי ועד האוקיינוס האטלנטי. תוכל לבלות יותר זמן עם משפחתך, לטייל בעולם, לחזור לתחביבים ישנים שגיליתי בהכנה לנאום כמו נגינה וציור".

בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)
בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)

עוד אמר נתניהו: "מצפים ממך וסומכים עליך שתחדד את כוחות צה"ל בהגנה, בהתקפה ובהרתעה. תטפל גם בבעיות שדורשות תיקון, מערך המילואים, גניבת נשק מבסיסים, עזיבת כוח אדם איכותי את שירות הצבא, דברים שהממשלה תידרש לטפל בהם. גם האויב לומד ומפיק לקחים ומתחזק, ולכן יהיה לך ולכלל יחידות צה"ל להיערך לבאות, לא להסתפק במה שהיה עד כה, אדרבא, ליזום שיניים שיכינו את צה"ל לשדה הקרב העתידי. לא רק נשק מתקדם, הציוד חשוב, הטכנולוגיה חשובה, גם הטקטיקה, אבל כל אלו אינם מייתרים את האדם. הדבר החשוב ביותר הוא רוח הלחימה ובייחוד הידיעה העמוקה שאנו נלחמים על ביתנו, נחלת אבותינו, מה המטרה שלנו, מה המשימה שלך בפשטות - הכרעה וניצחון".

 "איראן אחראית על 90 אחוז מהבעיות במזרח התיכון, המשטר בטהרן מערער את היציבות באזורנו, מאיים להשמיד אותנו ולפגוע במדינות נוספות שנושאות עיניים לכיווננו. אני אומר כאן בצורה ברורה - לא נחכה שחרב חדה תונח על צווארנו, צה"ל יחד עם המוסד והשב"כ יעשה כל שיידרש להשיב מלחמה לצוררנו".

 "אוודא כי לחצים פוליטיים נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה"ל"

הבא בתור לשאת דברים היה שר הביטחון יואב גלנט: "חילופי הרמטכ''ל מביאים עימם הזדמנות כפולה: הראשונה - להביט לאחור על השנים האחרונות, לסקור בגאווה את ההישגים שנרשמו, ולהביע תודה והערכה לרב-אלוף כוכבי, מי שתחת הנהגתו הפכו ההישגים האלו מחזון למציאות. השנייה - לשאת מבט קדימה אל השנים שבפתח, להציב יעדים חדשים, לסמן פסגות נוספות, ולדעת שהמשימות שעוד נכונו לנו, לכולנו, נתונות בידיים הטובות ביותר – אלו של רב אלוף הרצי הלוי. ידידיה של מדינת ישראל ואויביה תופסים, אותה, ובצדק, כמעצמה אזורית בעלת יכולות מודיעיניות, צבאיות, טכנולוגיות וכלכליות", אמר השר.

"צה''ל הוא צבא עוצמתי, מרתיע, יוזם והתקפי, אשר אינו מהסס ליטול סיכונים, ולהפעיל כוח באופן תדיר ועצים כדי להשפיע על המציאות ולעצב אותה", המשיך. "לצד אלו מתקיימים בעת האחרונה עומס אתגרים והחרפה באיומים ובמרכזם מאמציה של איראן, הפועלת לבניית מערך טילנות רחב היקף, ואשר תוכנית הגרעין הצבאית שלה נמצאת במצב המתקדם והמסוכן אי-פעם".

עוד אמר, כי "גם אויבים קרובים יותר אינם שוקטים על השמרים, פוטנציאל ההידרדרות בלבנון ובעזה קיים כל העת, וגם אפשרות להסלמה ביהודה ובשומרון חייבת להילקח בחשבון. כל אלו מחדדים עובדה ברורה: תפקיד הרמטכ''ל היה ועודנו עמוד תווך מרכזי במאמץ להגנת המדינה ולהבטחת ריבונותה. יכולתו לממש את תפקידו נשענת בראש ובראשונה על איכות המשרתים, עוז רוחם ומסירותם, ועל אמצעי הלחימה המודרניים, המקנים יתרון יחסי גדול לצה''ל אל מול אויבינו".

"רוח הלחימה ויכולתה האורגנית של המערכת הצבאית לפעול כגוף אחד, הכפוף לרצון אחד, הן המאפשרות בשעת מבחן את מימוש המשימות, בחירום ובשגרה. בין סמכות לאחריות במערכת הצבאית עובר מושג יסוד אחד: אחדות הפיקוד. לכל חייל וקצין - מפקד אחד, ומעל כולם הרמטכ''ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, הכפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה".

עוד אמר גלנט, כי "מתוקף תפקידי וכמתחייב מן החוק, אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב-אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו. בתוך כך, אוודא כי לחצים חיצוניים פוליטיים, משפטיים ואחרים - נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה''ל. אביב, השנים האחרונות היו עמוסות בהצלחות מבצעיות רבות. תחת פיקודך, פעל צה''ל ברצועת עזה, ביהודה ובשומרון, בסוריה ובלבנון, בסדרת מבצעים מוצלחים, תחת הנהגתך התבצעו בהצלחה מבצעים מיוחדים, בזירות קרובות ורחוקות".

"בתום ארבע שנות כהונה, אתה מותיר אחריך צבא לוחם, מותאם ומוכן יותר, לאתגרים מולם אנו ניצבים. צבא בו הטמעת חידושים חשובים, ומפירותיהם נהנה בשנים הבאות. אתה חותם היום ארבעה עשורים במדים, כולם בחוד העשייה המבצעית והפיקודית, בזירות המשמעותיות והמאתגרות ביותר. כל חייך הבוגרים הוקדשו לשליחות חשובה מאין כמוה: הגנתם של מדינת ישראל ותושביה. תודה לך, אביב, על הדרך המרשימה והמפוארת הזאת. תודה גם לכן, יעל והבנות, על השותפות שלכן במסע החיים הזה", הוסיף.

לסיום פנה להלוי ואמר: "הרצי, נראה שכבר בשם שניתן לך, על שם דודך הרצל הלוי, שנפל בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים, כאילו נקשר גורלך עם המחויבות העמוקה לביטחון ישראל. מאז גיוסך לצה''ל, שאפת והצלחת להימצא תמיד בצמתים המרכזיים ביותר, בפעולות המורכבות והמסוכנות ביותר. לכל אורך שורת התפקידים שביצעת הוכחת מהי אחריות, מהו שיקול דעת, מהי חתירה אמיתית להכרעת האויב. האתגרים המשותפים שלפנינו רבים ומורכבים. בראשם הכנת המענה המבצעי, שיאפשר לממשלת ישראל לקבל כל החלטה באשר לבלימת מאמץ הגרעין האיראני. לצד לחימה עיקשת בטרור. אני מכיר אותך היטב, הרצי, ובוטח ביכולתך להוביל את צה''ל. אני מאמין כי יחד, נצליח לעמוד בכל משימותינו המשותפות".

"שרון והילדים, גם אתם יוצאים היום לדרך חדשה. אין לי ספק כי תמשיכו להוות עבור הרצי עוגן איתן וכתף תומכת. מילים אחרונות, לכם, מפקדות ומפקדי צה"ל: חילופי התפקידים מביאים עימם גם הזדמנות - לצמוח, להתחדש, לפרוש כנפיים, ולנסוק לגבהים חדשים. ממשו את ההזדמנות הזאת עד תום, למען ביטחון מדינת ישראל, למען ביסוס עוצמתה. ביחד נעשה ונצליח. אביב – תודה והערכה מעומק הלב, הרצי – ברכות חמות להצלחתך, היו ברוכים".

"אנחנו עם אחד"

לאחר מכן הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי נשא דברים. "'התחילה המלחמה!' שתי המילים הללו שהשכנה אמרה לאימי, הן הזיכרון הראשון שלי כילד בשנת 1967. המילים הללו הפכו להיות חלק מרכזי מחיי. באוויר הייתה באותם ימים ההבנה שגורל המדינה בידי הצבא. בחרתי בשרות קרבי. גם לשמות שבקיר הנופלים בבית הספר הייתה השפעה על כך. המדינה נלחמת על ביטחונה ורציתי בתורי לתרום את חלקי בשירות משמעותי. חלקי התארך לארבעה עשורים של ביטחון ומשמעות. מיום שהתגייסתי ועד לרגע זה אני ממשיך ללמוד ולהתפעל מייחודו של צה"ל. זה לא רק צבא שמספק ביטחון לכל אזרח, צה״ל הוא מקום של ערכים' משמעות עמוקה, חברות ואחדות מטרה, אבל מעל לּכל, צה"ל הוא חּוּפת ההגנה המבטיחה את קיום המדינה".

"ביום הכרזת העצמאות כתב ביומנו דוד בן גוריון: 'היום בארבע אחר הצהריים הוקמה המדינה היהודית... גורלה בידי כוחות הביטחון'", המשיך כוכבי. "זה המצב גם כיום, בזכות מעצר יום יומי של מחבלים בלב מחנות הפליטים' דרך השמדת אמצעי לחימה בעומק מדינות אויב ועד למבצעים נרחבים. זהו צבא שאוסף מודיעין, מסכל, ותוקף. זה צבא יוזם, שמגן על אזרחי המדינה, משפר את מצבה הביטחוני ומייצר הרתעה אזורית. תמונות הניצחון הן יום יומיות - הורים המלווים את ילדיהם לגן, הפארקים המלאים וארוחה שקטה בערב שבת".

"ניתנה לי הזכות לפקד על צה״ל. הזכרתי זאת לעצמי פעמים רבות, וביני לבין עצמי אמרתי – מודה אני. אני מודה באופן כללי ועמוק, אבל מרגיש חובה להודות לרבים. אני מודה לכל מפקדי לאורך השנים. מכולכם למדתי. אני מודה לשותפים במל״ל, במשרדי הממשלה ובמשרד הביטחון ואני מודה לכל ארגוני הביטחון, שביחד אנחנו מוכיחים ששיתוף הפעולה בינינו הוא נכס לאומי. אני מודה לצבא ארצות הברית ולפיקוד המרכז שלו על שותפות עמוקה ושורשית. אני מודה לחבר הכנסת אביגדור ליברמן על האמון שנתן בי .אני מודה לראשי הממשלה ולשרי הביטחון: בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד, יואב גלנט ובני גנץ על שותפות, רצינות ואחריות",הוסיף הרמטכ"ל היוצא.

"מטוסים וטנקים משוכללים יש לצבאות רבים ודיגיטל מצוי בשפע. ובכל זאת צה״ל מוביל ופורץ דרך בתחומים רבים, ומוציא לפועל מבצעים באופן ייחודי שאין לו אח ורע בעולם. הסיבה המרכזית לכך היא איכות האנשים. לא די באמצעי מלחמה משוכללים, צריך מסירות וכישרון כדי להפעיל אותם. כשדוד בן גוריון אמר 'גורלה בידי כוחות הביטחון' - הוא התכוון גם לחובה של המפקדים והחברה לטפח את האנשים שעוסקים בביטחון. ביטחון המדינה הוא בראש ובראשונה איכות המפקדים של הצבא .כובד המשקל גבר מתפקיד לתפקיד והוא הגיע לשיאו בתפקידי כרמטכ״ל, אבל לא נשאתי אותו לבד, ולכם פקודיי אני מודה ראשונים, ועכשיו תורי להצדיע", אמר כוכבי.

"כל מה שהשגנו היה במשותף, וכל אחד מכם שלבש את מדי צה"ל היה לי מיד כבן או כבת. אני מצדיע לכולכם, אבל מעל כולם לאלו שהלכו את הדרך עד סופה. אני מרכין ראש בפני הנופלים ומשפחותיהם, מחזק את הפצועים ונושא תפילה להחזרת הבנים.אני מצדיע לכל החיילים, בסדיר, במילואים ועובדי צה"ל, לאלו שמדריכים, חוקרים, מנתחים, מתקנים ומסייעים בלחימה . אני מצדיע לחיילים הקרביים, על שרות תובעני הכרוך באימונים קשים, מארבים, סיורים, מעצרים ומבצעים מסוכנים. ירו לעברכם כדורים או טילי קרקע אוויר, והמשכתם עד שהשלמתם את המשימה".

"אני מצדיע למפקדים, בכל הדרגים, שבחרו להנהיג, לקחת אחריות וסיכונים, וידעו שלפקד בצבא פירושו להיות אחראי כל הזמן, ללא שעות עבודה, ללא זמן אישי באמת, לאורך כל היממה, בשבתות ובחגים. אני מצדיע לרבים שחוצים גבולות, מותחים גבולות, פורצים גבולות ומגלים יוזמה, יצירתיות ותעוזה, ומצדיע לכל אלו שפועלים בסביבה מאוכלסת ומורכבת ביותר, ופועלים באופן ערכי ביותר", המשיך. 

"אני מצדיע לקציני המטה שעבודתם היא ביטוי למחשבה עמוקה, תכנון ותאום, ושעובדים הרבה מעבר למה שמוכר וידוע  אני מצדיע למפקדים שחיים חיי משפחה מאתגרים. שרואים את ילדיהם פעם בשבוע, בשבועיים ולפעמים שלושה. אני מודה ומצר על כל אלו שנאלצו להחמיץ את הלידה, שלא נכחו בצעדים הראשונים של הילדה, שביטלו את הטיול שהבטיחו, ושלא הצליחו להגיע למסיבת יום ההולדת. אני מצדיע לבני ולבנות הזוג של המפקדים שמתמודדות לבדן עם הסידורים והאתגרים, ולאלו,  והן רבות, שנשארות לבדן גם בסופי שבוע ובחגים. אני מצדיע לכם המפקדים, אתם שבחרתם לחיות חיים לא נורמליים כדי שלאזרחי המדינה יהיו חיים נורמליים .אני מצדיע ומודה לכם, אבל מזכיר, שבראש ובראשונה אנחנו אלו שצריכים להודות על ההזדמנות לשרת בצה״ל".

עוד אמר כוכבי, כי "מפקד בצה"ל עוסק במהות – בביטחון, בחינוך דור ובערכים. הוא נותן ומקבל הוא בונה ונבנה. צה"ל הוא מקום להגשמה עצמית, מקום של אמת וערכים, וחיים בו חיים של משמעות/ גורלה של המדינה בידי מפקדיה, ומדינה כמו שלנו לא יכולה להרשות לעצמה אלא את הצבא הטוב ביותר, שמשמעותו בראש ובראשונה שישרתו בו האנשים והמפקדים הטובים ביותר. הם מונעים מעניין, ממחויבות ומשמעות, אבל הם ראויים להוקרה, תגמול והוגנות וביטחונכם אזרחי המדינה נמצא בידיהם. היה לי שרות משמעותי שהגיע לשיאו כרמטכ״ל".

"בכל יום פעלתי מתוך תחושה שגורל המדינה בידי צה"ל ובידיי: איך לשפר את ההגנה, איך למנוע פיגועים ולהשמיד איומים, ואיך לבנות צבא מקצועי, ערכי, ממלכתי ומתקדם. לא הכל מושלם ונושאים רבים מחייבים המשך שיפור, אבל ידעו אויבנו, צה״ל חזק, מותאם יותר, ועם כושר התקפי גבוה ביותר. עוד משימה חשובה הייתה לי ולכולנו, לשמור על חיי החיילים. זו אחריות כבדה שהרגשתי בכל יום, והתאמצתי לממש יום יום. ומכאן, אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחת זינובייב", אמר.

לאחר מכן אמר הרמטכ"ל היוצא: "את האחריות והמשימה אני מעביר לרב-אלוף הרצי הלוי, מעכשיו מפקדנו, קצין מצטיין, מקצועי, מנוסה וערכי, ולכל אזרחי ישראל אני אומר אתם בידיים מצוינות, שלו ושל אלופי המטה הכללי אני מסיים מסע של ארבעים שנה בהן צעדתי בכל הגזרות, רובן מאתגרות ומדממות. זה היה מסע מרתק ומלא משמעות, אבל הוא לא היה מתאפשר לולא העוגן היציב, המרגיע והמזדהה שהיה לי בבית: בנותיי עמית, נעם ומאיה ויעל רעייתי. זה היה מסע משותף, ואני אסיר תודה לכולכן. מכל מלמדי השכלתי, וממך יעל יותר מכולם. היית לי מקור של חכמה ועוצמה. תבורך מנשים יעל, ואני בורכתי".

לסיום אמר, כי הוא "מסיים את המסע בסיפוק. היה בו מהכל, הצלחות וכישלונות, רגעי נחת וצלקות, אבל לעולם היו בו חרדת קודש והשתדלות. אני מסיים בסיפוק ויוצא מלא תקווה, בזכות האיכות האנושית. נוער איכותי עם מוטיבציה גבוהה לשירות קרבי שהופך לחיילים טובים שהופכים למפקדים מצוינים. כובד האחריות היה מוחשי לאורך כל התפקיד, ובכל זאת היו רגעים שהתחושה התגברה". 

"אחד מהם היה דווקא כשדוד לייטנר ('דּוגֹו') הגיע אל לשכתי. הוא נכנס לחדר ודמעות כבדות חסרות שליטה החלו זולגות מעיניו, הוא פנה אליי בקול חנוק ואמר: ׳אתה יודע מה המשמעות לניצול שואה כמוני להיות בלשכת ראש המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל?'. יש השואלים מהי המשמעות, מהו טעם המערכה ועד מתי? אני עונה ומאמץ את תשובתו של משה בלינסון לפני קרוב למאה שנה: 'עד שהנלהב ביותר והנועז ביותר במחנה האויב ידע: אין אמצעי לשבור את כוח ישראל בארצו. זהו טעם המערכה'. 

"חיילי, אני נפרד מכם ומשאיר את המערכה ואת בטחון המדינהּ ביַדֵיכם. אני נפרד מכם בהערכה גדולה ובאהבה רבה, מראשון החיילים ועד לאחרון האלופים. אני נפרד מצה״ל שאותו אני כל כך אוהב, מצדיע לכולכם ומודה על הזכות לפקד על צבא עם עוצמה שמעולם בכל ההיסטוריה לא היה לעם היהודי, ולפקד כנראה, על הארגון המיוחד ביותר בעולם - צבא העם, המגן על העם, שמגלם את הטוב שבעם. זהו טוב הנובע גם מהעובדה שצה״ל מאחד את העם. משרתים בצה״ל אנשים בעלי דעות ואמונות שונות אשר מוכיחים יום יום שלצד שונות אפשר לקיים אחדות וחברות. דווקא בימים אלו של קיטוב ומחלוקת, השירות הצבאי המשותף של כל גווני החברה, מזכיר לנו שאנו עם אחד, עם מטרה אחת ועם עתיד משותף אחד. זה היה חלקי ,זה היה מסע טוב ,בצבא טוב מאוד ,וטוב וחשוב לשרת את ארצנו. אני מצדיע לכם חיילי ומחבק אתכם. לעולם תישארו חייליי, ומרגע זה אני חייל שלכם".

"נשמור על צה"ל חף מכל שיקול שאינו ביטחון"

לסיום נאם הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי: "עת התגייסתי, ככל נער צעיר העומד בשערי הבקו"ם, לא תכננתי מסע ארוך שכזה. במבט לאחור, לכל תפקיד שביצעתי ב-37 שנות שירותי הייתה תרומה לרגע הזה, בו אני מקבל עליי את הזכות לפקד על צה"ל. מילדות חונכתי על ערכי הנתינה לציבור ועל אהבת המדינה, העם והארץ. בבית הוריי, שלמה זכרו לברכה ולינה אמי מורתי שנמצאת כאן, התעצבתי והתחנכתי להיות משרת ציבור באמונה. צעדתי בשבילי הארץ ובנחליה כנער, בגרתי והלכתי לאורך גבולותיה ומעבר להם. כחייל וכמפקד".

"אורותיו של יישוב ישראלי, למביט בם מרחוק בשובו ממבצע בארץ אויב, מעוררים תחושות גאווה ואמונה בצדקת הדרך, החזרה בשורות חסרות חקוקה היטב בתבניתו של כל מפקד, היודע כי נטילת יוזמה וסיכון הם הכרח למימוש השבועה לשמירה על ביטחון המדינה. את מחיר הסיכון משלמות יותר מכולם המשפחות השכולות. אתנו כאן היום כמה מהן, משפחות שאיבדו את היקר מכל, שהולכות איתי – ואני איתן – שנים רבות", אמר.

"המשפחות השכולות, הפצועים בגוף ובנפש, השבויים והנעדרים ובני משפחותיהם – אתם התזכורת המתמדת שלנו לגודל האחריות המוטלת על כתפינו לפעול באומץ ובשיקול הדעת, ולעמוד לצדכם תמיד", המשיך הלוי. "לצערנו, גם בימים האחרונים נוספו לרשימת חללי צה"ל שמות נוספים. אנו משתתפים בצער המשפחות ומחויבים לעשות ככל שניתן לדעת, ללמוד ולמנוע. ב-75 שנות עצמאותנו הפכנו ממדינה מוקפת אויבים למדינה המכתרת את אויביה בכוחה וביכולותיה המתקדמות, אך סביבנו עוד מתפתחים איומים רבים ושונים. מבעיית איראן, שלישראל אחריות מכרעת בהערכות לפתרונה, דרך גבול הצפון ורצועת עזה, ועד האתגרים ביהודה ושומרון".

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)

"תשובתנו לאיומים היא ביתרוננו הביטחוני, בהרתעה, ביכולות המתקדמות ובכשירות הגבוהה. ידעו אויבנו: את מה שאנו אומרים אנו יודעים גם לעשות, ואנו נכונים לעשות עוד הרבה מעבר למה שאנו אומרים. שלושה גורמים קובעים את התוצאה במלחמה – מבחנו המרכזי של הצבא: ידיעותיך אודות אויביך, עוצמת האמצעים והיכולות שבידיך, ומעל הכל – איכות האנשים שאיתך. ברוח זו נמשיך לבנות את צה"ל כצבא מודרני-איכותי, המטפח את מיטב האנשים בשורותיו, פועל במרחב עתיר מידע ומחבר את הידע, את יכולות התקיפה ואת חוכמת התמרון לכדי שלם אחד חזק. המענה שלו נסמך גם על החוסן הלאומי. צה"ל ומשרתיו בסדיר ובמילואים הם חלק מהמפעל הציוני המופלא מראשית הקמתו – כוח המגן בביטחון, וגם אחד ממנועי בניין הארץ והעם", הוסיף הרמטכ"ל הנכנס.

"כל אחד מהנערים והנערות המתגייסים לצה"ל יוצא בתורו כאדם בוגר התורם לחברה ולכלכלה, וכל אחד מהם מחזק את הקשר הבל-יינתק בין הצבא לעם, קשר שהוא יסוד עוצמתנו הצבאית והלאומית. הרמטכ"ל ה-32 של צה"ל יצא, קרוב לוודאי, בשבוע שעבר לקורס הקצינים. איננו יודעים מי הוא, אבל חובתנו כמפקדים להציב בתחילת הדרך את הטובים ביותר. בלעדיהם יקשה לתקן את מה שלא יושג מלכתחילה. אנשים ערכיים, נבונים ואמיצים. איננו יודעים מי הם הוריו, אך אנו יודעים כי הוא יוכל לבוא מכל חלקי החברה הישראלית".

עוד אמר הלוי, כי "ייחודו של צה"ל בכך שהיה – ועודנו – פסיפס של החברה הישראלית. גם למשפחתי מקורות חובקי עולם – הורי שרון רעייתי, עליה ואברהם, עלו לארץ מקזבלנקה. הורי אבי שלמה ז"ל, צלה וחיים-שלום מרוסיה, ואמי לינה, דור ארבע-עשרה בעיר העתיקה בירושלים. מדינת ישראל היא בית לעם היהודי כולו, ותחת קורת גגה מקום וזכות לכל מי שמקבל עליו את משאה ונכון להקריב משלו למענה. איני יודע מי יהיה הרמטכ"ל ה-32 , אך אני בטוח כי אם יהיה ערכי ומקצועי, אם ידע את חוכמת הפיקוד וישכיל להוביל את פקודיו אלי משימה, אזי ילכו אחריו כולם מבלי לשאול היכן גדל מאין בא. כנער ירושלמי בשבט הצופים הדתיים 'משואות' הדלקנו כתובות אש וקראנו 'היה נכון'. היום, בצניעות ובענווה, אני נכון לתפוס את מקומי בשרשרת הרמטכ"לים שקדמו לי. לכל אחד מקום בתולדות מדינת ישראל, ושניים אזכיר כאן היום".

"בפתחה של שנת היובל למלחמת יום הכיפורים אני מבקש להזכיר את רב-אלוף דוד אלעזר, דדו, שפיקד על צה"ל באחד ממבחניו הקשים. דדו לא בחר את השעה, אך במנהיגותו יכול היה למבחנה. תודה מיוחדת לך, רב-אלוף אביב כוכבי. על שנים שפיקדת עלי, על שנים שהייתי עמיתך; למדתי ממך רבות, ומקרוב אני מעיד כי בכל רגע ב-40 שנות שירותך, ובפרט בארבע האחרונות, עשית את הטוב ביותר למען מטרה אחת נעלה – ביטחון המדינה. את מה שבנית נשמר, נחזק, נפתח והיכן שנבין שנדרש – גם נשנה", הוסיף.

הלוי המשיך: "כחוליה בשרשרת בניינו של צה"ל אני מקבל את הפיקוד על צה"ל ביודעי שיש לי עם מי לחלוק את המשימה הגדולה הזו: חברי למטה הכללי – יחד גדלנו והתפתחנו, ביחד נמשיך ונבנה. מפקדי ומפקדות צה"ל, חייליו בסדיר ובמילואים - אתם המרכיב המיוחד ביותר בארגון הנפלא הזה. איתכם נמשיך לבנות ולהשתנות. נכין את צה"ל למלחמה מול זירות רחוקות כקרובות, נרחיב את הגיוס האיכותי לצה"ל מכל שכבות האוכלוסייה – מקור כוחנו; נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון. שותפינו בקהילת המודיעין והביטחון, עמיתיי ראשי הארגונים – סוד עוצמתנו בשילוב זרועות, בשיתוף במידע ובידע, באחדות המטרה. מפקדים, נעשה כי נאמין, וגם אם נטעה נקפיד ללמוד ולהעפיל מעלה. כי הלמידה היא נחמתם היחידה של הטועים, והיא נשמת אפו של צה"ל מצוין".

"עבר העולם היהודי מספר בראשית לספר שמות, מסיפור של משפחה לסיפורו של עם. העם קם, ואיתו גם האיום: 'כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו'. למול האיום מתמנה משה למנהיג, ומעשיו ביציאה מארמונו של פרעה מלמדים אותנו שלושה דברים פשוטים וחשובים על מנהיגות: 'וירא בסבלותם' – מפקד טוב חש שותפות גורל עם אנשיו; 'ויטמנהו בחול' – משה יוזם ופועל נגד אדם המכה את בן עמו; 'ויאמר לרשע למה תכה רעך' – משה מבחין בין טוב לרע ומפריד בין שני ניצים בני עמו. אני מאחל לנו, המפקדים בצה"ל, שנדע לממש את אלה בעוז ובענווה. בסיום דברי אבקש להודות לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, מר יואב גלנט, שהעניקו לי זה עתה את הדרגות, ולרב-אלוף במילואים בני גנץ, שבחר בי מבין שלושה מועמדים טובים וראויים – תודתי לכולכם על הבעת האמון", אמר.

לסיום אמר הלוי: "החלטות הממשלה הם נר לרגלינו, ואנו נפעל לאורן לילות כימים. תודתי לאבי זכרו לברכה, ולאמי, לאחי ולאחותי, ולמשפחתי הרחבה ולחבריי. אני מודה מעומק ליבי לילדיי כליל, ליה, איתי ויואב – אתם גאוותי, מנוע לפעולתי, ופינה של נחת ושקט עבורי. 'טובים השניים מן האחד, ולפיכך יקנה לו אדם חבר ויישא אישה' – את שניהם שרון, אני מוצא בך – תודה גדולה על עבר ועתיד הנפגשים כאן היום. "צור ישראל וגואלו, ברך את מדינת ישראל... ושלח אורך ואמתך לראשיה, שריה ויועציה". כך נפתחת התפילה לשלום המדינה. אני נרגש להימנות על ראשי המדינה, שריה ויועציה, ומתחייב להיות להם שותף איכותי ולחזק את ידי מגני מדינתנו האהובה".

מיד לאחר מכן ערכו הרמטכ"ל היוצא והנכנס ביקור משותף בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ולאחר מכן בכותל המערבי. את ארוחת הצהריים יעשו השניים יחד עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ומשם ייסעו לקריה למשמר הכבוד והרמת הכוסית המסורתית לציון כניסתו של הרמטכ"ל ה־23 הלוי לתפקיד ולסיום תפקידו של הרמטכ"ל ה־22 כוכבי.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בכותל בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בכותל בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

אביב כוכבי והרצי הלוי בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל (צילום: יואב דודקביץ')
אביב כוכבי והרצי הלוי בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל (צילום: יואב דודקביץ')

כוכבי התגייס באוגוסט 1982 לחטיבת הצנחנים. לקראת סיום תפקידו מחר מפיץ היום דובר צה"ל תמונות המסכמות את כהונתו כרמטכ"ל.
התקופה האחרונה, ובפרט לאחר סדרת ראיונות הפרישה של כוכבי, עומדת בסימן המתיחות והוויכוח בנוגע לשינויים שמבקשת הממשלה לבצע: העברת סמכויות על המינהל האזרחי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמכהן גם כשר במשרד הביטחון והעברת הכפיפות הישירה של מג"ב איו"ש לצה"ל ופיקוד המרכז למשרד לביטחון לאומי ולשר איתמר בן גביר. בצמרת הצבא מתנגדים בחריפות לשינויים אלה.

הרמטכ''ל במטוס סופה במהלך ביקור בטייסת 107 (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל במטוס סופה במהלך ביקור בטייסת 107 (צילום: דובר צה''ל)

בראיונות בסוף השבוע אמר כוכבי: "מצב שבו לא צה"ל הוא זה שנותן את ההנחיות הוא מצב בלתי אפשרי. יש חוליה אחת בשרשרת הפיקוד, ולא ייתכן מצב שבו מקור הפקודות יגיע מחוץ לצבא". בנוגע לשינויים באחריות על המינהל האזרחי, אמר כוכבי שניתן לעשות שינויים וזאת סמכות של הדרג המדיני. אולם, לשינויים אלה עלולים להיות גם מחירים כבדים - וצה"ל צריך להציג אותן לדרג המדיני לפני שמתקבלות החלטות.

ככל הידוע, הלוי מחזיק בעמדות דומות לכוכבי בסוגיה זו - כך שהמתיחות סביב השינויים בשטח, שבצה"ל רואים בהם מקור לבעיה, צפויה להימשך גם לאחר החלפת הרמטכ"לים מחר.