החל מהיום רא"ל הרצי הלוי הוא הרמטכ"ל ה־23 של צה"ל. אחרי שלושה חודשים של חפיפה, שבעיצומה עברה ישראל מערכת בחירות סוערת, נחתמו הסכמים קואליציוניים ובוצעו שינויי חקיקה בעלי פוטנציאל של השפעה מכרעת על צה"ל, היום ב־10:00 בבוקר יגיע הלוי למשרד ראש הממשלה בירושלים, לטקס המינוי והענקת הדרגה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

אחר כך ייערך ביקור בהר הרצל ובכותל המערבי יחד עם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, ותהיה ארוחת צהריים משותפת עם הנשיא יצחק הרצוג, ובשעה 16:30 אחר הצהריים, לאחר סיום משמרי הכבוד בקריה בתל אביב, יתיישב הלוי על כיסא ראש המטה הכללי שבקומה ה־ 14 בקריה בתל אביב.

בעברו של הלוי בן ה־ 55 נרשמו 38 שנות שירות שהחלו בגרעין הנח"ל, המשיכו בהתנדבות לחטיבת הצנחנים, שם ביצע את תפקידי הקצונה הראשונים שלו, עד שעבר לסיירת מטכ"ל והתקדם בשרשרת התפקידים עד לפיקוד על הסיירת.

לחטיבת הצנחנים חזר כמפקד החטיבה והוביל את מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה ב־2008. מפקד הפיקוד היה יואב גלנט, היום שר הביטחון. הלוי עבר תפקידי קצונה בכירים נוספים לפני שהגיע לקודקוד הפירמידה הצבאית: מפקד עוצבת הגליל, ראש אמ"ן, מפקד פיקוד הדרום וסגן הרמטכ"ל תחת אביב כוכבי. הלוי, נשוי לשרון ואב לארבעה, התחנך במסגרות של הציונות הדתית. כמו קודמו, גם הוא רואה בעין ביקורתית את השינויים שמבקש הדרג המדיני לבצע בסמכות ובאחריות על המנהל האזרחי באיו"ש, האחריות על פלוגות מג"ב איו"ש ומינוי קצינים בכירים כמו הרב הצבאי הראשי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. את כל אלה, שהיו מינויים של הרמטכ"ל, מתכוון הדרג המדיני להעביר עתה לידיו.

הלוי מתנגד לכל אלה, ולמעשה שיחת הטלפון של כוכבי אל ראש הממשלה נתניהו לאחר שעלה בידו להקים ממשלה, שבה ביקש כי הצבא יציג את המשמעויות והבעיות שעולות מההסכמים הקואליציוניים חסרי התקדים בכל הקשור לשינויים שהוזכרו, משקפת לחלוטין את עמדתו של הלוי, הצפוי להציג את המשמעויות של השינויים הללו מול הדרג המדיני.

בצה"ל משוכנעים כי בחלק מהנושאים ניתן להגיע להבנות ופשרות, כמו למשל בנושאים הקשורים למנהל האזרחי באיו"ש ובאופן שיתנהל במשרד הביטחון. בנושאים נוספים כמו סוגיית הפיקוד והסמכות על מג"ב איו"ש, הלוי כרמטכ"ל צפוי למצוא את עצמו מול דרג מדיני עיקש ולא מתפשר, למרות שהוא, כמו כוכבי וצמרת הצבא, סבורים כי המשך שירותן של יחידות מג"ב באיו"ש ייתכן אך ורק תחת אחריות ופיקוד אוגדת איו"ש ופיקוד המרכז. כך גם בנושאים הקשורים למינויים של קצינים.

להלוי מחכים אתגרים רבים ומורכבים: כהונתו מתחילה כשברקע נמשכת ההסלמה הביטחונית ביו"ש, הדורשת מהצבא השקעה גדולה יותר במשאבים, הקצאה של יחידות רבות בסדיר ובמילואים, ומציאות שפוגעת באימונים ובכשירות היחידות. כל זאת כשהאיומים המרכזיים הם איראן וחיזבאללה מצפון.

הלוי ישאף ככל שניתן להשפיע באיזונים הנדרשים בהפעלת הכוח הצבאי והימנעות מפגיעה באוכלוסייה אזרחית, תוך שימור הקשרים עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בימים שבהם קרוב לוודאי שהיחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית יהיו במגמה של הרעה. בכהונתו צפויים אתגרים גדולים ומיידיים בזירה הפלסטינית, כמו גם במאבק מול איראן, העלול להתפתח עוד לפני שתיפול ההחלטה בעניין תקיפת אתרי הגרעין.

אבל יותר מכל אלה, הצבא מוצא את עצמו פעם אחר פעם בלב הוויכוח הפוליטי והלוי יידרש להשקיע הרבה מאמץ בניסיון להרחיקו מלב המהומה, לא במחיר ויתור על העקרונות החשובים לו כרמטכ"ל. הלוי מודע לכך שלא יזכה אפילו ליום אחד של חסד, ולנוכח הוויכוח הפוליטי החריף, כל החלטה שיקבל, כבר מהיום הראשון, תיבחן בזכוכית מגדלת על ידי שני המחנות הגדולים בישראל המפולגת.

אתגר גדול מאוד שמצפה להלוי הוא מערך המילואים, הסובל מפערים גדולים ומסימני שאלה לגבי מידת כשירותו והתאמתו למלחמה הבאה. היום, יותר מתמיד, לקרעים הפוליטיים והחברתיים עלולות להיות השלכות הרסניות ומשמעותיות יותר מאשר כל המתרחש בצבא. זאת משום שבמציאות שנוצרה, שירות המילואים ביחידות הקרביות הפך להתנדבותי לחלוטין, ושיעור משרתי המילואים בכלל הולך וקטן.

גם בתוך הצבא מוטרדים מההסלמה בוויכוח הפוליטי־חברתי וחוששים כי הוא עלול להקרין באופן מיוחד על המתרחש ביחידות המילואים ועל המוטיבציה לשרת ביחידות אלה. הלוי נדרש, אם כן, להיכנס לתפקיד במלוא המרץ, והוא יזדקק להרבה מוטיבציה ותושיה, שלא לומר אומץ, לא רק כדי לעמוד מול האתגרים מבחוץ, אלא גם מול אלה שיגיעו מלמעלה – מהדרג המדיני.