גדודי עז א-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, פרסם אתמול תיעוד חדש של אברה מנגיסטו, האזרח הישראלי שחצה את הגבול לרצועת עזה בשנת 2014. התיעוד עורר תגובות רבות בישראל, ואת השאלה - האם מדובר בתיעוד אמיתי של מנגיסטו, ובמידה וכן - מתי הוא צולם.

"איפה המדינה?": חמאס פרסם תיעוד חדש של אברה מנגיסטו בשבי
לאחר פרסום הסרטון של מנגיסטו: חמאס מעוניין בעסקת חילופי שבויים? פרשן מעריב מסביר
"זכות בסיסית לדרוש את השבתו": אחיו של אברה מנגיסטו במסר לממשלה

הכתב והפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם שוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ברדיו 103FM על הקלטת ששוחררה על ידי חמאס, ובה נראה לכאורה הישראלי אברה מנגיסטו: "לפחות עד לשנה או השנתיים האחרונות מערכת הביטחון לא ידעה להגיד אם הוא בחיים", טען הפרשן.

"צריך להגיד ביושר, לא הייתה שום התקדמות או התקרבות בתקופה האחרונה, עם כל הכבוד לכזה או אחר שמנסה למנף איזשהו הישג, זה לא היה קרוב לשם. היו במהלך השנים ניסיונות לנתק, או ניסיונות להגיד: 'נעשה קודם עסקה עם שני האזרחים הישראלים, ואחרי זה ניגע בעניין של החיילים, אולי את האזרחים הישראלים אפשר במחירים יותר קטנים לקבל חזרה'", אמר לב רם, והוסיף: "זה לא רגשי, לא היה לזה בשלות, לא בצד של חמאס וגם לא בצד הישראלי, תארו לעצמכם איזה ויכוח זה היה מעורר גם כאן בנושא הזה". 

"בכל זאת יש משהו חדש, היו שנים שהתעסקו בסוגיית חייו, זה היה סימן שאלה. אני לא בטוח שגם בשנים האחרונות הייתה וודאות מוחלטת שהוא בחיים. מה שאני בעצם מחדש לכם פה, הוא בעצם שלמעשה עד לאחרונה, לפחות עד לשנה-שנתיים האחרונות, מערכת הביטחון ממש לא ידעה בוודאות לומר ולהצביע שאברה מנגיסטו בחיים", ציין לב רם. "היה בעצם את הצילומים, והיה מידע ראשוני שהוא בידי חמאס, אבל אחרי זה היו הרבה שאלות ותהיות, והיו כל מיני אפשרויות שעלו. בין אם אולי קרה לו משהו בימים שהוא היה בשבי, בהתחלה שהוא נתפס, כשהוא ניגש לאותם אנשים ששבו אותם, אותם אנשי חמאס שגם הגיעו עם טנדר, ואחרי זה היו סוגיות איפה מחזיקים אותו - בקיצור, זה היה סימן שאלה ברור".

הוא סיכם: "השורה התחתונה, היא שצריך להגיד את זה ביושר - אם זה אכן הוא, זה כן איזושהי בשורה שלא הייתה ידועה. ובכל השנים הללו, התקדמות של ממש בנושא השבויים והנעדרים לא הייתה. מזכיר לכם שהוא יותר שנים כבר מגלעד שליט".

בתוך כך, גם דובר צה"ל תא"ל רן כוכב שוחח עם ענת דוידוב וגדעון אוקו על התיעוד - והתגובות הרבות. בראשית השיחה הוא ציין כי "במערכת הביטחון כולה בוחנים בשעות האחרונות את רמת המהימנות של הסרטון. אנחנו לא ננהל מגעים בנושא השבויים והנעדרים בתקשורת". הוא הוסיף ב-103FM: "תנועת החמאס עושה שימוש ציני, לא ראוי, בעיניי גם לא חוקי, לא ערכי, לא מוסרי ולא הומני - בזה שהיא מחזיקה באזרח ישראלי באופן לא חוקי, בניגוד למוסר, בניגוד לדין הבינלאומי".

לדבריו, הדבר מעיד יותר מכל על הערכים הנלוזים של ארגון הטרור הזה. "להחזיק בשבי במשך שנים שני אזרחים פגועים ועוד גופות של שני חיילים", הסביר. הוא נשאל האם מדובר בסרטון אותנטי, ומתי בדיוק הוא צולם, והשיב: "אני לא אתייחס באופן ממוקד לרמת האמינות והאותנטיות של הסרטון הזה. יש לנו הערכה, אנחנו מעריכים שרמת המהימנות שלו סבירה, נאמר את זה כך". 

יש גם אפשרות שמי שאנחנו רואים בסרטון זה לא אברה מנגיסטו?
"אני מאוד מקווה שזה הוא ושהוא בריא ושהוא נמצא במצב נפשי, בריאותי וקליני ראוי. הוא בידי החמאס מעל שמונה שנים. משפחתו מאוד רוצה, אבל מתקשה לזהות אותו באותו סרטון. אני לא יכול להכחיש או לאשר את המהימנות של הסרטון הזה, מכיוון שאנחנו לא יודעים את זה בוודאות".

האם ודאי שמנגיסטו בחיים?
"אני חושב שאפשר לענות על התשובה הזאת בתשובה חיובית. אנחנו מאוד מקווים שהוא יחזור בקרוב לביתו ולא היינו רוצים לנהל את המגעים האלה של השבויים והנעדרים בתקשורת הישראלית". 

בהמשך השיחה כוכב הוסיף: "אני לומד מהסרטון שתנועת החמאס נמצאת במצוקה ומחפשת תשומת לב. הם מנסים להשפיע על המערכת הישראלית בדרך שהיא לא הומניטרית, לא אנושית, על הגבול של הדין הבינלאומי. אם קיבלנו אות חיים ממנגיסטו ואותות מתנועת החמאס שהם רוצים לנהל משא ומתן - לא הייתי רוצה לתת להם פרס ולעשות את זה כאן איתכם בשידור. אני חושב שיש פה ניסיון למשוך תשומת לב בצורה שפלה, בצורה לא ראויה".

דובר צה"ל הוסיף: "אנחנו מתעסקים כל הזמן בנושא השבויים והנעדרים ואין דבר יותר ערכי ויותר חשוב מאשר להחזיר הביתה את הבנים. מדינת ישראל עושה הכול, ובשנים האחרונות אני נמצא בתוך החדרים שעוסקים בנושא הזה. אני יכול להעיד, לפעמים גם ממקור ראשון, שאנחנו עושים ככל שניתן להחזיר, יש לנו לא רק את אורון והדר בעזה, יש לנו גם גופות נעדרים וחללים שמקום קבורתם לא נודע בארצות ומדינות אחרות. מתעסקים בזה עשרות ומאות אנשים יום-יום, שעה-שעה". 

סייעו בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, ירדן חדד 103fm