אלוף (מיל') תמיר הימן, ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, התראיין היום בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לפיצוץ שאירע במפעל צבאי לייצור תחמושת בעיר איספהאן שבאיראן וכן להסכם הגרעין.

"מסר לטהרן ומוסקבה": פרטים חדשים על הפיצוץ המסתורי באיראן
דיווח בארה"ב: ישראל עומדת מאחורי תקיפת מפעל הנשק באיראן

"התקיפה הזאת באיספהאן היא חשובה, בלי שום קשר למי שביצע אותה משום שבאיספהאן מרוכזות תשתיות ביטחוניות מאוד חשובות גם בהקשר לתוכנית הגרעין", אמר הימן בפתח דבריו, "יש שם מפעל להמרת אורניום וגם מפעל לייצור צנטריפוגות מתקדמות, וגם מפעל טילים וכטב"מים. במקרה הזה, ככל הנראה מה שנפגע זה המפעל של הטילים".

"האמריקאים לא רוצים לשלם מחירים עבור ארוחות של אנשים אחרים", הוסיף, "אם הם לא ביצעו את התקיפה הם לא מוכנים לשלם את המחיר על כך. כאשר הם מבצעים דברים, אין להם שום בעיה לשאת בתגובה. האמריקאים בלשון העם לא פראיירים, אם הם יעשו, הם ישלמו".

לאחר מכן, התייחס להסכם הגרעין ואמר: "לפני חצי שנה זה היה עדיין נכון ורלוונטי לחזור להסכם הגרעין. מאז קרו שני דברים חמורים ביותר שפשוט לא מאפשרים את זה. ראשית, המעורבות האיראנית במלחמה לצד רוסיה, שמיצבה אותה בצד שמנגד לצד של הדמוקרטיות הליברליות. הדבר השני, הוא הדיכוי האלים והברוטלי של ההפגנות שהתחוללו ברחבי טהרן. לו ההסכם היה נחתם לפני שנה, היינו עכשיו במציאות יותר טובה מבחינת היכולות הגרעיניות האיראניות שנמצאות במצב חסר תקדים. למעשה איראן היא ממש דקה מלהיות מדינת סף גרעינית".

"עכשיו נשאלת השאלה, אם הסכם הגרעין ירד מהפרק, אז מה עכשיו? אנחנו במכון למחקרי ביטחון לאומי, בהערכה האסטרטגית שהצגנו לנשיא, המלצנו על הצעד האחרון הדרמטי שעוד נותר בארגז הכלים המערבי וזה להרוס את הסכם הגרעין לחלוטין על ידי נסיגה אירופאית ממנו. זה צעד חמור שיחזיר מחדש את סנקציות מועצת הביטחון. יש חשש אמריקאי אמיתי לתמוך במהלך הזה משום שהם חוששים שמענה התגובה האיראנית יהיה העשרה ל־90 אחוז או משהו חריג אחר", ציין הימן. 

לסיום, התייחס לדרמה בין שר הביטחון גלנט לשר סמוטריץ' באשר לסמכויות ביהודה ושומרון, ואמר: "זה אירוע רע מאוד. בתור מי שהיה מפקד חטיבה ביהודה ושומרון בתקופת האינתיפאדה השנייה, היכולת לרכז את כל הסמכויות תחת הסמכות של מפקד אחד זה מתכון מנצח. העובדה כשמפרקים את זה, זה אומר לפרק משהו שעבד במשך שנים והכריע את הטרור, ויגרום להיחלשות שתיצור מורכבות".