הכוננות הביטחונית הגבוהה נמשכת בעיקר ביו"ש, בקו התפר ובמזרח ירושלים, בעקבות הפיגועים האחרונים. דריכות גבוהה גם בעקבות האיומים של איראן לנקום על הפעולות האחרונות שהיא מייחסת לישראל באיספהאן ובגבול עיראק־סוריה. אירוע חריג באזור חברון: פלסטיני נהרג בתאונת דרכים עצמית לאחר שכוח צה"ל ירה לעברו כשניסה להימלט ממחסום ארעי שהציבו לוחמים כדי לבדוק כלי רכב של פלסטינים. מבדיקה התברר כי ההרוג הוא סוחר סמים מוכר באזור.

הפלסטיני התקרב עם רכבו אל לוחם צה"ל במחסום ופגע ברגלו. חיילי הכוח סברו שמדובר בניסיון פיגוע, ירו לעבר הרכב שהמשיך בנסיעה, עד שהתנגש בקיר ונהגו נפגע ומת. תגבורי הכוחות והכוננות הגבוהה בגזרה יימשכו בימים הקרובים, כמו גם הפעולות היזומות ומעצר מבוקשים.

פחות מיממה לאחר שראש אגף המבצעים במשטרה ניצב סיגל בר צבי חשפה כי לפי מידע מודיעני ישנן 41 התרעות לפיגועים ברחבי הארץ, עצרו אתמול שוטרי מחוז מרכז, בהכוונת השב"כ, את עבדאללה סאהר עצאם זהראן (19) משכם, בעת שלפי החשד היה בדרכו לבצע פיגוע במרכז הארץ.

פיגוע ירי בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פיגוע ירי בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כוחות גדולים של משטרה ושב"כ הצליחו לאתר ולעצור אותו סמוך לכפר ענבתא והוא הועבר לחקירה בשב"כ. במהלך המצוד אחריו פורסמה תמונתו בקבוצות וואטסאפ של המשטרה והשוטרים נדרשו ליתר ערנות. התמונה הופצה בקבוצות וואטסאפ רבות אחרות ועוררה בהלה בקרב אזרחים רבים.

שלשום ציינה ניצב בר צבי כי רק בחודש הנוכחי נרשמו 32 אירועים ביטחוניים, בהם 29 ניסיונות פיגוע ושלושה פיגועים: בנווה יעקב, שם נרצחו שבעה אזרחים, בעיר דוד ובחוות יהודה, שבהם נפצעו אזרחים. 17 מניסיונות הפיגועים היו באמצעות ירי, חמישה באמצעות מטען חבלה.  
"העלינו רמת כוננות ופרסנו כוחות גדולים ברחבי הארץ, גלויים וסמויים, בעיקר במקומות שבהם אנחנו רואים מוקד להתלהטות יצרים", אמרה בר צבי.

הניסיונות לבצע פיגועים, כמו גם הפעולות לסיכולם, נמשכים במלוא המרץ. מטען צינור מאולתר הושלך במהלך הלילה שבין יום ראשון לשני לעבר מבנה של יהודים בשכונת סילואן שבמזרח ירושלים. כוחות משטרה הוזעקו למקום. לא היו נפגעים, אולם נגרם נזק למבנה. חבלן משטרה אסף את שרידי המטען לבדיקת מעבדה ונעשים מאמצים לאתר חשודים.

כוחות מג''ב בירושלים לאחר הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות מג''ב בירושלים לאחר הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)

במזרח ירושלים נרשמו הפרות סדר, וכוחות משטרה ומג"ב השתמשו באמצעים לשמירת הביטחון והסדר וטיפלו באירועים בנחישות. בין היתר הכוחות פעלו מול מתפרעים, מיידי אבנים ובקבוקי תבערה ונגד מי שירו זיקוקים אל הכוחות הפועלים. סמוך לצומת בית חנינא התפתחה הפרת סדר אלימה של רעולי פנים שחסמו ציר, הבעירו פחי אשפה ויידו אבנים לעבר השוטרים, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפרות סדר. שישה חשודים נעצרו בחשד להפרות סדר.

בהנחייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמשכה אתמול, תחת אבטחה של שוטרים, מלאכת הריסת בתים בלתי חוקיים במזרח ירושלים. הפעילות החלה לאחר הפיגוע בשכונת נווה יעקב ולאחר שבן גביר הגיע לזירה והנחה להיערך להריסה מיידית של כל המבנים הבלתי חוקיים במזרח ירושלים.

כבר שלשום החלה אכיפה, שצפויה להימשך במהלך השבוע הקרוב. תחילה פעלו הכוחות בשכונת ג'בל מוכבר. במקביל, תושב שכונת ראס אל עמוד, שבנה את ביתו ללא אישורים, הרס בעצמו את הבית לאחר התראה שקיבל מהכוחות. החל מאתמול בבוקר האכיפה מתמקדת בשכונת סואחרה.

בן גביר אמר: "זהו צעד אחד מתוך שורת צעדים חשובים למשילות ולמלחמה בטרור. חייבים לנקוט עוד צעדים במלחמה הזאת. חוק הוא חוק, והוא חל על כל אזרחי ישראל. לא יהיה דין אחד לתושבים היהודים ודין אחר לערבים".