אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל, שוחח הבוקר (שישי) עם אריה אלדד ברדיו 103FM על המצב הביטחוני במדינה לאור הפיגועים האחרונים בירושלים והביע את דעתו על היערכות הצבאית לקראת חודש הרמדאן, אשר לעיתים מביא עימו עליית מדרגה במתיחות וחשש ממשי להסלמה בגדה. 

"אם אנחנו מתייחסים למצבנו הביטחוני הכללי, הוא בסה"כ טוב ויציב", ציין איילנד. "נסראללה נותן הצהרות, אבל אני לא חושב שדווקא בחזית הצפונית צפוי שינוי לרעה. גם איראן במצוקה רבה מאוד, וגם דברים שהטרידו אותנו לאורך כל השנים האחרונות, יציבות המשטרים בירדן ומצרים נראים במצב טוב. אפילו עזה, בסופו של דבר ההרתעה הישראלית מצד אחד וגזרים כלכליים מצד שני מרסנים שם את הקולות שכמובן קוראים לפגיעות קשות בישראל".

הוא הסביר: "הנקודה הנפיצה היא יהודה ושומרון וירושלים. פה אני נוטה להסכים שיש פה החמרה במצב, אגב היא קורית למעלה משנה וחצי, והסיבות לכך רבות. בשורה התחתונה, המרחק היום מאפשרות של התפרצות יותר אלימה בצד של יו"ש יותר גדולה ממה שהייתה לפני שנתיים, שלוש, ארבע".

על חודש הרמדאן הסביר איילנד כי "חודש הרמדאן מועד לפורענות מהרבה סיבות ידועות. יכול להיות שהסיבות שצריכים לקרוא להרגעת השטח אחרות, אבל אני מסכים עם העובדה שלישראל אין שום אינטרס ליצור התלקחות ביהודה ושומרון. לאורך 19 השנים האחרונות מערכת הביטחון הישראלית מתנהלת ביו"ש תחת כמה הנחות - דבר ראשון, לא ניתן להגיע להסדר פוליטי מלא עם הרשות הפלסטינית. דבר שני, קיומה של רשות פלסטינית חזקה הוא אינטרס ישראלי, והמסקנה משני הדברים האלה הוא 'בוא ננהל את הסכסוך ולא ננסה לפתור אותו, בוא נשמור על סטטוס קוו כמעט בכל דבר'. זו המדיניות שהצבא פועל לאורה, מתוך הבנה שזה פחות או יותר מה שהדרג המדיני רוצה, ורוב התקופה היו ממשלות נתניהו".

"יש ממשלה חדשה, מה שנקרא ימין על מלא, שזה בסדר גמור אם היא תקיים דיון או סדרה של דיונים אסטרטגיים ותגיע למסקנות אחרות, למשל שקיומה של רשות פלסטינית חזקה ומתפקדת הוא לא אינטרס ישראלי, וכנ"ל ביחס לדברים האחרים, ותנחה את גורמי הביטחון לפעול באופן שונה מכפי שהתנהלו עד עכשיו. מה שלא תקין זה שהדברים מתחילים להשתנות, לא כתוצאה מאיזושהי בחינה אסטרטגית שיורדת כלפי מטה, אלא כתוצאה מאוסף החלטות, הצהרות או פעולות לא מתואמות, בעיקר בירושלים, כאלו שמובלות על ידי בן גביר - וזה כשלעצמו לא דבר תקין", הסביר. 

לוחמי צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)

"אפשר לחלק את מה שקורה ביו"ש לארבעה חלקים. אחד, רוב השטח, מדרום לשכם ועד דרום דרום הר חברון, סה"כ מתנהל בשקט יחסי ועם שליטה חלקית של הרשות הפלסטינית. כמובן שכל אירוע וכל פיגוע הוא דבר רע. שכם וג'נין הם אזור שהוא אחר, אבל צה"ל פועל שם בצורה שלדעתי מאוד מוצלחת כשנה. דבר שלישי, פיגועים בתוך ישראל שיצאו מיו"ש, סה"כ נבלמו. נשארנו עם עניין של ירושלים, ירושלים היא מקום בעייתי". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm