אחרי הפיגוע והמהומות בחווארה: צה"ל הודיע אמש (ראשון) כי בהתאם להערכת המצב הוחלט לתגבר את הכוחות ביהודה ושומרון בשני גדודים נוספים ולהגדיל את הבידוק הביטחוני באזור שכם ובצירי התנועה אל העיר וממנה. במקביל נמשך המצוד אחרי המחבל שרצח אתמול את האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב בחווארה. 

הבוקר, בהתאם להערכת המצב בצה״ל, הוחלט על תגבור של גדוד נוסף, שלישי, באוגדת יהודה ושומרון - סיירת גבעתי, והוא יתייצב באיו"ש בנוסף לשני הגדודים הנוספים.

אחרי העימותים בחווארה: ארה"ב גינתה את הפיגוע ואת "אלימות המתנחלים"
ראש מועצת בית אל היה עד לפיגוע: "המחבל ירה מטווח אפס, בין 10 ל־15 כדורים"

בתוך כך, הערכת הנזק בחווארה הסתכמה בכ-100 רכבים שרופים, נזק למעל 75 בתים, כ-30 מהם נזק שריפה כבד, וכ-40 פלסטינים שפונו מהבתים במהלך השריפות בסיוע של כוחות המנהל האזרחי.

בנוסף לתגבור הכוחות ביו"ש, שר הביטחון יואב גלנט הנחה על תגבור של מאמצי ההגנה על היישובים והצירים ביהודה ושומרון, לצד הגברת הכוננות גם בגזרת ירושלים ועוטף עזה. השר גלנט אישר תגבור מיידי של כוחות ביו״ש, והנחה את צה״ל לסייע ככל שידרש למשטרה במשימות האבטחה במרחב ירושלים. בנוסף, שר הביטחון הנחה להקצות את כל המשאבים הנדרשים, מודיעינית ומבצעית, במצוד אחר המחבלים המעורבים בפיגוע הירי בחווארה, ולפעול להרגעת השטח ולשמירת החוק והסדר בגזרה.

בנוסף, המשטרה העלתה את רמת הכוננות ברחבי הארץ לרמה אחת מתחת למקסימלית, נוכח הפיגוע הרצחני בחווארה. כך הנחה מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי. לפיכך, המשטרה נערכת לפריסת שוטרים במרכזים הומי קהל, בבתי כנסת, סמוך למוסדות חינוך ובאזורים רגישים, וזאת בשלב החשש לפיגועי ראווה.

כזכור, אמש פרצו מהומות באזור חווארה ובכפרים העוטפים את העיר שכם, זאת לאחר הפיגוע שגבה את חייהם של האחים סמ"ר הלל מנחם ויגל יעקב יניב ז"ל, תושבי הר ברכה. על פי דיווחים פלסטינים, כ-100 נפצעו במהומות ואדם אחד נהרג. קצינים בצה"ל פינו עשרות משפחות פלסטיניות מבתים שהוצתו.

עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)
עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)

שלשום, התייחס גורם בכיר במשטרה בשיחה עם "מעריב" לתקופה האחרונה, שבמהלכה ישנו גל פיגועים בירושלים, ירי מרצועת עזה ושורה של ניסיונות פיגוע מצד פעילים בארגוני טרור ביהודה ושומרון.  לדבריו, "אנחנו ברמת כוננות גבוהה, מפני שיש מידע מודיעי על כוונות לבצע פיגועים בטווח המיידי. המשטרה מותחת את איבריה למקסימום, אך חייבת להיות גם ערנות של הציבור וסיוע של גופי ביטחון נוספים".

לדבריו, נעשה מאמץ להתמודד עם תופעת ההסתה לטרור ברשתות החברתיות. ל"מעריב" נודע כי השבוע נערכו שתי פגישות שבהן נכחו גורמי משטרה, השב"כ והפרקליטות במטרה לגבש שורת צעדים כדי להתמודד עם התופעה. בין השאר ישנה כוונה להטיל קנסות מנהליים וחילוט מכשירים שמהם בוצעה ההסתה, ובמקביל להגיש כתבי אישום בהליך מהיר כנגד החשודים שייעצרו, זאת לצד קידום חקיקה שתחמיר את הענישה כנגד מסיתים לטרור ברשת.