אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, התראיין היום (שלישי) ב'חדשות 13', התייחס לפרעות בחווארה והודה בריאיון כי הצבא לא נערך לכמות המתפרעים במקום וסדר גודל האירוע.

עשרות מכוניות ובתים שרופים: כך נראית חווארה לאחר ליל המהומות
הפיצוץ בחווארה מספר את סיפור ההסלמה הביטחונית של השנה האחרונה | טל לב רם

"אנחנו נמצאים בתקופה של גל טרור גואה בתקופה האחרונה ביהודה ושומרון וירושלים", אמר פוקס בפתח דבריו, "יש דרך למנוע את הפיגועים, טוב שאזרחי ישראל לא מכירים את הסיכולים שאנחנו עושים. אנחנו מסכלים בכל לילה פיגוע, עושים כל העת מעצרים, יש לנו שיקולים ברורים במה להתמקד אל מול מאמץ הסיכול".

מכוניות שרופות בחווארה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מכוניות שרופות בחווארה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"לגבי האירוע בחווארה אומר כי לא נערכנו להיקף הזה", הוסיף, "עשרות אנשים שבאו עם בקבוקי תבערה ומדליקים בתים ורכבים של אנשים, זו פעם ראשונה שזה קורה. יש עכשיו חקירות ומאמץ מודיעיני לגבי הפורעים במקום ואנחנו נעשה שם מעצרים". לאחר מכן הודה פוקס כי "אני נכשלתי בהיערכות לאירוע הזה. הופתענו, נבוא חשבון עם המתפרעים ואני מקווה שהמצב יהיה יותר טוב בהמשך".

"אני רוצה להגיד דבר נוסף. היה לנו גם לאחרונה תקיפה של כוחות הביטחון על ידי אזרחים ישראלים. אם יש אזרח שחושב שאנחנו לא מטפלים כמו שהוא רוצה בטרור, הוא לא יכול לעשות דברים במקומנו. כשזה קורה זה לא לקיחת החוק לידיים אלא מעשה טרור לכל דבר ועניין. אזרח שומר חוק לא יכול לזרוק בקבוקים על אנשים רנדומליים ברחוב. אנחנו פועלים יחד עם השב"כ והמשטרה על מנת לעצור את האנשים האלה ולמנוע מהם לעשות את הפעולות הללו".

עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)
עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)

בתוך כך, תחקיר האירוע בו הותקפו לוחמי צה״ל על ידי אזרחים ישראלים הוצג למפקד פיקוד המרכז פוקס, אשר ממנו עולה במהלך פעילות שגרתית של כוח צה״ל במרחב צומת הגז בחטיבת שומרון, נזרקו אבנים לעבר כלי רכב צבאי על ידי רעולי פנים שהסתתרו במטע בסמוך לציר. כתוצאה מזריקת האבנים נגרם נזק קל לכלי הרכב הצבאי. כוח צה״ל נוסף פתח במרדף אחר החשודים, שכלל ירי באוויר, ואף הצליח לתפוס את אחד מהם, אשר הזדהה כאזרח ישראלי. 

בעקבות תפיסתו, הגיעו חשודים נוספים שהחלו לתקוף את הכוח באלימות מילולית ופיזית אשר כללה בין היתר אגרופים, דחיפות ובעיטות. 
רעולי הפנים נמלטו לכלי הרכב והחלו בנסיעה לעבר הכוח הצבאי. הקצין הבחין כי הרכב מאיץ במהירות לכיוון הכוח והגיב בנוהל מעצר חשוד שכלל אף ירי באוויר ולעבר גלגלי הרכב שנמלט.

כאמור, האירוע החמור התרחש לאחר הפיגוע שאירע שם השבוע כאשר מתנחלים רבים הבעירו עשרות מכוניות, חנויות ובתי משפחות. במהלך העימותים שנוצרו במקום, עשרות משפחות פלסטיניות פונו על ידי צה"ל מבתיהם, לאחר שהוצתו. בסהר האדום דיווחו על מאות פצועים ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג פלסטיני אחד שנורה בבטנו ומת מפצעיו.