נדמה שאין גבול למאמץ שמשקיע לא פעם משרד הביטחון כדי להתנער מאחריותו לנכויות של משרתי מערכת הביטחון. 13 שנים ארוכות נמשך מאבקו המשפטי של קצין הבקרה האווירית, על מנת שמחלת ניוון השרירים שבה לקה תוכר כנכות שנגרמה בשל השירות. במהלך המאבק הלך הקצין לעולמו, אבל בחודש שעבר קיבל בית משפט השלום בחיפה את ערעור יורשיו של הקצין, אלמנה ושלושה ילדים קטנים - והכיר בו כנכה צה"ל.

ב־2010 הגיש הקצין, סגן אלוף בחיל האוויר, תביעה למשרד הביטחון, להכיר במחלת ניוון השרירים מסוג ALS שבה לקה כנכות שנגרמה בשל הקרינה בבסיס הבקרה האווירית שבו שירת. לטענת הקצין, הוא נחשף בבסיס לתדרים אלקטרומגנטיים מסוכנים. משרד הביטחון דחה את תביעתו, והמשפחה ערערה לבית משפט השלום בתל אביב, באמצעות עו"ד יואב אלמגור, המתמחה בהגשת תביעות להכרה בנכות נגד משרד הביטחון.

באי כוח משרד הביטחון הסתייעו בחוות דעת של לא פחות מארבעה מומחים כדי להדוף את תביעת הקצין, וטענו כי אין כל קשר בין מחלתו לבין החשיפה לתדרים אלקטרומגנטיים. עו"ד אלמגור גילה להפתעתו כי אחת מהם סברה שדווקא קיים קשר בין המחלה לבין סוג תדרים מסוים שאליו נחשף הקצין.

"לדאבון הלב, מי שלא נחקר בבית המשפט היה הקצין, אשר התדרדרות מצבו הבריאותי לא אפשרה לו עוד לדבר", מספר עו"ד אלמגור. בראשית 2021 מת הקצין, והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים קטנים. זמן קצר לאחר מותו דחה בית משפט השלום את תביעתו, אבל בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את הערעור שהגישה המשפחה, וקבע כי מומחית משרד הביטחון אישרה, גם בחוות דעת שנייה אחרי שחזרה בה מתמיכתה בתביעה, את קיומו של סיכון פוטנציאלי הקיים בתדרים אלקטרומגנטיים, העלול לגרום למחלת ניוון השרירים שבה לקה הקצין.

בנוסף קבע המחוזי כי בדיקות הקרינה שאותן ביצע הצבא לא היו מספקות, וכי תוצאות הבדיקות שהוגשו לבית משפט השלום בת"א לא התקבלו בתקופות שבהן שירת הקצין בבסיס.

"משרד הביטחון עצמו תרם לסחבת ולהתמשכות ההליכים", נכתב בפסק הדין שהחזיר את הדיון לערכאת השלום. אך הסאגה לא תמה, ומשרד הביטחון הגיש לבימ"ש השלום בחיפה מסמכים כחיזוק לעמדתו כשהם מושחרים, וזאת בטענה לביטחון שדה. הפעם קיבל בית משפט השלום את טענת בא כוח המשפחה כי הדבר לא מאפשר לה להגיש חוות דעת רפואית מצדה, וחייב את משרד הביטחון להכיר בקצין כנכה צה"ל, אף שבינתיים הלך לעולמו.