על רקע תחילתו של חודש הרמדאן גובר החשש בישראל מהסלמה ביטחונית ביהודה ושומרון וברצועת עזה. במקביל, הפלגים הפלסטינים ממשיכים לאיים גם מתוך בתי הכלא, כשלאחרונה הצהירו כי "אנו נמצאים על סף עימות שלא נראה עד כה". הנהגת האסירים הביטחוניים הכריזה היום (שלישי) כי האסירים הכלואים בישראל החלו בשביתת הרעב הגדולה שהוחלט עליה לפני כחודש כתגובה לצעדיו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. בתוך כך, משב"ס נמסר כי האסירים שהכריזו על שביתת הרעב יטופלו בהתאם לפקודות שב"ס.

הפלגים הפלסטינים, ביניהם חמאס, פתח, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית, הכריזו בהצהרה המשותפת כי שביתת הרעב מתקיימת תחת הסיסמה "חירות או מות קדושים", במטרה "לשאוף ולבלום את התוקפנות של השר איתמר בן גביר והנהלות בתי הכלא הישראלים". עוד נאמר בהצהרה כי "לאחר שישראל חשבה שהיא תוכל להפר את זכויותינו ואת הכבוד שלנו, ולאחר כל המאמצים שלא הצליחו לרסן את בן גביר ומכחיש קיומנו, סמוטריץ', החלטנו לפתוח בשביתת רעב כדי להשמיע את בכל העולם את הקריאה שלנו לחופש".

חיפוש באגף אסירים ביטחוניים (צילום: שב''ס)
חיפוש באגף אסירים ביטחוניים (צילום: שב''ס)

ביום ראשון האחרון פרסמה לשכת האסירים הביטחוניים הודעה מוקלטת לקראת שביתת הרעב, במהלכה קראו האסירים: "שחררו אותנו בעודנו בחיים, אנחנו על סף עימות שלא נראה עד כה". זאת, לאחר שהנהגת האסירים כבר הכריזה בחודש שעבר על צעדי מרי נוספים, ובהם שביתת הרעב. לפי הודעת ההנהגה, הצעדים הם תגובה כנגד הפעילות שנקט בן גביר כנגד האסירים, כמו סגירת מאפיות הפיתות.

בהצהרה הרשמית שפורסמה אז, נכתב כי "הדרישה היחידה שלנו היא החופש שלנו, וכולם חייבים לקלוט את המסר הזה ואת קולנו. אנחנו לא יכולים עוד לסבול את המשך ההתעללות בנו יומם ולילה, וההתקפה על כבודנו וכבודן של האסירות שלנו. השביתה הזו, שכותרתה היא 'חירות או מות קדושים', היא צעד שכל אסיר מכל הפלגים ייקחו בה חלק".