כוננות גבוהה במערכת הביטחון עקב ריבוי התרעות לפיגועים לקראת חודש הרמדאן, שיחל היום (חמישי).  לצד פריסה מוגברת של כוחות משטרה בסופי השבוע בתפילות יום השישי בהר הבית, גם צה"ל יתגבר את כוחותיו בכל סוף שבוע בתקופת הרמדאן ביו"ש, בקו התפר ובעוטף ירושלים.

"אנחנו מוצפים בידיעות על פיגועים, חושש מכוונת חמאס להדליק את ירושלים ברמדאן"
יממה לפני חודש הרמדאן: "גוב האריות" מאיימים - "נרחיב את העימות עם ישראל"  

נוסף למאמץ המבצעי למנוע פיגועים, במערכת הביטחון רואים חשיבות רבה גם בשמירה על חופש פולחן דתי של פלסטינים ותפילות בהר הבית. המעברים אל האתרים שופצו ויש גם הקלות: גברים מעל גיל 55 לא יזדקקו להיתר ביטחוני. כך גם נשים וילדים עד גיל 12. בנוסף, אושרו ביקורי משפחות בישראל לפלסטינים תושבי יו"ש.

לתושבי רצועת עזה תתאפשר מכסה מוגבלת לביקורים בירושלים, אך לא ביום שישי ושבת, לנשים מעל גיל 50 ולגברים מעל גיל 55. בנוסף לכך, גם הפעם תאפשר ישראל טיסות לתושבי יו"ש פלסטינים דרך שדה התעופה רמון הסמוך לאילת. מבחינה ביטחונית, גזרת מזרח ירושלים מסומנת גם הפעם כנפיצה ביותר. בצה"ל נערכים לאפשרות שהסלמה במזרח ירושלים ובבתי הכלא עלולה להוביל להתחממות ביטחונית בגזרות נוספות בזירה הפלסטינית ביו"ש וברצועת עזה. העיניים מופנות גם לצפון, לנוכח האפשרות שארגוני הטרור ינסו לפעול בזירה זו.

במשטרה מתריעים מפני פרסומים כוזבים והסתה במהלך חודש הרמדאן. מניסיון העבר, בימים אלו מנסים מדי שנה גורמי טרור להפיץ הודעות כוזבות על המתרחש בירושלים, בעיר העתיקה ובפרט בהר הבית, כדי לגרום להפרות סדר. "הסתה ופרסומים כוזבים המופצים ברשתות משפיעים על צעירים ועל התנהלותם במקומות הקדושים ובכלל", אומרים במשטרה. "הם עושים את זה כדי להתסיס את השטח ולהרוס את אווירת החג, גם במחיר חילול המקומות הקדושים. במשטרה מדגישים כי אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית בפרט ובמקומות הקדושים בכלל".

כחלק מהמאבק בטרור פעלו אתמול כוחות גדולים של מג"ב, שב"כ וצה"ל מהשעה ארבע לפנות בוקר בעיר שכם למיפוי ביתו של המחבל שביצע את פיגוע הירי בחווארה ב־26 בפברואר 2023, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב ז"ל. בתום פעולות המיפוי עזבו הכוחות את המקום ובידי משפחת המחבל נותרה האפשרות לפנות לבית המשפט.

בכל מקרה, על פי צו של שר הביטחון, בית המחבל ייהרס במהלך הימים הקרובים, כהמשך ישיר למדיניות שלפיה יש להרוס את הבית שבו מתגורר כל מי שמעורב בפיגוע טרור. שני תושבי מזרח ירושלים, בני 17 ו־22, נעצרו לאחר שהפיצו בטיקטוק סרטון שבו הסיתו לפגיעה ביהודים ואמרו: "בשביל אלוהים אנחנו נחיה ונמות עד השחרור. איזה כיף לאמא של שאהיד". השניים נעצרו בעקבות ניטור של סרטוני הסתה ברשת, ולפי החשד הם כבר העלו בעבר סרטונים דומים.