פיגוע ירי אירע הלילה (בין שישי לשבת) באזור שער השלשלת שבעיר העתיקה בירושלים. הפיגוע בוצע ע"י מוחמד אלעסיבי שעוכב לבידוק ביטחוני ותקף את השוטרים, אין נפגעים. במהלך השעות האחרונות התפתח קרב גרסאות בין המשטרה למשפחתו של אלעסיבי. לטענת המשפחה, הוא לא היה מחבל וניסה להגן על אישה שהותקפה במקום. במשפחה דרשו מהמשטרה להראות את צילומי האבטחה במקום. מח"ש פתחה בבדיקת האירוע. 

כמו כן,  פהד עסיבי בן הדוד של מוחמד אלעסיבי מסר: "זה אבל נוראי, מדובר כאן בגרסה של המשטרה שמנסה לטייח. שאין צילומי וידיאו. אין שום סיכוי שהוא קשור לאירוע כזה או אחר (של טרור). אם המשטרה תגיד - טעינו, זה יהיה הרבה פחות כואב. זה דבר נוראי, זאת מדיניות שרק תוסיף אש ותדליק את הכל. אנחנו מחכים עדיין לגופה, מנסים לספוג את הכל אבל ככל שמאחרים עם שחרור הגופה ומסתירים את האמת זה רק מעלה את הזעם ואת הכעס. המשפחה עדיין לא מקבלת את זה ולא מעכלת. זאת משפחה של אקדמאים. מה אפשר להגיד לאמא אחרי דבר כזה".

על פי גרסת המשטרה, תחילה, אלעסיבי, תושב אזור חורה בן 26, עוכב לתשאול ע"י הכוחות במקום. במהלך התשאול, התנפל לפתע לעברם של השוטרים, חטף את נשקו של אחד מהם ואף ביצע בו ירי. השוטרים נאבקו בו והצליחו לנטרל את המחבל. 

שוטר מרחב דוד מ׳ שנאבק עם המחבל לאחר שחטף את נשקו, אמר: ״אתמול, בזמן שפעלתי יחד עם שוטר נוסף ולוחמות מג"ב שהיו באזור מבוא שער השלשלת, בדקתי את החשוד, שאלתי אותו מהיכן הוא וביקשתי שיצא מהמקום כי זו הייתה שעה שהאזור סגור. הוא התווכח וליוותי אותו ליציאה. בשלב מסויים, המחבל הסתובב אלי, חטף לי את כלי הנשק שהיה מאובטח והצליח להוציא אותו מהנרתיק וירה מספר כדורים לעבר הלוחמות. הצלחתי בשניות להשתלט עליו להוציא את כלי הנשק מידיו וניטרלתי אותו יחד עם השוטר הנוסף שהיה איתי. הייתי בטוח שהוא מתכוון לירות בכל השוטרים שפעלו במקום כי הוא כיוון לעבר הלוחמות וירה לעברן אבל למזלנו הוא לא פגע באף אחד".

זירת הפיגוע בעיר העתיקה (צילום: משטרת ישראל)
זירת הפיגוע בעיר העתיקה (צילום: משטרת ישראל)

שוטר נוסף של מרחב דוד י׳, שפעל יחד עם השוטר במקום סיפר: "בעוד האזור כבר היה סגור, ביקשנו מהחשוד לצאת מהמקום ובאיזשהו שלב הוא שלף את כלי הנשק מהנרתיק של השותף שלי וביצע מספר יריות לכיוון לוחמות מג"ב. השותף שלי הצליח להשתלט עליו ומנע ממנו לכוון את כלי הנשק לעבר השוטרות. ניסיתי להוציא מידו את כלי הנשק של השותף שלי ואז שלפתי את כלי הנשק שלי וביצעתי ירי לעברו עד לנטרולו. הרגשתי סכנה ממשית לחיים של כולנו, אם לא הייתי חותר למגע ויורה בו ומנטרל אותו, הוא היה יורה בי, בשותף שלי ובלוחמות מג"ב".

לוחמת מג״ב שתגברה במקום ל׳, שיחזרה: "אני והלוחמת הנוספת שהייתה איתי, ראינו את השוטרים בודקים את החשוד. בשלב מסויים ראיתי שהמפגע דחף את השוטר ואז ראיתי שהוא מחזיק בכלי נשק, השוטרים ניסו להוריד לו את כלי הנשק מהיד כשבזמן הזה, המפגע כיוון לעבר הראש שלי את כלי הנשק והסתכלתי ממש לתוך האקדח שהיה מכוון לראשי. בשלב הזה, הצלחתי לזוז לעבר עמוד בטון שהיה במקום יחד עם הלוחמת הנוספת והוא ביצע ירי שלא פגע בנו. דרכתי את כלי הנשק שהיה ברשותי ובאותו הרגע השוטרים הצליחו לנטרל את המפגע וצעקו 'חדל'. באותו הרגע, חשתי סכנה מוחשית לחיי. זו הייתה המשמרת הראשונה שלי במקום. באותו הרגע לא ממש עיכלתי שהיה מכוון אקדח לראשי ושהשוטרים הכחולים הצליחו להשתלט על המפגע ולהזיז לו את היד על מנת שלא יפגע בי".

לוחמת מג״ב מ' שהייתה עמה, הוסיפה: ״ראיתי כלי נשק בידיים של המחבל והוא כיוון אותו לעברי ולעבר הלוחמת שהייתה איתי. מיד רצנו לתפוס מחסה תוך כדי שהמחבל יורה לכיוון שלנו. השוטר הצליח להשתלט עליו והמחבל נוטרל. הרגשתי סכנה לחיי כי זה היה נראה שהמחבל רצה לפגוע במישהו שזו הייתה המטרה שלו. אם השוטר לא היה יורה ומנטרל אותו, לא היינו פה היום״.

בתוך כך, ביישוב חורה ממנו הגיע אלעסיבי, טוענים גם כן כי הוא לא היה מחבל. "זה יום עצוב לחורה. איבדנו רופא. הוא בן למשפחה מכובדת. הכרזנו על שני ימי אבל. אנחנו מבקשים להקים ועדת חקירה. הבחור הלך להתפלל. הוא הלך לתפילה וחזר בלי רוח חיים. אנחנו לא מקבלים את גרסת המשטרה. מחר תהיה שביתה כללית ביישוב. מדובר באירוע שגרם לנו לצער כבד", מסר ראש מועצת חורה חבאס אל עטואנה. 

כינוס בחורה לאור הטענות כי לא מדובר במחבל. באדיבות ערוץ הנגב

מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות: "מכל הבדיקות והעדויות עד כה עולה כי מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר. המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שביקש מהחשוד לצאת החוצה, וניסה לחטוף את האקדח המאובטח שהיה על גופו של השוטר. המחבל הצליח לקחת את האקדח ולבצע ירי של שני כדורים עם האקדח של השוטר, זאת תוך כדי מאבק פיזי של השוטר עמו- ירי שבוצע לכיוון שוטרות מג״ב שהיו בסמוך ושלמרבה המזל לא פגע באף שוטר או עובר אורח אחר. בתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם- בוצע ירי לעבר המחבל והוא נוטרל במקום".

כמו כן, התייחסו לסוגית תיעוד האירוע: "כלל מצלמות האבטחה נבדקו במרחב ולצערנו הפיגוע עצמו לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים שבאותן שניות נאבקו במחבל ופעלו לנטרולו. בניגוד לפרסומים שונים, לא כל תא שטח בעיר העתיקה/הר הבית מרושת במצלמות אבטחה. כמו כן הפיגוע לא התרחש בחלק החיצוני של שער השלשלת שהוא אכן מתועד היטב, אלא דווקא בחלק הפנימי ובשטח מת".

עוד הוסיפו: "בניגוד לפרסומים שגויים- לא הייתה כל אשה שמעורבות באירוע והמחבל הגיע למקום לבדו אחרי שיצא מהמסגד. בעקבות כך שעורר חשד, תושאל ע״י השוטרים ואז ביצע את הפיגוע כאמור".

ביישוב חורה הודיעו על שני ימי שביתה בעקבות האירוע. בני משפחתו טענו כי "הוא סטודנט לרפואה שלמד ברומניה והגיע לארץ רק כדי לחדש את הוויזה שלו. הוא לא ידע כלום על הסכסוך שקיים ומעולם לא חשב לפגוע באיש". עם זאת, במשטרה ממשיכים להכחיש את הטענות, ולטעון בתוקף כי מדובר בפיגוע, שבו תקף אלעסיבי את השוטרים. 

אחד מקורבי המשפחה סיפר: "הוא הגיע לארץ כדי לחדש ויזה ללימודים שלו ברומניה. הוא עמוד התווך של המשפחה. המקרה הזה מזכיר לנו את יעקב אבולקיעין - הוא לא מחבל, אנחנו משפחה נורמטיבית נגד אלימות. קרה משהו? תפיצו את הסרטונים. צריכים להקים ועדת חקירה".