מפקד חיל האוויר תומר בר השתתף היום (ראשון) בפורום סא"לים בחיל האוויר במהלכו התייחס למחאת הטייסים שהודיעו כי יפסיקו להתנדב למילואים אם תעבור הרפורמה המשפטית, והזהיר כי טייסים שלא יגיעו לאימונים ירדו מכשירות מבצעית. הוא הנחה את מפקדי הטייסות לקיים שיחות עם טייסים שהקפיאו את האימונים ולהבהיר להם כי "לא נאפשר חצי חצי. מי שלא יגיע לאימונים גם לא יכול לקחת חלק בפעילות המבצעית של החיל".

טייס בכיר בצה"ל במכתב למפקדו: "אני לא סרבן, אני נלחם בחזית הבוערת ביותר" | בלעדי
"מתנדבים רק בדמוקרטיה": כאלף טייסי עבר בחיל האוויר הביעו תמיכה במחאת המילואים

רס״ן גיל וייסמן, מפקדו של קיש בקורס הטייס מול ביתו של קיש (צילום: דוברות מחאת המילואימניקים)

גורמים הבקיאים בתוכן הדברים שאמר מפקד חיל האוויר מציינים כי הוא אמר לקצינים הבכירים שהציפייה שלו כעת, שטייס שהודיע על כך שלא יגיע לאימונים יגיע לשיחה עם מפקד הטייסת וזה יבהיר לו כי נדרשת ממנו מחויבות והבנה חד משמעית, כי בפעם הבאה במידה ויודיע על הפסקת אימונים הוא גם לא יוכל לקחת חלק בפעילויות אחרות של הטייסת במישור המבצעי.

בחיל האוויר מצפים למעשה כבר עכשיו למחויבות של טייסי המילואים, שלאור הנזק הגדול שנגרם לחיל לא יהיה ניתן לחזור פעם נוספת על פנייה למפקדים שבה הטייסים מקפיאים את עצמם מאימונים אך מבקשים להמשיך בפעילות האימונים.

הפסקת אימונים מבחינה מעשית תוך כמה שבועות משמעותה כי טייס שלא התאמן צריך לבצע רענון על מנת לחזור לכשירות, דבר שקורה לא מעט עם טייסי מילואים מסיבות אישיות כאלה ואחרות. בסוגיה הזאת העביר למעשה האלוף בר את האחריות לטייסי המילואים בכך שיבינו כבר עכשיו שהפסקת אימונים משמעותה הפסקת פעילות מלאה בטייסת, כך שלא יהיה ניתן להציג זו בדרך אחרת.

יחד עם זאת חשוב להבהיר כי בשיחה עם הקצונה לא התייחס בר לטייסים כאל סרבנים, זאת תחת אותה תפיסה שהשירות של הטייסים הוא במעמד התנדבותי. בניגוד לפרסומים אחרים האלוף בר גם לא התייחס להנחיה החדשה שלו כהדחה בפועל משירות מילואים, כך שלפחות נכון לעכשיו במידה ויתפרץ משבר נוסף בצבא אם החקיקה תימשך ללא הסכמות ואנשי צוות אוויר במילואים יקפיאו את עצמם מלטוס, אין זה אומר נכון לעכשיו הדחה לצמיתות משירות המילואים.