כשעה לאחר ההכרזה על חזרה לשגרה: שתי צעירות בשנות ה-20 לחייהן נרצחו ואישה בשנות ה-40 לחייה נפצעה באורח אנוש בפיגוע ירי שהתרחש הבוקר (שישי) בכביש 57, סמוך לצומת חמרה שבבקעת הירדן. הנרצחות הן שתי אחיות, המתגוררות ביישוב אפרת - והאישה שנפצעה באורח קשה היא אימן. פראמדיקים של מד"א העניקו לאם הנרצחות טיפול רפואי בזירת האירוע, והיא פונתה באמצעות מסוק מד"א-הצלה אייר לבי"ח הדסה עין כרם, כשהיא סובלת מחבלה רב מערכתית.

ח"כ מהליכוד בביקורת עצמית: "מצפים מאיתנו לתגובה קשה הרבה יותר ממה שראינו"
המפכ"ל: "קורא לכל אזרח שיש ברשותו נשק ברישיון לשאת אותו בימים אלה"

עודד רביבי ראש מועצת אפרת אמר לאחר הפיגוע: "בצער גדול קיבלנו את העדכון על פיגוע מזעזע בו ירו מחבלים על רכב ובו אם ושתי בנותיה, תושבות אפרת. שתי הבנות נרצחו והאם במצב אנוש.  אב המשפחה שנסע ברכב אחר מלפנים הסתובב והיה עד למאמצי הטיפול ברעייתו ובנותיו. המועצה, מחלקת הרווחה והחינוך מלוות את בני המשפחה, נמצאות בקשר עם אנשי הרווחה בבקעת הירדן שנמצאות ליד אב המשפחה וילדיו. צוותי רווחה ממועצת אפרת בדרכם לבית החולים ולבקעה. עובדי המועצה ואני עומדים בקשר עם כלל הגורמים".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד הרכב שנפגע (צילום: דוברות כב''ה מחוז יו''ש)
תיעוד הרכב שנפגע (צילום: דוברות כב''ה מחוז יו''ש)

כאמור, תחילה, האירוע נראה כתאונת דרכים קטלנית - אך בהמשך הכוחות שהגיעו למקום הבחינו בסימני ירי על הרכב עצמו. על פי ההערכות, ראשיתו של הפיגוע כאשר רכב פלסטיני התנגש ככל הנראה במכוון ברכב הישראלי, וברגע שפגע בהן והן סטו מהכביש - הוא ירד מהרכב, ירה בהן ולאחר מכן נמלט, כאשר רכבו נותר במקום. במקום אותרו 22 תרמילים, אשר נורו ככל הנראה מנשק מסוג קלאץ'.

כוחות צה"ל החלו בביצוע סריקות במרחב, לרבות חסימת צירי תנועה מרכזיים. בנוסף, הם מבצעים בידוקים וחסימות סביב העיר יריחו. כוחות רבים הוקפצו למקום לאחר האירוע, ובמשטרה ציינו כי "כוחות משטרה גדולים ממחוז ש"י נמצאים בזירה". בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים דיון הערכת מצב.

שר הביטחון יואב גלנט קיים גם הוא דיון, יחד עם בכירי מערכת הביטחון. במהלך הפגישה, גלנט קיבל סקירה ראשונית על חקירת הפיגוע, ועל המצוד המתקיים אחר המחבלים. בהודעה נמסר: "שר הביטחון הנחה את הכוחות להקצות את כל המשאבים הנדרשים לירוט המחבלים, ולתגבור האבטחה על הצירים והיישובים ביו״ש ובכל רחבי ישראל".

פעילות הכוחות (צילום: דובר צה''ל)
פעילות הכוחות (צילום: דובר צה''ל)

מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס אמר: "חווינו פיגוע טרור קשה ביותר. כפי שידענו לרדוף ולמצוא את המחבלים עד עכשיו, נבוא חשבון גם עם המחבלים האלה. אנחנו נמצאים בתגבור כוחות בכל הגזרות. לא הצלחנו למנוע את הפיגוע הזה, אבל נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע את הפיגועים הבאים".

הפיגוע הקטלני התרחש כשעה לאחר שצה"ל הודיע על חזרה לשגרה, זאת לאחר ימים מתוחים, שכללו אזעקות בדרום וצפון הארץ, עשרות שיגורי ויירוטי רקטות ומספר פצועים.

תיעוד הרכב שנפגע (צילום: דוברות כב''ה מחוז יו''ש)
תיעוד הרכב שנפגע (צילום: דוברות כב''ה מחוז יו''ש)

פראמדיק מד"א דניס פולקוב סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב ישראלי עם שלוש נשים מעוך ורכב פלסטיני. מהרכב חולצו שתי צעירות בשנות ה-20 כשהן מחוסרות הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פגיעה רב מערכתית ולאחר בדיקות רפואיות נקבע מותן בשטח. אישה כבת 40 סובלת מחבלה רב מערכתית קשה ואנחנו נלחמים על חיה בשטח".

מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי התייחס לפיגוע ואמר במהלך הערכת מצב שקיים בנקודת המשטרה בכותל המערבי בירושלים: "מדובר בפיגוע רצחני שמזכיר לנו עד כמה איום הפח"ע במתווים השונים רלוונטי. לכן לצד פעילות שלנו ושל כוחות הביטחון בכל הגזרות, אני קורא לכל מי אזרח שיש ברשותו נשק ברישיון ומיומן לתפעל אותו כחוק- לשאת אותו בימים אלו".

דוד אלחייני, ראש מועצת ערבות הירדן, אמר בחדשות 12: "מדובר באירוע קשה מאוד, כרגע אנחנו אוספים מידע. התעוררנו ליום מלא אופטימיות, עם מטיילים רבים בבקעת הירדן, ועכשיו אנחנו מוצאים את עצמנו באירוע מאוד קשה עם השלכות מרחיקות לכת".

 ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, מסר בתגובה לפיגוע: "מרדף נקודתי אחרי המחבלים איננו תשובה לגל הטרור! דורש תשובה צבאית הולמת של מבצע 'חומת מגן 2' כנגד הרשות הפלסטינית ותשובה אזרחית נחושה לנו וגם לאויבינו, להחליט היום על החלת ריבונות מלאה על בקעת הירדן, כך עם ישראל ינצח".