מסוק היסעור הוא אחד מכלי התעופה הוותיקים והמשמעותיים של חיל האוויר הישראלי, וממלא תפקיד מרכזי במבצע החזרת החטופות. מאז נכנס לשירות בצה"ל בשנת 1969, שימש היסעור כעמוד התווך של יחידות המסוקים בחיל האוויר, בזכות יכולותיו הייחודיות והאמינות שלו בתנאי שטח ובמשימות מורכבות.

היסעור הוא מסוק כבד המסוגל לשאת מטענים ונוסעים בכמויות גדולות, תכונה קריטית במבצעים שבהם יש צורך להעביר כוחות או ציוד במהירות וביעילות. המסוק יכול לשאת עד 55 לוחמים או מטען במשקל של עד 12 טון, בהתאם לצורך. מהירות הטיסה המרבית שלו מגיעה עד לכ-315 קמ"ש, מה שמאפשר לו להגיע במהירות ליעדים שונים. זמן הטיסה היום מאזור דרום עזה עד לבית החולים בילינסון עמד על כ-20 דקות.

טווח הפעולה הרחב והיכולת לתדלק באוויר הופכים אותו לכלי אידיאלי למשימות ארוכות טווח. משקלו של היסעור כ-10 טון ללא מטען נוסעים או דלק, והוא יכול לשאת משקל מרבי של 33 טון.

ריגשה מדינה שלמה. לירי אלבג בחזרתה מהשבי (צילום: אבשלום ששוני)
ריגשה מדינה שלמה. לירי אלבג בחזרתה מהשבי (צילום: אבשלום ששוני)

בחירתו של היסעור למשימת החזרת החטופות לא הייתה מקרית. למרות היכולות המתקדמות של מסוק הינשוף היסעור נבחר בשל גודלו והיכולת לשאת בו מספר רב של נוסעים בצירוף ציוד רפואי מתקדם. המסוק הותאם להבטיח נוחות יחסית לנוסעות, תוך שימת דגש על הצרכים המיוחדים שלהן לאחר השבי הארוך.

היסעור משמש את צה"ל במגוון רחב של משימות, כולל פינוי רפואי, חילוץ והצלה, העברת כוחות לוחמים, משימות מיוחדות ועוד. במצבי חירום, יכולת הנשיאה הגבוהה שלו מאפשרת להטיס ציוד רפואי ואנשי צוות מקצועיים במהירות לאזורי לחימה או אסון. יתרה מכך, יכולת הטסתו בתנאי מזג אוויר קשים מוסיפה לו יתרון מבצעי משמעותי.

אחת החוויות הייחודיות של טיסה ביסעור היא הרעש החזק שמייצרים רוטורי המסוק. המסוק מצוייד בשישה רוטורים ראשיים גדולים ובארבעה רוטורים בזנב, שמייצרים רעש משמעותי במיוחד בשל גודלם וסיבובם המהיר. בנוסף מנועי הטורבינה החזקים תורמים אף הם לעוצמת הרעש המגיע בתוך המסוק לטווח שבין 100 ל-110 דציבלים, במיוחד בקרבת המנועים והרוטורים. זו עוצמת רעש שמחייבת שימוש באוזניות ייעודיות. 

תקשרו עם המשפחות בלוח מחיק. נעמה לוי במסוק היסעור בחזרתה מהשבי (צילום: דובר צה\'\'ל)
תקשרו עם המשפחות בלוח מחיק. נעמה לוי במסוק היסעור בחזרתה מהשבי (צילום: דובר צה\'\'ל)

במהלך הטיסה היום, החטופות צוידו בלוח מחיק, איתו תיקשרו עם המשפחות, ואיתו גם כתבו את משפטי התמיכה המרגשים שלהן למשפחות ולצוותי הרפואה שהמתינו להן. לוח המחיק שימש כאמצעי תקשורת פשוט ויעיל, והיה סמל לאחדות ולרגעים האנושיים בתוך המבצע המורכב הזה.

היסעור, שמלווה את מדינת ישראל כבר למעלה מחמישה עשורים, ממשיך להוכיח את חשיבותו כאחד מכלי התעופה האמינים ביותר של צה"ל. במבצעים כמו זה, הוא מספק לא רק יכולת טכנית גבוהה, אלא גם משמעות סמלית עמוקה של עוצמה וביטחון. הבחירה בו לשמש במשימה זו היא הוכחה נוספת לכך שלמרות גילו, היסעור הוא עדיין אחד מעמודי התווך של חיל האוויר הישראלי.