חיל האוויר פעל בשבועות האחרונים והשמיד עד היסוד את שני שדות התעופה בסוריה, כך שייקח פרק זמן ארוך במיוחד עד שניתן יהיה להשמיש אותם לשימוש של חיל אויר כלשהו, בין אם יבקש לנחות ולהמריא מהם. חיל האוויר פגע בין היתר במסלולי ההמראה והנחיתה, המגדלי הפיקוח, במאגרי התדלוק, במחסנים, ברחבות חניה, מערכות מכ״מ ועוד.
הקווים האדומים
במערכת הביטחון הבהירו כי יש להם שני קווים אדומים לגבי סוריה, והדברים הועברו בשיחות עם הטורקים בסוף השבוע. העניין הראשון פירוז מכל אמצעי לחימה את השטח בדרום סוריה הנושק לגבול עם ישראל ועד לעומק 80 ק״מ מהגבול.
העניין השני הוא חופש הטיסה של חיל האוויר בשמי סוריה ולבנון. בעניין זה הבהירה ישראל כי לא תאפשר הכנסת מערכות מכ״מ או מערכות אחרות לשטח סוריה שעשויות להגביל את פעילות חיל האוויר.
מהצד השני
סגן שר החוץ הטורקי, נואה ילמאז, דיבר בפורום דיפלומטים באנטליה על המשא ומתן הטורקי עם ישראל ואמר: "זו הייתה פגישה טכנית, זו לא פגישה מדינית ודיפלומטית. זה היה על מנגנון דה-קונפליקציה. תמיד היה לנו מנגנון כזה עם רוסיה במרחב האווירי של סוריה. זו התחלה טובה. כדי לקיים יחסים טובים יותר או נורמליזציה עם ישראל, עלינו לראות את הפסקת רצח העם בעזה והפסקת אש".
עוד הוסיף: "לישראל יש מדיניות התרחבות. זו הסיבה שהם צריכים כאוס בשטח כדי לתת לגיטימציה בדיעבד לנוכחותם בשטח בשטח סוריה. נוכחות של גורמי טרור על הקרקע כמו תאי שינה של DAESH הנמצאים באזור דרעא עשויה להיות מופעלת כדי שישראל תעניק לגיטימציה לנוכחותה. ישראל והתרחבותה הם האיום הגדול ביותר על סוריה כעת".
"ישראל פועלת כמערערת היציבות האסטרטגית באזור. כדי למנוע זאת, יצרנו מנגנון עם חמש מדינות אזוריות. טורקיה, עיראק, סוריה, לבנון וירדן יצרו את המנגנון הזה. זה יפעל בקרוב מאוד. זה לא סדר אזורי חדש, אבל לפחות אנחנו מנסים לעזור לסוריה לבנות איזושהי יכולת. המרכז יהיה בסוריה, הבקשות יגיעו מהסורים", אמר סגן השר.
התשתית שהניחה ישראל
מדובר בשדה התעופה בתדמור ושדה התעופה T4. ״בהפצצת שטיח״ החריב חיל האוויר את שני שדות התעופה. ״לא נשאר בהם שום מבנה עומד. פגענו במטוסים, מערכות מכ״מ, מגדלי הפיקוח, רחבות חניה כל המסלולים, וכל המבנים, המחסנים פשוט החרבנו את שני שדות התעופה״ אמר גורם צבאי.