ביום שלישי השבוע התקיים באחד האנגרים של טייסת "נחשון 122" בבסיס חיל האוויר בנבטים טקס צנוע של החלפת הפיקוד של הטייסת סא״ל נ׳ יחליף את סא״ל א'.
כאשר נכנס סא״ל א' לתפקיד הוא לא האמין שכך תראה הקדנציה שלו. מה שהחל בכישלון 7 באוקטובר המשיך למלחמה עצימה בשבע חזיתות כאשר גולת הכותרת היתה 12 ימי המלחמה במסגרת מבצע ״עם כלביא״, כאשר טייסת הנחשון נדרשה להוביל את חיל האוויר למתקפות ברחבי איראן ולפתוח את השמים למטוסי הקרב.
כאשר סא״ל א' היה בפו״מ, כשנה לפני שמונה למפקד הטייסת הוא חיבר עבודת גמר על ההפתעה של חיל האוויר במלחמת יום כיפור. חודש וחצי לאחר כניסתו לתפקיד בתחילת חודש ספטמבר 2023 הוא כינס את כל הטייסים ואנשי הטייסת והציג להם בהרחבה את עבודת המחקר והמסקנות.
״כשלנו, אני שואל את עצמי איפה כשלנו ובאותה נשימה מה הייתי יכול לעשות אחרת, צריך להתרומם אסור להתמקד בעבר״, אמר סאל א'. טייסת הנחשון היא בראש ובראשונה טייסת מודעין שאמורה להביא תמונה מאיראן, עזה וזירות נוספות. סא״ל א' אומר: "איך זה קרה - יש את התחקיר המטכ"לי, אנחנו לומדים איך להיות טובים יותר אנחנו חלק מכישלון גם אנחנו כשלנו יכול להיות שגם יותר מאחרים״.
טייסת הנחשון היא העיניים והאוזניים של כל חיל האוויר. היא יודעת לאחוז במגוון יכולות קריטיים לתכנון וביצוע כל מבצע שבו נדרשת פעילות אווירית מתקיפה בעזה, בלבנון בתימן או באיראן. מהנחת כוחות בעומק סוריה ועד חילוץ פצועים משדה הקרב. ״אנחנו הרבה מאוד בעולם האווירי: מבצעים, בקרה, שליטה, ועבודה עם מטוסי הקרב. אם לוקחים את סוריה זה בא לידי ביטוי במשימה של מתן מענה מודיעיני תוך כדי הפעילות כדי לשמור על עליונות אווירית ואחרי זה גם בעולם הקרקע. חלק מהדברים זזו מהמידע שנאסף בעבר באמצעות הגורמים השונים ואתה צריך להביא מודיעין בזמן אמת״.
התעשייה האווירית כבר שוקדים על בניית מערך של עשרות לוויני תצפית שירחפו בחלל ויתנו תמונה סביב השעון על הנכדה כאן בשכונה שלנו: המזרח התיכון. בטייסת הנחשון מבינים כי לא כל כך מהר מדינת ישראל תקבל החלטה לוותר עליהם, "יש לנו דברים שאנחנו עדיין מביאים ייחוד, שמערכות אחרות לא מביאות. בניין הכוח משתנה ומוסיפים ומשנים מערכות תוך כדי לחימה. ׳האורון׳ פרויקט אדיר, המלחמה האיצה אותו עדיין אנחנו יודעים בזמן אמת לספק מודיעין״ אומר מפקד הטייסת. שמוסיף בנחרצות ״כשאנחנו נמצאים באוויר בפעילות אנחנו מביאים יתרון יחסי ואפקטיבי אנחנו פותחים את השמיים קדימה״.
הדוגמא לכך היתה במבצע ״עם כלביא״, טייסת הנחשון פעלה לשקף ולתת פתרונות מבצעיים לחיל האוויר לקראת מגוון תקיפות המטרות בכל שלבי הלחימה. ״אני חלק מאלה שמביאים את המידע והיכולות כדי שנהיה מוכנים בחיל וכצבא כמה שיותר".
טייסת הנחשון היא טייסת מודיעין אבל היא גם הטייסת שאחראית לבצע פעולות של בקרה אווירית, איסוף וחלוקת מטרות אוויריות וקרקע. לטייסת שלושה תצורות של המטוסים. כולם מטוסי מנהלים שנבנו בהתאמה לדרישות. על המטוסים מערכות מכ״מ, אופטיקה, ומערכות קשר ייחודיות.
המטוסים השונים נקראים: עיטם, שביט והאחרון מטוס מודיעין מתקדם שנקלט מבצעית באופן מלא שבועיים לפני מבצע ״עם כלביא״. סגן ת׳, בן 21, סייר אוויר הוא חלק מצוות ההקמה של מטוס החדש בטייסת. תפקיד סייר אוויר הוא חדש בטייסת והוא נוצר כפועל יוצא של יכולות האיסוף של המטוס החדש.
״במלחמה פעלנו ברציפות ביום ובלילה והגנה על שמי המדינה. טיסות מאוד משמעותיות אין לנו מילואמניקים בתפקיד של סייר אוויר ולכן אנחנו טסים על בסיס יכולות של סדירים, היו לנו שבועיים עצומים וקשים״ הוא אומר.
סגן ת׳ מספר כי היכולות שלו כסייר אוויר במטוס המתקדם הוא לאסוף מטרות טקטיות בקרקע וגם לאתר איומים באוויר. למרות שהוא כבר טס במרבית המזרח התיכון כולל יעדים במעגל השלישי לדברי סגן ת׳ הפעילות בעזה היא נוגעת בו גם ברמה האישית, ״יש לי שם לא מעט חברים, לוחמים שאני עושה בשבילם פעולות הגנה. אין דבר טוב מזה שחבר צנחן שלי מילדות שלמדנו ביחד שאומר לי בטלפון שהוא מרגיש בטוח כשאני באוויר מעל עזה״.
לדברי סגן ת׳ ההבדל בין מטוסי הטייסת לבין הכטממ״ים הוא ניכר: ״המטוס שלנו הוא רב משימות במקביל ויכולת איסוף מספר רב של מטרות במקביל על פני שטח גדול״.
בין וותיקי הטייסת הוא רסן במיל נ' בקר מוטס. רס״ן נ' מסביר כי התפקיד של הבקר המוטס לנהל את התעבורה והמשימות האוויריות בלחימה אווירית עצימה ״יש לזה פוטנציאל להיות אירוע מאוד מורכב אבל כשמתאמנים על זה ומתכוננים לזה כמו שצריך זה הופך להיות פשוט יותר״.
רס״ן נ' מספר על הפעילות שלקח בתקיפה - ראשונה על איראן במבצע עם כלביא: ״הרגע הזה שאנחנו יוצאים מהתדריך ומבינים שהרגע לו חיכינו 20 שנה הגיע. נקודה היסטורית והזדמנות שלנו להיות הגוף שמגן על המשפחות והילדים שלנו. הגעתי לפה לפני 20 שנה, אני בן 40, עוד כמה שנים ולא הייתי חלק מהאירוע ההיסטורי הזה. ברמה האישית - התחושה שיש לנו את היכולת לצאת ולעשות את המשימה הזאת וכשאני רואה את הקווים על המפה ורואה שאנחנו עוברים עוד נקודה ועוד נקודה…היו לי כמה לילות שחשבתי שהנה הלילה זה קורה וסובבו אותו חזרה. משהו באותו לילה הרגיש לי שהפעם לא נסתובב חזרה".
סרן א', טייס בטייסת מסביר את היחודיות בטייסת הנחשון המבדיל אותה מיתר טייסות חיל האוויר: ״אין לנו טייסת אחות, קח כל טייסת אחרת בין אם תובלה או מסוקים ויש טייסת אחרת שיכולה לעשות את אותו הדבר. רק לנו יש מטוסי נחשון וכל היכולות שלהם הן ייחודיות לנו. כל מטוס מביא את היכולות היחודיות שלו שאין בשום מקום אחר בחה״א".
"כל המטוסים הם מטוסי נחשון אבל יש לנו שלוש פלטפורמות שלכל אחד יש יעוד שונה ואנשים שונים מיחידות שונות שמפעילים כל מטוס. בגלל הגיוון אנחנו נוגעים במיקומים שונים של חה״א. הגנת שמי המדינה, משימות עומק וסיורים", אומר סרן נ' אשר מוסיף לספר על חלקו במבצע מול איראן: ״התרגשתי ברמה האישית. אני עובד עליו כבר תקופה ארוכה, רמת סיפוק אדירה לראות שזה יוצא לפועל אחרי כל התכנונים. אנחנו עושים פה משהו היסטורי ומסירים איום קיומי על המדינה".
"הצבא וחה״א הצליחו לעשות פה משהו היסטורי בפרק זמן קצר יחסית. עדיין המבצע הוא בתוך מלחמה וחשוב לזכור שיש לנו עדיין חטופים בעזה. בעם כלביא היתה טיסה שבה טסנו במקום שעד אותו שלב לא טסנו בו כל כך. זאת הייתה טיסה שפתחה את האיזור. כל נחשון הביא את היכולות שלו וביחד זה הביא למצב שיכולנו להביא את כל המידע המודיעיני על הזירה״.
"אם להגדיר את הטייסת נחשון במשפט אחד? היא טייסת הביון של חה״א. אני חושב זאת הגדרה טובה. להגיע לזירה עם תמונת מצב מאוד חסרה ולהצליח בזמן קצר להביא מידע על הזירה גם אווירי וגם קרקעי, באמת לפתוח את השמיים בזירה״, אמר לסיום.