לאחר שחיל האוויר הימם את טהרן - איראן עשויה לקבל החלטה גורלית | דיווח

לאחר החשיפה הקשה של חולשת חיל האוויר האיראני במלחמה בחודש יוני, טהרן שוקלת להיעזר בסין לרכישת מטוסי קרב מתקדמים. האם ישראל צריכה להתכונן לאיום חדש משמיים?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
עשן עולה מכרג' באיראן | צילום: רשתות ערביות

חיל האוויר של הרפובליקה האסלאמית של איראן נעדר באופן בולט במהלך מלחמת 12 הימים שהתרחשה ביוני מול ישראל. מטוסי הקרב הישנים שלו כל כך מיושנים עד שחיל האוויר הישראלי, למעט יוצאים מהכלל בודדים, כמעט התעלם מהם לחלוטין.

עם סיבוב נוסף של עימות שנראה בלתי נמנע, ולאחר שהמתינה לשווא למטוסי הקרב סו-35 שהזמינה מרוסיה לפני שנים, השאלה האם איראן תפנה לסין כדי לחדש את חיל האוויר שלה רלוונטית יותר מתמיד.

זמן קצר לאחר שחיל האוויר הישראלי פתח בסדרת תקיפות אוויריות הרסניות ומפתיעות ברחבי איראן, כולל בבירתה טהרן, ב-13 ביוני, נצפה מיג-29A יחיד מתוצרת סובייטית של חיל האוויר האיראני שהמריא להגנה על המרחב האווירי של טהרן - אך זה קרה מאוחר מדי.

ימים לאחר מכן פרסם הצבא הישראלי קטעי וידאו של אחד הרחפנים שלו משמיד שני מטוסי F-14A טומקט מתוצרת אמריקאית, שאיראן רכשה לפני מהפכת 1979, שחנו בשדה התעופה מהראבאד בטהרן. מלבד זאת, מטוסי הקרב האיראניים הסתפקו בסיורים סביב בסיסי האוויר שלהם.

מטוסי ה-F-14A וה-MiG-29A של איראן הם כלי הטיס היחידים שלה מהדור הרביעי, ושניהם דגמים מוקדמים. למרות קשרים קרובים עם רוסיה, איראן לא שידרגה את מטוסי המיג-29 שלה, שרכשה בתחילת שנות ה-90.

עם חיל אוויר לא יעיל וספק לא אמין בדמות רוסיה, יתכן שאיראן תפנה לסין עבור מטוסי קרב J-10C Vigorous Dragon מדור 4.5. עם הרדאר המתקדם שלו וטיל האוויר-אוויר בעל הטווח הארוך PL-15, רכישה כזו עשויה לשדרג באופן משמעותי את חיל האוויר האיראני, במיוחד אם היא תשמש כפתרון גישור עד שטהרן רוכשת בסופו של דבר מטוסים מהדור החמישי. סין מתכננת להציע את מטוס החמקנות J-35 לייצוא.

אראש עזיזי, חוקר אורח באוניברסיטת בוסטון ומחבר 'המפקד בצל: סולימאני, ארה"ב והשאיפות הגלובליות של איראן', אמר: "לאיראן יש רשימת משאלות של מטוסי קרב סיניים, וכמובן ששר הביטחון מקווה שהוא יוכל לממש חלק מהמשאלות הללו לאחר נסיעתו לסין". שר הביטחון האיראני עזיז נסירזאדה נסע לסין בסוף יוני להשתתף בכינוס ארגון שיתוף הפעולה של שנחאי, ימים ספורים לאחר שהפסקת אש נכנסה לתוקף.

"לאיראן יש בעיות מרובות. הבסיסית ביותר היא כסף", אמר עזיזי. "ה-J-10, לדוגמה, עולה כפי שמדווח 50 מיליון דולר כל אחד. לאיראן תהיה בעיה להרשות לעצמה את המיליארדים הנחוצים למספר גדול מהם". וזה רק אם סין תסכים למכור אותם מלכתחילה.

עד היום, אף מדינה במזרח התיכון לא רכשה מטוסי קרב סיניים מהדור הרביעי. הפעם האחרונה שאיראן רכשה מטוסי קרב סיניים הייתה לפני ארבעה עשורים, ואלה היו מטוסים פחות מתוחכמים מהדור השלישי. בעוד איראן מחפשת דרכים לשקם את יכולותיהם הצבאיות לאחר החשיפה הקשה במלחמה, נותר לראות האם סין תהיה מוכנה להסתכן במתיחות עם ישראל והמערב בתמורה לעסקת נשק משמעותית עם טהרן.

תגיות:
איראן
/
ישראל
/
סין
/
טהרן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף