בתוך כלל התקלות והמחדלים ב-7 באוקטובר, בלטו בין היתר מחדל בלוני התצפית שהיו תקולים במשך חודשים ארוכים ובשל התנהלות קלוקלת של זרוע היבשה וחיל הגנת הגבולות הבלונים שהיו אמורים לראות רחוק לשטח עזה ולספק התראה ותמונה כוללת למפקדים בחמ"לים נותרו על הקרקע. גם העובדה כי הגדר העלית לא עמדה במשימה שלה למנוע או לכל הפחות לעקב את הפלישה לישראל לא רק של המונים שצעדו ברגל אלא גם של כלי רכב וטנדרי טויוטה שהגיעו עד לערי ישראל.
בימים האחרונים, בעקבות ההתפרסות המחודשת של צה״ל על קוו ההגנה ברכס 70-80 בעזה, צה״ל החל גם בשדרוג של מערכות ההגנה והמכשול בגבול העוטף.
בימים האחרונים צה״ל חזר להפעיל את בלוני התצפית בגבול עזה. כיום ניתן לראות מחדש את הבלונים במרחב עוטף עזה כשהם צופים לעומק השטח העזתי. במקביל החליטו בצה״ל לא להסתפק במרחב ההגנה מערבית לגדר הגבול בעוטף. לאחרונה החל צה״ל ומשרד הביטחון בשדרוג המכשול העילי של הגדר שכאמור נכשלה לחלוטין ביעוד שנקבע לה במהלך הקמתה.
בצה״ל ובמשרד הביטחון החליטו לחפור מזרחית לגדר בשלב הראשון מול נתיבי החדירה האופציונליים ולפני יישובי העוטף מכשול המכונה בפי הלוחמים ״מכשול טויוטה״. מדובר בתעלה רחבה ועמוקה במטרה להקשות מעבר של טנדרים וכלי רכב מסוגים שונים. במקביל, בצה״ל הרימו סוללות עפר באזורים שונים במרחב הפרימטר במטרה להקשות על תנועה של הולכי רגל וכלי רכב שיבקשו להתקרב לגדר העוטף.