מעגל ראשון - צמוד לגבול; שאריות חמאס בעזה, איו"ש והגבול המזרחי וסבב נוסף בלבנון מול חיזבאללה. בשנתיים החולפת זכתה מערכת הביטחון לתקציבי עתק. פנקס הצ'קים של משלם המיסים היה פתוח. צה"ל ומשרד הביטחון יכלו לקנות כל מה שהם רק רצו.
צריך להסתכל על הכשלים גם בבניין הכוח בצה"ל ובמשרד הביטחון. לבחון אחורה אם בסיס התקציב שהיה בשני העשורים האחרונים היה ריאלי אל מול האיומים והצרכים. התשובה לכך ברורה - והיא שלילית.
ממשלות ישראל בשנים האחרונות צמצמו והרעיבו תקציבית את צה"ל ומערכת הביטחון. לכן צבא היבשה לא זכה לנתח תקציב משמעותי, שלא נדבר על צבא המילואים. הבעיה שקצינים בכירים בעבר וגם היום ניהלו את המערכים של בנין הכוח של צה"ל בצורה חובבנית.
לא היה היגיון להשאיר בצה"ל ארבע חטיבות טנקים בסדיר על הנייר, כשאחת מהן היא בית הספר לשריון - שעוסקת בהדרכה ולא ובתמרון, כאשר במסגרת "הקומבינה" של צה"ל גדודי השריון היו חסרים בשליש. כלומר שתי פלוגות טנקים בכל גדוד. בפועל חיל השריון היה בסדר כוחות של שתי חטיבות עם ארבע מפקדות חטיבה.
המצב זה לא רק בשריון - זה מופיע בכל יחידות השדה, כל אחת בהתאמה. המחסור הזה השפיע בעבר ומשפיע גם היום על העומס על לוחמי הסדיר וגם על יחידות המילואים, אבל גם פוגע באופן ישיר ברמת הביטחון שצה"ל מעניק למדינת ישראל.
כאשר פרצה המלחמה, ממשלת ישראל העבירה תקציבים ורכשה עבור צה"ל את המלאים הזמינים מכל דבר. אבל עכשיו המלחמה הסתיימה - ובאוצר אומרים בצדק למערכת הביטחון: חגיגת ההוצאות בלי לדפוק חשבון הסתיימה.
הדבר הראשון שבאוצר מבקשים - לעשות סדר בימי המילואים, בייחוד במפקדות המיוחדות במנהלות. אלפי חיילי מילואים הפכו את השירות כרגע למסלול לסגירת משכנתה. באוצר אומרים שאין סיבה שבבסיס עורפי יוצבו חיילי מילואים כשומרים בש"ג, כאשר מרבית הזמן חיילי המילואים רק רשומים במילואים ובפועל הם בעיסוקם היום יומי האזרחי, ומדי כמה ימים הם קופצים למשמרת בצבא.
באוצר הציגו שורה של הוכחות לניהול תקציב רשלני של צה"ל, למשל תשלומי שכר דירה על מבנים בבנייני משרדים במרכז הארץ בעלויות גבוהות ממה שמשלמים משרדי ממשלה אחרים. סוגיה נוספת היא טענה על ניפוח עלויות של רכש שצה"ל מבצע.
באוצר לא מתכוונים לוותר לצה"ל: הם דורשים שהוא יבצע התייעלות של עשרה אחוזים מהתקציב. הם מצביעים על הסעיפים שאין בהם כל פגיעה בכוח הלוחם אלא להיפך. לטענת האוצר, צה"ל העביר את המשקל התקציבי דווקא למפקדות ולג'ובניקים - למשל סוגיית הפטור מתשלום מס על הנופש המבצעי גם למי שאינו לוחם או תומך לחימה, וכן גם לפקידים במשרד הביטחון .