בחיל האוויר הישראלי מוטרדים מהתרחבות הטורקית בדגש על חסימה של נתיבי התעופה בצפון ומזרח הים התיכון. וכן מהחשש כי הם יציבו בסוריה מערכות מכ״מ ומערכות נ״מ וינסו להגביל את חופש התנועה האווירית של חיל האוויר, שזוכה היום לחופש תנועה כמעט מלא מאיראן, עיראק, סוריה ולבנון. מהלך זה מאפשר לחיל האוויר מסדרון גישה נח ובטוח לאיראן, במקרה וישראל תידרש לשוב ולפעול מעליה.
ישראל רואה בברית עם קפריסין ויוון ברית אסטרטגית. יוון מחזיקה חיל אוויר טוב עם מטוסי F35 וכן מטוסי F16 מתקדמים. קפריסין מחזיקה חיל אוויר קטן אבל עם יכולות של מסוקי קרב ומסוקי תובלה. במהלך מלחמת ״עם כלביא״ הפכו נמלי התעופה של קפריסין כאלבניה לצי המטוסים האזרחי של כל חברות התעופה הישראליות: אל על, ארקיע, ישראייר, כאל ואייר חיפה. בעבר חיל האוויר התאמן בשימוש במסלולי שדות התעופה בקפריסין כשדות לחופים במקרה ומסלולי בסיסי חיל האוויר יצאו משימוש בשל מתקפות טילים.