סרן ס' נדרש להגיע למעלה ההר. הוא היה אמור לפגוש את הלוחמים שלו, שהתקדמו במסלול הנסיעה הזה דקות קודם לכן. לאחר טיפוס ארוך הוא הגיע לחניון במצפה "אופיר", מעל ליישוב בני יהודה שברמת הגולן. לאחר הפוגה קצרה, שבמהלכה הלוחמים ביצעו סקירה של השטח, הם נערכו לשלב נוסף במסע.
לוחמי היחידה הם לוחמי חי"ר מיומנים ברמה של לוחמי סיירות, אך יש להם יכולות ייחודיות הכוללות נהיגת שטח במגוון כלי רכב צבאיים, יכולות ניווט, וכן יכולת לתפעל מגוון רחב של תקלות ולהשמיש כלי רכב תקולים בעומק שטח אויב.
אתמול סיימו לוחמי מחזור מרץ 2025 את אחד מציוני הדרך של ההכשרה. לפני שבועיים הם יצאו מאזור אילת. בכל אחד מהג'יפים הצבאיים הפתוחים מסוג האמר השתתפו שלושה לוחמים ומפקד. במשך שבועיים עברו הלוחמים הצעירים נהיגות שטח ביום ובלילה. הם חצו את כל הערבה, את הנגב, את מדבר יהודה, והשבוע הגיעו לבקעה ומשם לרמת הגולן. את כל הנהיגה ביצעו בערוצי נחלים, בוואדיות או בטיפוס על הרים, בדרכי השטח הקשות ביותר הקיימות בטופוגרפיה של ישראל.
כל הלוחמים בבלנ״מ מאותרים כבר בהליך הגיוס הראשוני ומגיעים לגיבוש סיירות. כל מי שמתקבל נדרש, כמו בכל סיירת, לחתום מראש על שנת קבע. את הטירונות מבצעים בבא"ח צנחנים. עד לאחרונה את האימון המתקדם ביצעו ביחידה, וממחזורי הגיוס הבאים יבצעו הלוחמים את האימון המתקדם בבא"ח צנחנים. בסיום האימון המתקדם הם מוסמכים לרובאי 07, ולאחר מסע כומתה של 45 קילומטרים מקבלים את הכומתה האדומה.
"הם נדרשים להתמודד לבד - לעבור תוואי שטח מורכב בלי לפגוע ברכב"
היחידה הוקמה בשנת 1995, תחילה ככוח שתפקידו ניוד כוחות של סיירות מיוחדות לעומק שטח אויב. היחידה הייתה קטנה, עם יכולות שנשמרו למשימות ייחודיות בלבד. הבלנ"מ נתפסה בצה"ל ככוח למשימות "בוטיק". המהפך התרחש במלחמת לבנון השנייה, אז הבינו בצה"ל כי הצבא זקוק ליכולות ניוד לתוך ובתוך שטח אויב. בעקבות זאת החלו להכשיר מחלקות "פתן" חטיבתיות ומחלקות ניוד גדודיות.
במלחמה האחרונה ראו שהשיטה עובדת, והבינו כי יש צורך ביחידת ניוד בכל אוגדה מתמרנת בצה"ל - יחידה שתהיה מעל יחידות הניוד החטיבתיות ("פתן") ומתחת ליחידת הבלנ"מ, שאמורה לפעול במרחבי העומק של האויב. "כרגע עובדים בצה"ל על הרחבת יכולות הניוד בצבא. הפלוגות החדשות באוגדות יורכבו מכוחות סדיר ומילואים, בהתאם לאוגדה", אומר סרן ס'.
בחזרה לשטח ולמסע ההכשרה של הלוחמים: "הם מגיעים אחרי שלמדו נהיגה חשוכה בתנאי שטח מורכבים, בעיקר בדרום ובמדבר יהודה, והעמקה בעולמות המכונאות והחילוץ המתקדם. הם מתנסים בתרחישים כמו פשיטה שבה ההאמר נתקע, והם נדרשים להתמודד לבד - לעבור תוואי שטח מורכב בלי לפגוע ברכב.
"על כל כלי יש מפקד, והוא אחראי לתת דגשים ללוחמים הצעירים. כל המפקדים בפלוגה ביצעו פעילות מבצעית רבה בעזה, בלבנון ובסוריה", מספר סרן ס'. הייחודיות ביחידה היא שהלוחם מחליף כל פעם כוח. אמנם הוא פועל בצוות אורגני של 12 לוחמים ומפקד צוות, אך "אנחנו יחידה חוברת - וכשאתה חובר לכוח, אתה חלק מהכוח. יש לך את הצוות שלך ביחידה, ואיתו אתה חובר לכוח אחר, ועדיין פועל במסגרת האורגנית שלך", מסביר סרן ס'. הוא מוסיף כי בין מבצע למבצע יש שונות בהפעלת הפלטפורמה של היחידה ובאופי הפעילות: "תלוי סוג המבצע, ותלוי אם אתה כוח עתודה (פינוי) או פועל פיזית עם הכוח במבצע.
"כשחוברים לגדוד מסוים אנחנו תחת פיקוד מלא שלו. מפקדים מבקשים את היכולות של היחידה מתוך הבנה שהלוחמים שלנו הם הטובים ביותר במקצוע - זה הדבר היחיד שהם עושים בשירות הצבאי שלהם, מהבוקר עד הלילה". לוחמי היחידה לומדים מכלל האירועים המבצעיים בצה"ל הקשורים לניוד כוחות. כך למשל למדו מאירוע בה"ד 1 ברפיח, שבו הופעל טיל נ"ט על האמר שהוביל כוח הנדסי. באירוע נפל מפקד הכוח ועוד שלושה קצינים שהיו צוערים, וחייל נוסף נפצע קשה.
"למרות שהאירוע לא התרחש עם כוח של היחידה, הפקנו ממנו לקחים לעצמנו - באופן תכנון והוצאת משימה, ודייקנו את נוהלי הקרב", אומרים ביחידה.
"כן נכון לנסות פיילוט של צוות לוחמות מצומצם למשימות ספציפיות"
למרות שיחידת העילית "יהל"ם" של חיל ההנדסה הקרבית החלה לשלב לוחמות במסלול, בבלנ"מ טרם הצליחו לשלב לוחמות. "היו שני פיילוטים שלא צלחו, הופקו לקחים, וינסו לעשות פיילוט חדש. צריך לחשוב עד איזה עומק נשים חוצות גבול לשטח אויב. המשימה שלנו היא לתמרן בעומק - לעיתים יחד עם יהל"ם בהנחת מטענים, ולעיתים עם סיירות אחרות. כל מדינה היא בפני עצמה. אני חושב שכן נכון לנסות פיילוט של צוות לוחמות מצומצם למשימות ספציפיות", אומר אחד ממפקדי היחידה.
סגן א', מפקד צוות ביחידה, מוביל את צוותו במסע מדרום לצפון. "יצאנו משדה אליהו דרך בית שאן, עכשיו אנחנו במצפה אופיר. אתמול עשינו מקטע מגילגל עד יבניאל, ואז נהיגה חשוכה עד ניר דוד. המורכבות היא בקריאת השטח. נהיגת יום ונהיגת לילה הן אתגר שונה לגמרי. ביום האתגר הוא קריאת השטח, ובלילה הדיוק בביצוע.
"הלוחמים יידרשו למשימות ייחודיות, כמו חציית תעלה נגד טנקים. אנחנו מסוגלים לכל דבר - שום דבר לא יכול לעכב אותנו". לדבריו, הלוחמים הצעירים מתנסים בנהיגת שטח מורכבת וארוכה: "זו הפעם הראשונה שהם נוהגים בשטח באמת. אחרי שבטירונות נגענו בנהיגה בסיסית, עכשיו הם חווים נהיגה 'הארדקור’".
סגן א' צמח ביחידה כלוחם. "בשבעה באוקטובר הייתי בסוף ההכשרה בגדוד גפן של בה"ד 1. נלחמתי ביישובי העוטף, תמרנו שבועיים כלוחמי חי"ר ברצועה, ואז קיבלנו דרגות. חזרתי ליחידה לחופשת שבת, וביום ראשון חזרתי לתמרון של עוד חודשיים־שלושה כמפקד ביחידה", הוא מספר. לדבריו, ההבדל בין להיות חייל לבין להיות מפקד אינו גדול, למעט שינויים קלים שנעשו לאורך השנים.
הלוחמים רואים בשבועיים של נהיגות השטח חוויה משמעותית. "המסע הזה נועד לפתח מקצועיות בנהיגה, להכיר את הארץ ואת השטחים, ללמוד הכול מקרוב. כולם מתנסים בנהיגה בסופו של דבר. "מה הכי קשה? הנהיגות החשוכות - להבין בדיוק איך לבצע. זה שבועיים כיפיים, מלאים בנופים ונהיגות", אומר אחד הלוחמים הצעירים.