מתנגד הפלות שתומך בישראל - עדיף פי אלף על כל ליברל אנטישמי | מאיר עוזיאל

יש אנשים שנלחמים למען פתיחות וחופש דעות אבל לא ייתנו לאנשים שהם לא מסכימים איתם להשמיע את דעתם

מאיר עוזיאל צילום: אריק סולטן
שיפודים
שיפודים | צילום: איור: אופיר בגון

אומן ראש השנה

באומן מתפללים עכשיו ונאנחים אלפי ישראלים שהצליחו להגיע לאוקראינה. מי שלא שמע אנחה על קבר רבי נחמן שם באומן, לא שמע אנחה מעודו. אני שמעתי. אוייי מעומקא דליבא וממעמקי דְּכְּרֵסָא, כמו שלא שמעתי ולא השמעתי מעודי.

הייתי באומן בשליחות עיתוננו בין ראש השנה ליום הכיפורים 1993. ראש השנה תשנ"ד. ה׳ אלפים חסידים היו שם יחד איתי, זה היה לפני למעלה מ־30 שנה. כל העולם נראה אז אחרת. אוקראינה רק נפרדה אז מרוסיה, והנסיעה אליה התחילה להיות אפשרית, וחסידי רבי נחמן מברסלב החלו לנהור. ביליתי שם כעשרה ימים, ופרסמתי כתבה במוסף זה.

עשיתי הרבה משימות עיתונאיות בחיי, אבל את זאת אני זוכר יותר מאשר אחרות. המון תמונות בראש יש לי משם, הרבה דברים ספגתי. זו לא הייתה דווקא חוויה דתית, כמו שניתן לחשוב. אלו היו חוויות והבנת דברים באלף צורות אחרות. כשהייתי באומן ראיתי את עיירות היהודים העתיקות מול עיניי. הייתי אז גם בברדיצ'ב, גם במדז'יבוז', גם בברסלב ועוד, ובעיקר בנופים שסביב. הכל סביבי היה אדמה שעליה דרכו יהודים מאות שנים.

הלכתי פה ושם, נקלעתי ליריד בכיכר קטנה בעיירה ובו אישה אחת במטפחת לראשה מכרה עז. תמונה מהצגה בהבימה. לא קניתי, אבל ראיתי איך נראה יריד בעיירה. עוד תמונה ועוד נקבעו לי בראש. וגם למדתי משהו מכתבי רבי נחמן מברסלב. רבי נחמן אמר דבר נפלא שאני רוצה לחזור עליו. כך אמר: "מספרים שיש עולם הבא. אני לא יודע אם זה נכון. אומרים גם שיש עולם הזה. אני גם לא יודע אם זה נכון. יכול להיות. מה שבטוח הוא שאנחנו נמצאים בגיהינום".

מי אדם ומי לא

אני בעד זכות האישה להפלה. 100% בעד. אני מתנגד להגבלה על הפלות. מתנגד מאוד. אבל מי שנגד הפלות, והוא גם תומך בישראל, טוב בעיניי פי אלף כאדם מכל מי שבעד זכות האישה להפלה והוא נגד ישראל.

אם הייתי צריך לבחור מי אדם טוב יותר, ומי אדם מוסרי יותר, ומי בעד זכויות אדם יותר, ומי חשוך פחות, לא הייתה לי בעיה לבחור: זה שתומך בישראל.

הייתי מתווכח איתו בנושא ההפלות, מתווכח מר. אולי היינו חלוקים בעוד נקודות, אבל אם הוא בעד ישראל הוא בפירוש וללא ספק אדם טוב, מוסרי ואנושי יותר מכל אדם שנגד ישראל. אני לא אומר את זה כי אני יהודי, או כי אני ישראלי.

הרבה פעמים בחיי אמרתי לעצמי שאני מקווה שאם לא הייתי יהודי, אלא גוי גמור, בן למשפחת כורים מצרפת, או בעל תואר אצולה נורדי, או פיורנטיני, או הודי מיוחס, או רופא מקנדה צאצא לאינדיאנים, או אופה מפרו עם תווי פנים בולטים של אינקה, לו הייתי אדם בלי טיפת דם יהודי אלף דורות אחורה, הייתי בעל ערכי אמת אנושיים, ולכן אוהד ישראל.

אני פוחד ממש לחשוב שאילו לא הייתי יהודי, הייתי מסוגל להשתייך לקבוצה של בני האדם המושחתים מוסרית שהם נגד ישראל. אני מכיר את עצמי. אני יודע איך אני מביט על העולם ועל זכויותיו האנושיות של האדם, על הטוב לעומת הרע. זה לא היה קורה לי.

מחשבות כאלה עלו לי שוב מול הרצח של צ'רלי קירק אוהד ישראל. אגב, מעצם היותו אוהד ישראל הוא גם קיבל למעשה את היחס הפתוח המקובל בישראל כלפי הפלות, או הומוסקסואליות. הוא לא התנה את תמיכתו בישראל בנקודות האלה, שבהן הייתה לו השקפה אחרת מאשר בתל אביב ביום מצעד הגאווה. הוא היה כאן, הוא ידע הכל, הוא לא הציב שום תנאים באהבתו את ישראל ואת עם ישראל, כי אוהד ישראל אנושי יודע בתוך תוכו את סדר העדיפויות. רמת המוסר שלו מעמידה במקום גבוה את זכות ישראל לחיות, וההתייצבות של אדם כזה לצד ישראל והעם היהודי היא מעל הרבה מחלוקות אחרות.

וזה מה שאמרתי בהתחלה: מי שאומר שהוא בעל ערכים שמרניים, אבל הוא גם תומך בישראל, טוב בעיניי פי אלף כאדם מכל מי שמכריז שהוא בעל ערכים ליברליים, אבל הוא נגד ישראל.

הסליחות של טלי

טלי גוטליב, הגזמת. יודנראט? אני מעריך רבות מהאיכויות שלך, אבל עברת את הגבול. בקשי סליחה עד יום הכיפורים. למרות הג'ורה הקבועה שיוצאת מהפה בחלק מההפגנות, את לא היית צריכה להגיע לרמה הזאת. לא אומרים ליהודי: אתה יודנראט.

לפני כשנה הייתי בלודז' שבפולין. שם היה גטו ושם היה יודנראט. עמדתי באזור שבו בשנת 1942 נשא ראש היודנראט רומקובסקי נאום מזוויע ובו הוא דרש מהיהודים לתת את הילדים שלהם לגרמנים, כדי שהיהודים המבוגרים יושארו בחיים. נורא מזה אין.

חמאס רוצה להביא אותנו שוב למצב שבו הוא ימנה יודנראטים ליהודים, כדי שיסייעו לחמאס בהשמדה שלנו. את נלחמת בזה בטווח הארוך, אבל אל תקראי למאבטח בבית משפט יודנראט. אל תשווי. אל. פניתי אלייך כדי לדבר איתך על הנושא הזה. לא ענית, לא חשוב. רק בקשי מהמאבטח סליחה עד יום כיפור.

הייתכן שאין אכיפה בררנית?

האם יכול להיות שאין אכיפה בררנית בישראל? חוקר משפט פרסם מאמר מהפכני. כותרתו: אין אכיפה בררנית בישראל. הוא ניסה להוכיח שבישראל אין אכיפה בררנית, וכי כל קבוצה בחברה הישראלית מקבלת יחס שווה ממערכת המשפט, מהמשטרה, מהחקירות, מהיועצת המשפטית לממשלה, מהתקשורת, מבית המשפט העליון.

במחקר הזה אין באמת הוכחות משכנעות, אבל החוקר בכל זאת התאמץ להוכיח בכל מיני דרכים שבעצם אם מסתכלים ובוחנים היטב, אפשר להגיע גם למסקנה מעניינת, עד כמה שהיא נראית מופרכת, והיא, שאין אכיפה בררנית בישראל, ושמתייחסים לכל קבוצה ולכל מחנה פוליטי באופן ממש שווה במערכות המשפט.

פינת השלולית

על חטא שחטא צפרדע שגרם לנסיכה לחשוב שאם היא תנשק אותו הוא יהפוך לנסיך, והוא לא הפך לנסיך. כל צפרדע כזה - מהר נא לבקש ממנה סליחה לפני יום הכיפורים. 

תגיות:
מאיר עוזיאל
/
שיפודים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף