הפרקליטות והתביעה המשטרתית, הייעוץ המשפטי, בתי המשפט העוסקים בתחום האזרחי והפלילי וכמובן בג"ץ – כולם חוסים תחת השם הכללי "מערכת המשפט", אך בפועל מדובר בכמה מערכות שונות ונפרדות. הפרקליטות והתביעה המשטרתית מייצגות את המדינה בבתי המשפט בכל סוגי התיקים בתחום האזרחי והפלילי; והייעוץ המשפטי מכווין את פעולת משרדי הממשלה. הפרקליטות, התביעה המשטרתית והייעוץ המשפטי הם חלק ממערכת אכיפת החוק, שהיא חלק מן הרשות המבצעת; ואילו בתי המשפט אינם חלק מן הרשות המבצעת, אלא הרשות השופטת.
בשנים האחרונות רווחת בציבור ובקרב חברי כנסת ושרים מגמה של ביקורת קשה על "מערכת המשפט". פעמים רבות הביקורת מתייחסת למערכת המשפט כאל גוף אחד כללי והומוגני, ולעיתים מתוארת מערכת המשפט כאיזו מועצת חכמים של זקני ציון במשפט, שיושבת ומתכננת פרוטוקולים לפגיעה בציבור. המציאות רחוקה מכך. הביקורת הכללית, הקשה והרחבה כורכת בכריכה אחת את מערכת אכיפת החוק ואת הרשות השופטת, והיעדר המיקוד מקשה על זיהוי התיקונים הנדרשים.
מן ראוי ליצור הבחנה ברורה בין מערכת אכיפת החוק לבין בתי המשפט שהם הרשות השופטת.
כאמור, מערכת אכיפת החוק היא חלק מן הרשות המבצעת, ונכללים בה הייעוץ המשפטי, הפרקליטות והתביעה המשטרתית. למערכת זו יש כוח עצום ורב, ובצד הכוח הרב חסרה ביקורת אפקטיבית. הכוח הרב נובע בין היתר מהמעמד העליון שיש לייעוץ המשפטי, שבכוחו לתת הוראות לכלל משרדי הממשלה ואף לממשלה עצמה. כמו כן, הכוח נובע מהאפשרות של הפרקליטות והתביעה המשטרתית להביא לסיום חייו הרגילים של אדם באמצעות נקיטת הליכים משפטיים נגדו – בדרך של חקירה, תביעה או כתב אישום.
היעדר הביקורת על מערכת אכיפת החוק נובע בין היתר מכך שמערכת זו עצמה היא המפקחת על יתר מערכות הרשות המבצעת, ולכן קשה ליצור בתוך הרשות המבצעת מערכת שתפקח על מערכת אכיפת החוק. קושי זה הוכח אמפירית, משלא צלח הניסיון להקים גוף ביקורת אפקטיבי על עבודת הפרקליטות.
חלקה הגדול של עבודת הפרקליטות והתביעה המשטרתית אינו מגיע לעיני הציבור והתקשורת, ומבוצע בידי אלפי עובדי מדינה מסורים – שברובם המכריע עושים עבודה טובה. ועדיין, מי שתפקידו להגן עלינו, האזרחים, מפני מערכת אכיפת החוק הוא מערכת בתי המשפט. לשם כך על הרשות השופטת להיות חזקה ועצמאית, ובעיקר משוחררת וחופשייה מהשפעות בלתי ענייניות של מערכת אכיפת החוק. כיום קשה לקדם את רעיון המעמד העצמאי והחזק לבתי המשפט. עצם העלאת הרעיון נחשבת לפעולה שמאלנית אנטי־ממשלתית. תפיסה זו שגויה בעיניי. כל אזרח אמור להיות מעוניין שהרשות השופטת תהיה עצמאית וחזקה ככל האפשר, כדי שתוכל להגן עליו מפני עוולות שעשויות הרשות המחוקקת או הרשות המבצעת לבצע כלפיו.
כל מי שחושב שפגיעה במעמד השופטים ובעצמאותם תשפר את איכות חייו – יש לי חדשות בשבילו. החלופה לבתי משפט חזקים ועצמאים היא הפקרת האזרחים לידי זרועותיהן השונות של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, ובכלל זה משרדי הממשלה השונים ומערכת אכיפת החוק.