במסגרת הניתוח, נערך מעקב של למעלה מעשור אחר כל נבחני המיצ"ב בכיתה ח' בשנים 2003-2002, כאשר לגבי כל הנבחנים הושלם המידע האמור באשר לזכאותם לתעודת בגרות ולרמת הישגיהם בבחינות הבגרות, הישגיהם בבחינה הפסיכומטרית (אלה שנבחנו בה), ובהמשך לגבי קבלתם למוסדות להשכלה גבוהה המעניקות תואר אקדמי.
ממצאי המחקר מעלים, כי להישגי המיצ"ב בכיתה ח' בארבעת תחומי הדעת שנבדקו (מתמטיקה, מדעים, אנגלית ושפות-נאם עברית וערבית) קשר חזק ויכולת ניבוי גבוהה לגבי הישגי הנבחנים בהמשך הקריירה הלימודית. באופן מפורט נמצא, כי עם העלייה בהישגי הנבחנים במיצ"ב בכיתה ח', עולה בהתאמה שיעור הזכאות לתעודת בגרות בכלל, ולתעודת בגרות איכותית (העומדת בדרישות סף הקבלה לאוניברסיטאות) בפרט.
מעניין לציין בהקשר זה, כי ברבע העליון של הישגי המיצ"ב, קיים דמיון רב בין מגזרי המערכת השונים - כ-73% אחוז בממוצע מבין הנבחנים ברבע העליון של ההישגים בחינוך הממלכתי-יהודי, בחינוך הממלכתי-ערבי ובחינוך הדתי המשיכו לימודים בהשכלה הגבוהה. גם ביתר המדדים, ניתן לראות דמיון בין מגזרי המערכת השונים.