כמו בשנים קודמות, יוטל מהיום סגר כללי על יו”ש ורצועת עזה עד לתום חג העצמאות, מחרתיים בלילה. הסיבה: המתיחות הביטחונית הגבוהה במיוחד בגלל גל הטרור הנמשך כבר יותר משנה.

הופעות יום העצמאות 2023: מי האמנים שיופיעו בעיר שלכם?

כוחות התגבור הגדולים שהוקצו ליו”ש ולבקעת הירדן ייקחו חלק בפעילות השוטפת של היחידות הנמצאות בתעסוקה מבצעית, כדי לסכל ניסיונות לבצע פיגועים, אם יהיו כאלה, ולתגבר את האבטחה על צירי התנועה המרכזיים ועל היישובים.

במערכת הביטחון מעריכים כי לארגוני הטרור מוטיבציה גבוהה לבצע פיגועים במהלך יום הזיכרון ויום העצמאות, יותר מאשר בימים רגילים.

גם המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת האירועים וברחבי הארץ יופעלו כ־30 אלף שוטרים, לוחמי מג”ב ומתנדבים במשימות אבטחה, שמירה על הסדר והכוונת התנועה.

במחוז ירושלים, תחת פיקודו של ניצב דורון תורג’מן, יתפרסו מאות שוטרים, לוחמי מג”ב ומתנדבים ברחבי העיר, תוך דגש על האירועים המרכזיים שאליהם יגיע ציבור גדול במיוחד.

מערך הביטחון השוטף והאבטחה בעוטף ירושלים יתוגבר ותבוצע פעילות מוגברת נגד שוהים בלתי חוקיים ונגד המסייעים להם, תוך מתן דגש לאכיפה נגד מסיעים, מעסיקים ומלינים שלא כחוק. בנוסף יוקמו מחסומים נייחים וניידים ברחבי העיר וניידות תנועה יתפרסו בכבישים. גם מוקד 100 של המשטרה יתוגבר כדי לתת מענה לפניות הציבור.

בבירה יונהגו שינויי תנועה: בערב יום הזיכרון, שיתקיים בשני נערב, ייחסם לתנועה ציר בורג, בין אגריפס לרבין, בין השעות 8:00 ל־14:00. בין השעות 18:00 ל־23:00 ייחסמו לתנועה הצירים: שער יפו, מעלה השלום – מהכלבייה עד האשפות ודרך העופל - מגת שמנים עד האשפות.

ביום הזיכרון וערב יום העצמאות שיחולו מחר יתפרסו שוטרי מחוז ירושלים בבתי העלמין כדי לאבטח את הטקסים השונים ואת טקס הזיכרון הממלכתי בהר הרצל. שוטרים סמויים וגלויים יוצבו במקומות בילוי וברחבות הבמות לאבטחת החוגגים, לשמירה על הסדר ולמניעת פשיעה. תתוגבר האכיפה נגד עסקים שימכרו משקאות אלכוהוליים לקטינים ונגד מפעילי זיקוקים בניגוד לחוק.

יונהגו שינויים בהסדרי התנועה, בצירים כביש 16 לכיוון הר הרצל, ביציאה במחלף רבידה לכיוון גבעת שאול וביציאה מדרך עין כרם לכיוון הר הרצל. ברחבי הבירה ייחסמו צירים נוספים לאורך היום והערב. הציבור המעוניין להגיע להר הרצל מתבקש לחנות בחניונים קרובים (טדי, גן חיות, חניון הלאום, הגן הטכנולוגי (גט”י), אולמי נוף, רכבת מלחה ובנייני האומה), ולהשתמש בתחבורה הציבורית.

ביום הזיכרון יופעל שירות מתוגבר של הרכב הקלה לכיוון הר הרצל, לקראת הטקס ובחזרה, עם סיומו. בערב יום העצמאות תופסק תנועת הרכבת הקלה בין התחנות ספרא־הטורים בשני הכיוונים, מהשעה 20:00 ועד לבוקר שלמחרת.

ביום העצמאות תתמקד פעילות המשטרה בפארקים ובאתרי הטבע, וכן באירועים במשכן הנשיא, בבנייני האומה, בתיאטרון ירושלים ועוד.

במשטרה אומרים: “קוראים לציבור לכבד את הימים הללו ואת חשיבותם למשפחות השכולות ולאזרחי ישראל. יש להימנע מפרובוקציות והפרעות לטקסים ולאירועים השונים. משטרת ישראל לא תאפשר גילויי אלימות, הפרת סדר ומעשי ונדליזם”.

במשטרה ממליצים להיעזר באפליקציות ניווט ומדגישים כי חל איסור להטיס רחפנים או כלי טיס אחרים בבירה.

טל לב רם, הפרשן הצבאי של 'מעריב', שוחח מוקדם יותר (שני) עם גדי נס בתכניתו ברדיו צפון 104.5FM והתייחס לכוונת המשטרה לתגבר את הכוחות: "אנחנו כבר סוגרים יותר משנה של הסלמה ביטחונית בשומרון, לכן כל ימי האזכור עם כוננות מיוחדת. אבל נדמה לי שזה מלווה אותנו כבר תקופה ארוכה, אז יש סגר ויש הרבה מאוד כוחות שישארו בחג הזה באבטחת צירים גם ביהודה ושומרון וגם בבקעת הירדן. מן הסתם הימים הללו הם ימים שיש בהם מוטיבציה לארגוני טרור לבצע פיגועים. מעבר לזה, אני חושב שהזירה הצפונית נמצאת במגמת ירידה מסוימת אל מול המתיחות שהכרנו, כך שאני לא רואה משהו חריג ביום הזיכרון, יום העצמאות, הזה לעומת יום העצמאות הקודם שגם הוא היה מתוח מבחינה ביטחונית".

עוד, התייחס לדיווחים זרים על תקיפה ישראל בסוריה הלילה: "הדיווחים הם על קו הגבול. הפעילות שם בשנים האחרונות, על איזור קו החזית של רמת הגולן הוא בעיקר פעילות של בכירי חיזבאללה שפועלים שם על הגבול גם כדי לאסוף מודיעין לטובת חיזבאללה בלבנון וגם כדי להכין תשתיות של טרור. לכן, מדי פעם אנחנו רואים תקיפה של איזה מוצב או עמדה. כאשר אותן עמדות, הן מעורבות בחסות הצבא הסורי, יש שם על פי החשד הישראלי אותו ארגון שהוא בן חסות של חיזבאללה, לכן זה לא משהו מאוד חריג. גם אם הוא נכון, הוא לא איזה דיווח חריג ותלוש מהמציאות. זה לא נראה לי בשלב הזה משהו חריג שצריך להטריד, בטח את תושבי הצפון". 

לב רם ציין כי "בהתחלה יש איזו שהיא מדיה של ירידה ברמה של התרעה וכוננות, אבל בסופו של דבר נשארנו עם שני אירועים גדולים בצפון. אחד, זה אירוע חד משמעי של פיגוע במגידו שברור שחיזבאללה עומד מאחורי וזה אירוע שילווה אותנו תקופה ארוכה, לא משנה מבחן התוצאה אלא מבחן הכוונה - לעשות פיגוע בלב ישראל שדורש גם הרבה תעוזה, זו אמירה. גם ירי הרקטות שהיה, האירועים הללו תמיד ירשמו בפנקס שקיים ובפעם הבאה זה לא מתחיל מאפס, אין ספק שהאירועים הללו משמעותיים עם משמעויות גם לעתיד. אבל כרגע המתיחות היא מאחורינו בכל מה שקשור לזירה הצפונית. אני לא מדבר על הזירה הפלסטינית ששם הכוננות וכל הדברים האלה, גם אם נגמר המרדאן זה לא משנה, זה מלווה אותנו יותר משנה. אני מקווה באמת שהחג הזה יעבור בשקט מהבחינה הזאת".  

בהמשך, עדכן לב רם באשר לזירה הדרומית: "חמאס בינתיים יש לו את הפטנט שלו - הוא לא ממש רוצה את ההסלמה ברצועת עזה, אז הוא מפעיל צירים בכל מה שקשור לחמאס בלבנון, 34 רקטות נורו מלבנון על ידי השלוחה הזאת. מתוך ה־34, 25 רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל, ז"א שהירי הרבה יותר מדוייק, אז זה מראה על מגמת שיפור. בנוסף, יש לך את הניסיון להכניס טרור דרך יהודה ושומרון, כל עוד אין הסלמה ברצועה, אז זה משרת לו את האינטרסים. אלא מה, ככל שתהיה הסלמה בהר הבית, במזרח ירושלים, אירועים קיצוניים ביהודה שומרון, בסופו של דבר לחמאס יהיה קשה מאוד או לא לאפשר לארגונים אחרים לא לירות כשהוא בעצמו לא יפעל. כך שאם נראה הסלמה בזירה הפלסטינית זה יגיע בסופו של דבר גם לדרום, אבל זו לא הנחת המוצא כרגע". 

"זה לא שונה בהרבה מכל השנים אבל השנה הזאת היא יותר מתוחה, יותר פיגועי טרור, יותר הרוגים לצערי, שנה לא קלה ולכן גם יום העצמאות הזה יעמוד בסימן שלצד הזיכרון השכול והיחד של עם ישראל, יעמוד לצד כוננות גבוהה כוחות רבים שיעמדו תחת הגזרות הללו, גם ירושלים, גם יהודה ושומרון וגם בקעת הירדן", סיכם.