49% מהישראלים מצהירים כי הם גאים מאוד להיות ישראלים - ירידה של 7% לעומת אשתקד. כך עולה מסקר "מעריב" שנערך לרגל יום העצמאות ה־75 של מדינת ישראל על ידי ד"ר מנחם לזר, מנהל מכון פאנלס פוליטיקס. מפילוח תשובות המשתתפים בסקר עולה כי הרוב של מי שהגדירו עצמם כאנשי ימין גאים מאוד להיות ישראלים, לעומת 22% בלבד ממי שרואים את עצמם אנשי שמאל. בסך הכל השיבו 81% מהנשאלים כי הם גאים מאוד או די גאים להיות ישראלים.

"חלקת אלוהים אחת קטנה": הסיפור המרגש מאחורי דבריו של הרצוג בכותל
הרצוג בטקס הממלכתי: "מחיר המחלוקת הפנימית כבד מאוד, אך יש לנו צבא אחד"

25% מהישראלים סבורים על פי הסקר כי ישראל היא מקום טוב לחיות בו, ו־43% נוספים השיבו כי די טוב לחיות בישראל (68% בסך הכל). גם כאן חלה ירידה לעומת אשתקד, אז אמרו 78% מהישראלים שטוב לחיות כאן. מהפילוח עולה כי על רקע השסע הפוליטי־חברתי, 36% ממצביעי הימין חושבים שטוב מאוד לחיות בישראל, לעומת 8% בלבד מאנשי השמאל. 35% מהמשתייכים למחנה השמאל השיבו כי לא כל כך טוב לחיות בישראל של 2023. רוב הישראלים מרוצים מהחיים בישראל, בין אם במידה גבוהה (41%), או בינונית (50%).

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון ביד לבנים. ללא קרדיט

אחד מכל שלושה ישראלים: עתיד המדינה נמצא בסכנה
על פי תשובות המשיבים, השסעים המסוכנים ביותר להמשך קיומה של ישראל כעם וכחברה הם בין התומכים ברפורמה למתנגדיה (26%) ובין ימין לשמאל (22%). אנשי ימין מדגישים יחסית יותר את השסע בין ימין לשמאל (26%) ואנשי שמאל – את זה שבין דתיים לחילונים (21%).

גם השנה רוב הישראלים (57%) מאמינים שישראל היא עובדה קיימת. 30% סבורים שקיומה נתון בסכנה ממשית והשאר אינם יודעים. אנשי ימין ברובם (60%) חושבים שישראל היא עובדה קיימת, ואילו אנשי שמאל חלוקים בין 44% שסבורים כך ל־41% שחושבים שקיומה נתון בסכנה.

אחד מכל שלושה ישראלים: עתיד המדינה נמצא בסכנה (צילום: מעריב אונליין)
אחד מכל שלושה ישראלים: עתיד המדינה נמצא בסכנה (צילום: מעריב אונליין)

על פי המשיבים, שתי הבעיות הדחופות ביותר בישראל הם משבר הרפורמה (22% מכלל המשיבים ו־55% מאנשי שמאל) ויוקר המחיה (19%). אנשי ימין הדגישו יותר את הטרור הפלסטיני (38%) ואת הגרעין האיראני (30%). המשיבים נחלקים במידה שווה בין 35% שאופטימיים לגבי שיפור במצב הכלכלי של ישראל בעשור הקרוב לשיעור דומה של פסימיים בעניין זה. בנוגע לפערים החברתיים, יש יותר פסימיות (55%) מאופטימיות (35%, בעיקר בקרב מצביעי שמאל – 74%).

מצב דומה עולה גם מסוגיית המצב הביטחוני בעשור הקרוב. 45% אופטימיים, לעומת 44% פסימיים, בעיקר בשמאל (67%). הרבה יותר חילונים אמרו שהם די פסימיים לעומת הדתיים והחרדים (38% לעומת 25%).

מה דעתכם על הרפורמה המשפטית? (צילום: מעריב)
מה דעתכם על הרפורמה המשפטית? (צילום: מעריב)

תפקוד חברי הכנסת והשרים: רק %8 מהציבור נתנו ציון גבוה
ומה בנוגע לנבחרי הציבור? ראש הממשלה בנימין נתניהו זוכה לציון נמוך ממחצית מהמשיבים (50%). 31% נותנים לו ציון בינוני ו־19% מעניקים לו ציון גבוה על תפקודו. בסך הכל הציון הממוצע שלו זכה ראש הממשלה הוא 4.1. גם הפעם ניתנים הציונים הנמוכים מאנשי שמאל ומרכז - תמונה הפוכה לזו של יום העצמאות אשתקד, אז קיבל נפתלי בנט ציונים נמוכים בעיקר מאנשי ימין (63%). עם זאת, גם מצביעי הימין מאוכזבים מתפקודו של נתניהו והעניקו לו ציון ממוצע של 5.3.

חצי מהמשיבים סבורים שתפקודו של נתניהו נמוך  (צילום: מעריב)
חצי מהמשיבים סבורים שתפקודו של נתניהו נמוך (צילום: מעריב)

לעומת נתניהו, כלל חברי הכנסת והשרים זכו לציון נמוך מכלל הציבור. 52% מהמשיבים העניקו להם ציון נמוך, 40% בינוני ו־8% בלבד העניקו להם ציון גבוה.

מעל לחצי מהמשיבים סבורים שתפקודם של חברי הכנסת נמוך (צילום: מעריב)
מעל לחצי מהמשיבים סבורים שתפקודם של חברי הכנסת נמוך (צילום: מעריב)

הדעה הרווחת: ההידברות תסתיים ללא הסכמה
יום העצמאות ה־75 של מדינת ישראל עומד בסימן הקרע והפילוג בחברה הישראלית, והדברים משתקפים היטב גם בסקר. רוב המשיבים (58%) סבורים שהרפורמה המשפטית נחוצה, אבל חלוקים לגבי הכנסת שינויים לתוכה, אם בכלל. הדעה הרווות בקרב המשיבים היא ששיחות הפשרה יסתיימו ללא הסכמה (37%). בעיקר סבורים כך אנשי שמאל (50%) וחילונים (43%).

דעות חלוקות בנוגע לגורל ההידברות  (צילום: מעריב)
דעות חלוקות בנוגע לגורל ההידברות (צילום: מעריב)

הציבור הישראלי גם חלוק מה הממשלה צריכה לעשות במצב כזה. אנשי ימין בעד חקיקה חד־צדדית (50%) ואנשי מרכז ושמאל קוראים לגניזת הרפורמה (44% ו־66%, בהתאמה). בסקר האינטרנטי השתתפו 613 משיבים, והוא בוצע על מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר היא 4.1%.