על רקע השסע בחברה הישראלית בסוגיית הרפורמה במערכת המשפט, את רוב הציבור מעניין יותר הטיפול ביוקר המחיה. כך עולה מסקר שערך היועץ האסטרטגי יוסי טאטיקה, יחד עם מנהל מכון פאנלס פוליטיקס ד"ר מנחם לזר, לקראת פתיחת מושב הקיץ של הכנסת מחר.

בסקר מתגלים נתונים מפתיעים באשר לסדרי העדיפויות של הציבור למושב הקיץ של הכנסת. כך כאמור בשאלת הנושא החשוב ביותר לטיפול של הכנסת והממשלה, שלדעת כלל המשיבים הוא יוקר המחיה – 48%. הרפורמה המשפטית מקבלת בולטות נמוכה יותר משמעותית, עם 22% בלבד מהמשיבים שרואים בה את הנושא החשוב ביותר.

גם סוגיית הביטחון האישי, שעלתה לכותרות פעם אחר פעם, נדחקת בסדר העדיפויות, ועל פי הסקר רק 14% רואים בה את הנושא החשוב ביותר. הרחק מאחור מדורגת הסוגיה האיראנית, עם 10% בלבד הרואים בה את הנושא החשוב ביותר שעל השרים והח"כים לטפל בו בחודשים הקרובים.

בפילוח על פי ההצבעה בבחירות העתידיות לכנסת, נמצא הבדל ברור בין מצביעי מפלגות האופוזיציה הנוכחית, ש־60% מבקשים לטפל קודם כל ביוקר המחיה, ורק 15% ברפורמות המשפטיות ו־13% בביטחון האישי. לעומת זאת, בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה קיימת על פי הסקר עדיפות לטיפול ברפורמה המשפטית, אבל גם רבים מהמשיבים סבורים שיש לתת עדיפות לטיפול בסוגיית יוקר המחיה. ואכן 38% ממצביעי מפלגות הקואליציה השיבו כי הטיפול ברפורמה המשפטית במושב הקיץ של הכנסת הוא החשוב ביותר המשפטית, לעומת 31% שרוצים קודם כל טיפול ביוקר המחיה.

מפילוח התשובות על פי ההצבעה למפלגות הגדולות בבחירות 2022, ניתן להתרשם שרוב מוחלט של מצביעי יש עתיד – 64% וכמחצית (כ־49%) מצביעי המחנה הממלכתי מציבים בראש את יוקר המחיה. גם מבחינת מי שהצביעו בבחירות אלו לליכוד, הנושא הראשון בחשיבותו הוא יוקר המחיה – 32%, ורק אחריו באות הרפורמה המשפטית והביטחון האישי – 23% ו־20% בהתאמה.

בפילוח לפי דתיות המשיבים, נמצא שהטיפול ביוקר המחיה הוא בעדיפות גבוהה הרבה יותר לחילונים ולמסורתיים – 53% ו־51% בהתאמה. לעומתם, הדתיים נותנים משקל כמעט שווה ליוקר המחיה ולרפורמה המשפטית – 33% ו־32% בהתאמה. בקרב החרדים, יוקר המחיה חשוב יותר מהרפורמה המשפטית – 36% לעומת 31% בהתאמה.

בסקר האינטרנטי, שהתקיים ב־26־27 באפריל, השתתפו 526 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%.