ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד הציג היום (שני) את ״חוק גיוס לאומי״ בפתח ישיבת הסיעה של מפלגתו. "אני רוצה להגיד משהו לחרדים, אי אפשר להמשיך ככה. זה פצע פתוח. לא יכול להיות שהילדים שלנו ישרתו את המדינה, יסכנו את חייהם, ואתם תגידו, 'זה לא מעניין אותנו. יש לנו כוח פוליטי, ואנחנו נשתמש בו כדי לשחרר את הילדים שלנו ועוד נעלה להם את הקצבאות על חשבונכם'", אמר לפיד.

בתנועה לאיכות השלטון זועמים: "חוק הגיוס החדש יפגע עוד יותר בשוויון"
פטור בלא כלום: הבעייתיות הגדולה בחוק הגיוס החדש שגיבשה הממשלה | טל לב רם

לפיד המשיך ואמר: "אני רוצה להציג בפניכם היום את 'חוק הגיוס הלאומי'. הוא מוכן, הוא נכון למדינת ישראל, הוא יכול לרפא את הפצע הזה בליבה של החברה הישראלית, אבל אני אומר מראש: אנחנו לא נשים אותו על שולחן הכנסת היום בפתיחת המושב. הסיבה שאנחנו לא מניחים את החוק כבר היום על שולחן הכנסת, היא שאנחנו בתוך ההידברות בבית הנשיא. אנחנו עומדים בהסכמים. מה שנידון בבית הנשיא לא יכול להגיע לכנסת. כל עוד ההידברות מתנהלת. גם 'חוק ההשתמטות' שהממשלה רוצה לקדם, לא יכול להגיע לכנסת. זה חלק מההידברות, זה חלק מהנסיון להגיע להסכמות רחבות שיצילו את מדינת ישראל מהמשבר הגדול בתולדותיה".
 
יו"ר האופוזיציה הציג את החוק: "'חוק הגיוס הלאומי' מבוסס על החוק שהעברתי ב-2014, יחד עם בנימין נתניהו. החוק הזה עבר ברוב של 67 נגד 1. מה שמוכיח שניתן להגיע להסכמות רחבות גם בנושא הגיוס. להבדיל מכל התיאוריות, זה חוק שכבר הוכיח את עצמו. בזכותו היתה עליה משמעותית בגיוס חרדים, בזכותו עשרות אלפי חרדים יצאו לשוק העבודה. התיקון המהותי היחיד שעשינו לעומת החוק המקורי, הוא שהורדנו את גיל הפטור ל-22, בהתאם להצעה של צה"ל ומערכת הבטחון. מעבר לזה העקרון היסודי נשאר אותו דבר: כולם מתגייסים. או לצבא, או לשירות אזרחי. יהיה מספר קבוע של תלמידים מצטיינים שיקבלו פטור, אבל מלבדם כולם יגיעו לבקו"ם עם צו גיוס. לצבא תהיה זכות ראשונים על מי שמתאים לשירות צבאי, האחרים יילכו לשירות אזרחי, כולל בתוך הקהילות שלהם".

עיקרי ''החוק לגיוס לאומי'' (צילום: ללא קרדיט)
עיקרי ''החוק לגיוס לאומי'' (צילום: ללא קרדיט)

   
לסיום, הדגיש: "הסיבה שאנחנו מפרסמים היום את החוק שלנו, היא כי אני לא רוצה להיות במצב שאנחנו רק אומרים מה לא. חשוב גם להגיד מה כן. אז מה כן – 'חוק גיוס לאומי' מאוזן, מבוסס מציאות, שיתקן עיוות היסטורי ויחזק את היסודות של החיים המשותפים שלנו במדינת ישראל".